עוברים את זה ביחד: התמודדות חברות במשק עם משבר הקורונה

מגפת הקורונה טילטלה את התעשייה. מחיר הנפט צלל, שוק הרכב הושבת, המוצרים החד פעמיים חוו צמיחה מחודשת, נוצר ביקוש היסטרי למוצרי היגיינה והפרדה לצד צניחה במוצרי הצריכה. חברות ישראליות מספרות על ההתמודדות

בחודשים האחרונים חווינו את הסגר הרפואי הגדול בהיסטוריה האנושית. שליש מהאנושות כולה, 2.6 מיליארד איש, נאלצו להישאר בבתים בעקבות מגפת הקורונה. הדבר פגע בשווקים, גרם לצניחה במחירי הנפט ושינה משמעותית את הרגלי הצריכה של הציבור. תעשיות מסויימות, כגון תעשיית הרכב ומוצרי הצריכה, נפגעו בעוד אחרות, כגון מוצרי מיגון אישי, לוחות ואריזה שגשגו.

בכתבה זו הבאנו את סיפורן של חברות שונות בתעשייה הישראלית כאשר כל אחת מייצגת תחום פעילות אחר. החברות מספרות על השפעת המשבר עליהן, מצביעות על השינויים בשווקים ובביקושים וכן על דרכי ההתמודדות שלהן עם המצב.

ארקל אוטומוטיב  – תעשיית הרכב
תעשייית הרכב נכנסה למשבר החמור ביותר מאז מלחמת העולם השניה

החברה מתמקדת בתכנון וייצור חלקים לתעשיית הרכב. הפיתוח נעשה בישראל והייצור במפעלים ברחבי העולם: ארה"ב, קנדה, מקסיקו, גרמניה, פולין, ספרד וסין. רמי ביטנסקי , מנכ"ל החברה, מספר:

איך השפיע משבר הקורונה על החברה?

הקורונה תפסה אותנו בהתחלה בסין שם יש לנו מפעל וקבלני משנה. השבתתה מפעל המקומי לא פגעה בצרכי החברה העולמיים ולאחר חודש – חזר המפעל לעבודה. אולם, המגפה לא עצרה רק בסין וההתפשטות העולמית יצרה מצב שכמותו לא נראה מאז מלחמת העולם השנייה. כל עולם הרכב, וכל לקוחותינו עצרו ייצור. המצב חריג גם בהשוואה למשבר של ב-2008.

אנחנו מתנהלים בסביבה של אי וודאות ועוקבים אחר הנעשה בעולם. פרויקטי הפיתוח לרכבים חדשים ממשיכים. אנחנו נערכים ליום שאחרי ויוצרים סביבת עבודה בטוחה לעובדים כמו גם תוכניות כלכליות להיערכות עם המצב.

איך התארגנה החברה מבחינת העובדים?

הגדרנו מה זו סביבת עבודה בטוחה. אומנם לכל מדינה הנחיות אחרות אבל למדנו מסין והחמרנו בהשוואה להנחיות הרשמיות. את הטיסות לסין עצרנו עוד לפני הנחיית המדינה. כנ"ל לגבי איטליה ושאר העולם.

האם היו פיתוחים חדשים המתאימים לרוח התקופה?

מרצדס בארה"ב, שמכירה אותנו כספק יצירתי ואמין, העבירה לנו פניה מבית חולים בדרום ארה"ב למוצר חדש החוצץ בין הרופא לחולה. המוצר מנותק מעולם הרכב אבל נרתמנו מיידית למאמץ.

עבודה של ארקל אוטומוטיב עבור מרצדס: מחיצת הפרדה בין החולה לרופא – עבור בית חולים בארה"ב
ומה הצפי בעתיד?

שיטות העבודה בחברות ישתנו. נחזק עבודה מרחוק ונצמצם טיסות לחו"ל רק למקרים בהם אדם צריך לעמוד לצד המכונה. בתחילת מאי אנו כבר רואים פתיחה הדרגתית של אתרי הלקוחות ובהתאמה גם האתרים שלנו. לתעשיית הרכב יש תרומה משמעותית לתל"ג במדינות בה היא קיימת והן פשוט לא יכולות להרשות לעצמן השבתה שכזו.

פלרם – תעשיית הלוחות
חלק מהיישומים החדשים למוצרי פלרם העוזרים להתמודדות עם מגפת הקורונה: מגיני פנים, עמדות בדיקה ומחיצות בקופות

פלרם חברה גלובלית העוסקת בייצור ושיווק לוחות תרמופלסטיים באקסטרוזיה. בנוסף, משווקת החברה גם מוצרים מוגמרים ללקוחות קצה. עדו רודוי, מנכ"ל החברה מספר:

אילו שינויים נראו בביקושים?

"אנחנו רואים ביקושים גדולים בתחום הלוחות השקופים, PC, PVC ולוחות אקריל. אלו משמשים כמחיצות הגנה וחיפויים לשמירה על היגיינה וקווי הייצור עובדים בתפוקה מלאה. לצידם נראית ירידה בביקושים ללוחות אטומים ומוקצפים המיועדים לתחום השילוט והפרסום".

