חזרנו לשגרה! כנס אריזופרינט מציג – מעבר לאריזה ממותגת, מוכרת ומקיימת

הכנס הראשון שהתקיים מזה שנתיים בצורה פרונטלית אכן היווה סיבה להתרגשות. הכנס עסק בחידושים בתחום האריזה וחיבורה לעולם הטכנולוגי והדיגיטלי. לא ניתן היה להתחמק מנושא הקיימות שעלה לאורך ההרצאות כחוט מקשר

תמונה 1: אורן הרמבם, מנהל איגוד מוצרי צריכה ובניה בהתאחדות התעשיינים בדברי פתיחה בכנס אריזופרינט.

לעיתים אנו מעריכים דברים רק בחסרונם. מצב זה נכון גם בנושא הכנסים המקצועיים, שלא נערכו באופן פרונטלי מזה כשנתיים כתוצאה ממגבלות הקורונה. ה-ZOOM עדיין לא מהווה תחליף ראוי למפגש הבלתי אמצעי, ועם דעיכת גל התחלואה הרביעי חזרו גם הכנסים המקצועיים לשמחת המשתתפים והמוזמנים.

כנס אריזופרינט התקיים אצלנו בסוף אוקטובר ונכחו בו למעלה מ-250 אנשים מהתעשייה. ארגנו אותו המכון לייצוא, המרכז הישראלי לפלסטיקה ולגומי, איגוד תעשיות מוצרי הצריכה והבניה ומכון האריזה והעיצוב הישראלי. המנחה, אורן הרמבם, מנהל איגוד תעשיות מוצרי הצריכה והבניה בהתאחדות התעשיינים, סקר את השינויים שעוברים על תעשיית האריזה: השפעת מגמת הקיימות על הרגולציה, העלייה בהזמנות אונליין בעקבות הקורונה, העלייה במחירי ההובלה ועליית מחירי חומרי הגלם. כל אלה מביאים להשקעות בחדשנות טכנולוגית באריזה, וגם בחדשנות מוטת שיווק. יו"ר מכון האריזה והעיצוב הישראלי שירה רוזן פתחה בדברים, והתמקדה בשיווקיות האריזה, ובתפקידן בהעברת הסיפור הנכון לצרכן.

טכנולוגיות חדשניות לאריזות חכמות ואקטיביות

בחלק הטכנולוגי של הכנס, עלה ונשא דברים פרופ' עמוס אופיר, המדען הראשי של המרכז לפלסטיקה והגומי, וראש המחלקה להנדסת חומרים פולימריים ב'שנקר'. פרופ' אופיר סקר פיתוחים חדשים בתחום האריזה החכמה והאקטיבית. השימוש בטכנולוגיות החדשניות הללו עדיין לא רווח בתעשייה ורק כ-5% מסך האריזות אימצו אותן, אולם אין ספק כי אלו אריזות העתיד.

לצד סקירה על התפתחויות עולמיות ניתנה גם סקירה על פרויקטים מעניינים ופורצי דרך בתחום האריזה המתקיימים במרכז הפלסטיקה והגומי. בין הפרויקטים: אריזה אקטיבית המבוססת Nisin ומשחררת חומרים אנטי-מיקרוביאליים טבעיים לשיפור חיי המדף, שיפור צבע הבשר האדום באריזת וואקום (VSP) וחסמות לגזים בייצור באריזה קשיחה למכלי תרופות מבוססת חלקיקי ננו.

כפרוייקט לעתיד ציין פרופ' אופיר את הקו המתקדם להכפלת שכבות הקיים במעבדות המרכז. הקו מאפשר לערבב שני חומרים שונים הנושאים רכיבים אקטיביים וליצור אלפי שכבות דקות. הגדלת פני השטח מאפשרת להגדיל את אפקטיביות החומר. אחת הדוגמאות הוא שילוב שני חומרים, האחד במגן מפני חדירת חמצן והשני מפני חדירת לחות. השילוב יאפשר לקבל מוצר הנראה כעשוי מיקשה אחת וע"י משחק בין השכבות נוכל לקבל את כל טווחי החסמות הרצויים.

פרופ' אופיר מזמין חברות נוספות המעשייה ליצור קשר עם המרכז ולבחון יחד אפשרויות לפרוייקטים חדשניים במימון מוגדל מטעם הרשות לחדשנות.

תמונה 2: פרופ' עמוס אופיר, מרכז הפלסטיקה והגומי, בהרצאה על אריזות אקטיביות וחכמות.
קבלת החלטות מושכלות על עיצוב האריזה

תחום נוסף ומעניין בתכנון האריזה הוא שילוב יכולות מתקדמות של הדפסה תלת ממדית בתהליך התכנון. עם התפתחות המדפסות הראליסטיות הופכת שיטה זו לרלוונטית יותר מתמיד. מנהל הנדסת מוצר ב-Stratasys, יריב שדה, הסביר על הדרך לרתום את מדפסת תלת ממד לקבלת החלטות מושכלת בנוגע לעיצוב האריזה. המדפסת מייצרת דגם נאמן למציאות של המוצר ואריזתו. זה משמש לבחינה מעמיקה של המוצר, סקרי דעת קהל ואף בדיקה אמיתית בנקודות המכירה.

יריב שדה, Stratasys, בהרצאה על שילוב הדפסות תלת ממד בקבלת החלטות עיצוביות על האריזה.

יתרונות הדפוס הדיגיטלי ומקומו בתחום האריזות

קרן יקולב סמנכ"לית פיתוח עיסקי ב-HP אינדיגו, סרקה את ההתפתחות האחרונה בדפוס דיגיטלי. היא הראתה כי בתקופת הקורונה , תוך 8 שבועות בלבד, היה גידול בסחר הדיגיטלי ששווה לגידול ב-10 שנים הקודמות! המציאות זו באה לידי ביטוי יתרונות הדפוס הדיגיטלי: הדפסה לפי הצורך, העדר מלאים, פחתים וגלופות והורדת עלויות. אלו מתאימים גם למגמת הקיימות.

דבריה קיבלו חיזוק מיוליה גורביץ, הבעלים של חברת "כל טוב בע"מ". החברה הצעירה, משווקת פירות קפואים בעיקר למגזר החרדי, התמודדה עם אתגרים בנראות האריזה, אטימתה ונפח האחסון המקררים. בעקבות מעבר מאריזה קשיחה לגמישה, המודפסת בדפוס דיגיטלי אצל DIGIPACK, החברה שילשה את מכירותיה בתוך כמה חודשים וכיום תופסת 50% ממכירות הפירות הקפואים במגזר החרדי.

אנו מקווים כי זו תחילתה של חזרה לשגרה עם כנסים ותערוכות נופים עליהן נזכה לדווח כאן. נתראה בכנס הבא!