גיליון מאי-יוני עלה לאוויר

מגזין חדש עלה לאוויר וניתן לצפיה בקישור הבא, מגזינים נוספים זמינים גם הם לצפיה בלחיצה כאן.

מגזין חדש עלה לאוויר וניתן לצפיה בקישור הבא.

המגזין ניתן להורדה כקובץ בלחיצה כאן.

מגזינים נוספים זמינים גם הם לצפיה בקישור המצורף.

דבר העורכת בגיליון הקודם הסתיים באמירה: ״מי ייתן והגיליון הבא יעסוק בסיכום המשבר שעבר". בהיבטים מסוימים נראה שלפחות בישראל הגל הנוכחי מתקרב לסיומו. מערכת החינוך חוזרת לשגרה, מקומות העבודה הולכים וחוזרים לפעילות ואפילו מסעדות ומקומות בילוי החלו לפתוח את שעריהם לאורחים המתגעגעים. כל זה נכון, בהסתכלות על פני השטח. מתחת לפני השטח ישנם מפוטרים רבים שטרם מצאו עבודה ועובדים שטרם נקראו חזרה מהחל״ת. איך זה ישפיע על מפת הצריכה והייצור העולמית ומתי השוק יחזור למצבו הקודם? איך זה משפיע על התעשיה בכלל ותעשיית הפלסטיק בפרט? עדיין מוקדם לומר.

בתעשיה שלנו, חוסר היציבות מאפיין כמעט כל חלק בשרשרת. מצד אחד, מחיר הנפט שהתרסק לשפל חסר תקדים (עד כדי שהוא נמכר במחיר שלילי) מנתק את הזיקה שיש בין הקרבה לנפט לכדאיות ייצור חומרי גלם, שמשפיע באופן שונה על ההיצע ממדינות שונות והמחיר. מצד שני, המשבר גם מביא לשינויים בהרגלי הצריכה. לירידה באופן כללי (הנובעת מצמצום כוח הקניה), הסטה לתחומים שונים (עם דגש על תחום הבריאות) וגם שינויים בהרגלי צריכה (מעבר לרכישה דיגיטלית ומשלוח, על פני רכישה מהמדף).

אם החברות הציבוריות הישראליות הן מדד, המשבר עדיין בעיצומו. חלק גדול מהחברות חוו ירידה חדה בשווי באמצע מרץ (עת נשלחנו כולנו לעוצר). בחלקן נראה תיקון משמעותי, בחודשים שעברו מאז, אך מעטות לא נפגעו כלל או חזרו לשוויון לפני המשבר. לכל חברה נסיבות משלה. חלקן משחקות בשוק שנפגע פחות. חלקן בתחום שנפגע, אך הצליחו לעשות ״פיבוט״ תוך כדי תנועה ולצמצם את הפגיעה. חלקן בתחומים ששגשגו דווקא בגלל המשבר. 

בגיליון הזה החלטנו להתמקד בחברות ישראליות ממספר מגזרים שונים בתעשייה ולנתח כיצד מגזרים שונים הושפעו והתמודדו עם המשבר: רכב, חקלאות, בניה, אריזה, לוחות, מוצרי צריכה, תעשיית מדיקל, קבלנות משנה, תירכוב ותוספים. כמו כן, התמקדנו באופן שבו חברות מקומיות ועולמיות נתנו מענה לצרכים החדשים שנוצרו: צורך בחומרים אנטי-ויראליים, מסכות הגנה, חלוקי מגן, מכונות הנשמה, שיפור הציוד לבדים לא ארוגים ועוד. בהקשר אחר, המשבר העלה גם את הצורך להקטין את התלות בכוח אדם מה שמגביר שוב את הדרישה לאוטומציה, אליה התייחסנו גם כן בגיליון.

קרנו של הפלסטיק במשבר עלתה מחדש. הצורך בפרוטוטייפינג, בייצור מהיר וגמיש עם דרישות מורכבות, כמו גם הצורך המוגבר בהיגיינה ומכאן העדפה למוצרים חד פעמיים, הזכיר שהפלסטיק מביא ערך לשוק שקשה לערער עליו. רגולציות שונות לצמצום השימוש והטיפול בפלסטיק הושעו זמנית בתקופת המשבר באיטליה וקליפורניה למשל. עם זאת, קשה להאמין שהנושא ירד מסדר היום וחשוב שנמשיך לעסוק בו גם בלי חרב רגולטורית על הצוואר. קריאה לפעולה בנושא בגיליון, כמו גם כתבת ״זרקור לאקדמיה״ על טיפול בריח חומרים ממוחזרים.

 

קריאה מהנה,

נעה אלבוחר