איך המצב בשווקים אחרים בעולם?

"יש שווקים בהם רואים ירידה בפעילות כתוצאה מהנחיות סגר ועצירת פעילות עסקית כדוגמת מדינות מסוימות באירופה , ויש מקומות שהפעילות נמשכת כרגיל".

איך פלרם התארגנה לעבודה לאור הנחיות המדינה?

"אנחנו עובדים ומייצרים בכל מקום בהתאם לרגולציה בכל מדינה ומדינה כאשר בריאות העובדים היא ערך עליון. לצוות יש מורל ומוטיבציה גבוהה. העובדים כולל המנהלים מבינים את המצב, נשמרים ותורמים ככול הניתן".

האם היו פיתוחים חדשים המתאימים לרוח התקופה?

"יצאנו עם מגיני פנים בפיתוח שנעשה במהירות שיא ע"י חברת הבת Palram4u. זיהינו את הצורך ותוך מספר ימים הגענו לייצור מסחרי. מוצר נוסף הוא פיתוח של מחיצות ייחודיות ביניהן מחיצות המאפשרות הפרדה בין החולה לרופא בניתוחים ועוד מגוון מוצרים שקופים ואטומים לשימושים שונים".

האם המוצרים מיועדים רק לשוק המקומי?

"עיקר פעילות המכירות שלנו מתבצעת בעולם (92%) כך שמטבע הדברים המוצרים מיועדים לישראל ולעולם הגדול.

mcp – תעשיית האריזה
מגשית PET מתוצרת mcp לאוכל מוכן, עלייה בביקוש במוסדות הרפואה ובתצרוכת הביתית בעולם

mcp מייצרת מגשיות קשיחות לתעשיית המזון בתהליך של אקסטרוזיה ותרמופורמינג. היא מחזיקה מפעל ייצור בישראל ובארה"ב. נתן וילנר, מנכ"ל החברה, מספר:

איך השפיע משבר הקורונה על החברה?

המצב מאופיין בעליה גדולה בדרישות, תזזיתיות ואי וודאות. הביקוש למוצרים מסויימים ירד ואילו לאחרים עלה משמעותית. פרויקטים להזנת הקשישים גברו, לצידם הזנת מוסדות טיפול בקורונה וצריכה ביתי ואנו פינינו כושר ייצור להיענות לצרכים הדחופים בישראל. מנגד, חברות תעופה עצרו פעילות וגם מפעלי הזנה לבתי ספר. יש לציין כי מפעלי ההזנה בעולם חזרו לפעילות ונותנים שירות עד הבתים. כרגע עוד מוקדם להגיד האם העלייה בהזמנות משקפת פיק רגעי או מגמה קבועה.

האם בתקופה זו שבה יש עליה בדרישה לחד פעמי עדיין מדברים על קיימות?

נושא הקיימות כרגע בהשהיה אבל אנחנו מחויבים ליום שאחרי. מהחברות האירופאיות אנחנו מבינים שדגל הקיימות יחזור ושהדרישה רק נדחתה, אבל לא בוטלה. דבר אחד בטוח – היחס לחד פעמי השתנה בצורה מהותית כאשר יתרונותיו בשמירה על היגיינה ברורים. כמובן שיש להשתמש בו בצורה מושכלת השומרת על הסביבה.

איך התארגן המפעל מבחינה תפעולית?

אימצנו מיידית את הדרישות המחמירות ביותר ואנחנו פועלים לפי ההנחיות. אנחנו מפעל חיוני, כמו כל אריזות המזון, ועובדים בתפוקה מלאה.

איך המצב בשוק האמריקאי?

בארה"ב רוקנו את כל האוכל המוכן מהמדפים. שם הייתה לנו נישת מוצרים גדולה יותר לתעופה שירדה. מלבד זה המצב דומה וההתנהלות בישראל מקדימה בכמה שבועות בהשוואה לשם.

צפי לעתיד?

אני מעריך שהמצב לא יחזור בעתיד לקדמותו. לדוגמא, הנציג שלנו באיטליה מעריך כי מעתה יהיה שינוי בהרגלי צריכה. פחות אוכל פתוח ברחוב ויותר אוכל ארוז וקניה אוטומטית. זו הזדמנות ליצירתיות וחשוב שהרשות לחדשות תעמיד בעת הזו תקציבים לכך.

מצרפלס – תשתיות וחקלאות

מצרפלס, חברת השקייה בבעלות קיבוץ מצר, מייצרת ומשווקת מערכות השקייה, וצנרת לתשתיות ובנייה. לחברה מפעלים באוקראינה, הודו, מקסיקו וסין. שמוליק שצ'ופק, מנכ"ל החברה, מספר:

איך השפיע משבר הקורונה על החברה?

