כמה קל, ככה חזק: פולירם משיקה סדרה חדשה של חומרים הנדסיים קלי משקל
הסדרה משלבת ניילון, סיבי פחמן וכדוריות זכוכית חלולות לשיפור המשקל והתכונות המכניות. היא מתאימה לייצור מגוון מוצרים, מאביזרים לרכב וציוד ספורט, ועד רחפנים לתעשייה הביטחונית
משקל המוצר הוא שיקול קריטי בלא מעט תעשיות. בין אם מדובר בייעול אנרגטי של רחפן, בשיפור טווח הנסיעה והביצועים של רכב חשמלי, צמצום משקל הציוד והקלת נשיאתו בפעילות ספורטיבית או בשדה הקרב – כל גרם נושא מחיר. על מנת להתמודד עם הדרישה ההולכת והגוברת, עבדה לאחרונה חברת פולירם על פיתוח של סדרה חדשה של תרכובים מופחתי צפיפות – כאלו המספקים חיסכון משמעותי במשקל, מבלי להתפשר על תכונות מכניות, יציבות ויכולת עיבוד.
בניגוד לפרויקטים הנולדים מצורך ספציפי של לקוח, סדרת התרכובים החדשה של פולירם צמחה מיוזמה פרטית של צוות הפיתוח של החברה. "היה כאן שיתוף פעולה מצוין בין צוות הפיתוח לטכנאים וצוות הייצור בקווי הפיילוט. כך הצלחנו להוציא פרויקט איטנסיבי ומשמעותי לפועל במשך זמן קצר", מספרת נתלי יוטל-בורוכוביץ, מנהלת הפיתוח של פולירם. "הכרה מיוחדת מגיעה לנופר ווילום, שהייתה אמונה על הפרויקט והובילו אותו".
אז מה עומד מאחורי הפיתוח?
לפני שנצלול לפיתוח עצמו, שווה להבין מה עומד בבסיס התרכוב. "החומרים שלנו מבוססים על ניילון 12, שאליו אנו מתרכבים סיבי פחמן וכדוריות זכוכית חלולות", מסבירה נתלי. "הכדוריות מפחיתות את הצפיפות, הסיבים מעניקים את החוזק הדרוש, והניילון קל משקל בהשוואה לניילונים אחרים וסופח פחות לחות". לכדוריות זכוכית חלולות (Hollow Glass Microspheres) צפיפות נמוכה במיוחד, שמגיעה אף ל-0.1 גרם לסמ"ק. מעבר לצפיפות, הן משפרות גם את הבידוד התרמי, היציבות הממדית, מצמצמות היווצרות מעוותים ומקצרות זמני מחזור בהזרקה.
עם זאת, שילוב הכדוריות בתרכוב הציב אתגר הנדסי משמעותי. "כדוריות הזכוכית שבירות מאד, והמטרה שלנו היא שהן ישמרו על צורתן גם לאחר תהליך העיבוד. נאלצנו לבצע התאמות בגורמים כמו הזנת חומר הגלם ומבנה הבורג", מסבירה נתלי. המורכבות לא הסתיימה שם: "ישנם סוגים רבים של כדוריות, ואלו נבדלות זו מזו בגודל, בטיפול בהן ובספקים השונים – וזה רק קצה הקרחון. בעבודה מאומצת בסקירת אפשרויות מרובה הצלחנו את הפתרון המיטבי".
תמונה 2: טבלת השוואה של הסדרה החדשה של פולירם עם ניילון נקי ומשוריין בסיבי זכוכית.
10% פחות משקל, בלי להתפשר על התכונות המכניות
לאורך תהליך הפיתוח, למדו ואפיינים מהנדסי פולירם את ההשפעה של כל אחד מחומרי הגלם השונים במתכון. "הידע שנרכש נותן לנו דרגות חופש מרובות, מעבר לחמשת התרכובים הראשונים שהשקנו. אנחנו יכולים לייצר כמעט כל תרכוב ולהתאים אותו לדרישות ספציפיות של הלקוח, כמו משקל, קשיחות, אימפקט או יציבות תרמית", מציינת נתלי. "פיתחנו תרכובים שהפחיתו את המשקל ביותר מעשרה אחוז 10%, עם צפיפות נמוכה שיכולה להגיע גם ל-0.97 גרם לסמ"ק ועם תכונות מכניות מצוינות של אימפקט ומודול אלסטיות".
מציוד ספורט ועד רחפנים לתעשייה הביטחונית
הגמישות והביצועים הגבוהים של התרכובים החדשים פותחים דלת למגוון רחב של יישומים. בתעשיית הרכב, הם מתאימים במיוחד לייצור חלקים בפנים הרכב, מארזי סוללות, או לשיפור אלמנטים אווירודינמיים ומבניים. בכטב"מים ורחפנים, הם יכולים לשמש לבניית שלדות, בתי מנוע ורכיבים מבניים יעילים אנרגטית. מעבר לכך, הפוטנציאל מתרחב אף לרובוטיקה, ציוד אלקטרוני, מוצרי צריכה, ספורט ופנאי.
סדרת החומרים החדשה נמצאת בימים בתהליך השקה, וההתעניינות כבר מורגשת: "קיבלנו פניות מלקוחות, בעיקר עבור רחפנים וציוד לתעשייה הביטחונית. חלק מלקוחותינו אף התחילו לערוך ניסויים עם החומרים", מציינת נתלי. "בראייה אסטרטגית, חשוב שליצרן ישראלי מקומי תהיה היכולת לייצר חומרים כאלה בארץ. המצב הביטחוני אצלנו מדגיש את הצורך בעצמאות ויכולת תגובה מהירה למציאות המשתנה".
את הפיתוחים קלי המשקל של פולירם, וכן פיתוחים בנושאים נוספים, אפשר יהיה לראות בתערוכת uvidtech בתאריך 26 לנובמבר – בתל אביב
חברה MacDue Impianti היא יצרנית איטלקית עם למעלה מ-40 שנות ניסיון, המתמחה בתכנון וייצור מכונות וקווי אריזה אוטומטיים ללוחות, צינורות, כוסות, צלחות, מגשיות, קופסאות ועוד. מאז 1981 מספקת החברה פתרונות אריזה מתקדמים ומוכרת כיום כמובילה עולמית בתחום האריזה האוטומטית.
מידע רלוונטי על התעשייה בישראל ובעולם, חדשנות באוטומציה, מיכון וחומרי גלם, חדשות משוק ההון, כנסים, תערוכות, ראיונות מיוחדים ועוד… מבטיחים שיהיה מעניין!