בחקלאות ההשפעה היא יחסית נמוכה, היות והחקלאות ברוב מדינות העולם הוסיפה לפעול תחת מעט מגבלות. החברה פעילה גם בתחום התשתיות וצנרת ביתית, כך שהעיכוב בענף הבנייה והשפעות של הפעילות בתשתיות בשוק המקומי השפיעו במידה מסוימת על הפעילות.

מה משתקף ממפעלי החברה בעולם?

בסין חזרנו לפעילות במהלך חודש פברואר. במקסיקו ובאוקראינה הפעילות נמשכת, המפעלים ייצרו בצורה מלאה והוחרגו מהמגבלות שהושתו במדינות. בהודו המצב שונה, המדינה כולה נסגרה לתקופה של יותר מחודש והפעילות הייצורית הופסקה.

איך התארגן המפעל מבחינה תפעולית?

עוד קודם לפרסום ההנחיות של משרד הבריאות, בנינו תוכנית עבודה המבוססת על הפרדה והקטנת נוכחות. את התוכנית יישמנו באתרינו בעולם, עצרנו נסיעות ואנשים בקבוצת הסיכון נשלחו לעבודה מהבית. כך, למרות שהמפעל מוגדר כמוחרג צמצמנו את הנוכחות הפיזית לכ-30%.

למדנו הרבה על האפשרויות והיכולות שלנו לעבוד בתנאים אלו תוך שמירה על בטיחות העובדים ואווירה תומכת וחיובית.

צפי לעתיד?

קשה להגיד בוודאות מה יהיה השינוי בביקושים. חקלאות שאינה מזון, כגון פרחים, נפגעה מאוד. מנגד, אנחנו מקבלים הזמנות ויש תחושה של ערנות בשוק. במצב החדש של ירידה בתיירות ונוכחות של אנשים בבית, צפוי שינוי בהרגלי הצריכה והצריכה הבייתית תעלה. אנו מניחים שזו תביא לצמיחה בענפי החקלאות.

ענף החקלאות אינו נכנס בד"כ להשקעות ללא תוכניות תמיכה של המדינה. כולי תקווה שבמדינות השונות יכינו תוכניות תמיכה בחקלאות על מנת ליצור בכל מדינה את ה-FOOD SECURITY. עם תוכניות כגון אלו מגיעה בד"כ הדרישה למערכות השקייה מתקדמות כך שיתאפשר לנו לייצר צמיחה ולצאת מחוזקים מהמשבר.

תוסף – תרכוב ותוספים

לתוסף  15 אתרי ייצור ברחבי העולם, החברה נותנת שירות למגוון תעשיות רחב בתחום הפלסטיק. מרים בין-נון, סמנכ"לית השיווק של החברה, מספרת:

איך מושפעים מפעלי תוסף והספקים בעולם?

תוסף רואה חשיבות עליונה בשמירה על זמינות ומענה לכל לקוחותיה בארץ ובעולם הן בימי שגרה, ועל אחת כמה וכמה בעתות משבר, בהם יש צורך קריטי שמפעלים חיוניים יוכלו להמשיך לפעול כתקנם. על מנת להבטיח אספקה סדירה של ח"ג המשמשים לייצור הצבעים והתוספים מערך הרכש של החברה פעל בגמישות ויצירתיות מול הספקים השונים בעולם, על מנת לדאוג לזמינות ומלאי שוטף. גלובלית אנחנו מחויבים ללמוד את ההנחיות המקומיות בכל אזור ועושים את האדפטציות הנדרשות, בכל המפעלים ועוד יותר בפסי הייצור, כאשר נכון להיום פעילות המפעלים לא הופסקה באף אזור. חלק מהמדינות, בעיקר האירופאיות, ניתנה עזרה מהמדינה שלקחה אחריות על המשך העסקה של חלק מהעובדים.

איך התארגנה החברה מבחינה תפעולית?

ה-DNA של תוסף מתאפיין ביכולת למצוא פתרונות לצרכים שונים, לכן פעלנו מהר ליישום הנחיות משרד הבריאות. שעות הייצור שונו כדי לשמור על הפרדה מלאה בין המשמרות. עובדי המשרדים עברו למשמרות ולעבודה מרחוק. תיגברנו את שירות הלקוחות, כדי לאפשר קשר רציף עם הלקוחות ולשמור על המשכיות עסקית.

האם היו פיתוחים חדשים המתאימים לרוח התקופה?

שני מוצרים חדשים שלנו זכו להתעניינות גדולה: תוסף אנטי-ויראלי לאריזות מזון ולבדים לא ארוגים ותוספי אנטי-פוג. אלו האחרונים מתאימים כציפויים למגוון פולימרים ויישומים: ציוד רפואי, משקפיים ומסיכות. לאחרונה קיבלנו מענק מטעם הרשות לחדשנות לצורך מאבק בקורונה. המענק מיועד לפיתוח תוספים אנטי-ויראליים למסיכות ובגדי מגן.

ד.פ.עומר – מוצרי צריכה

ד.פ עומר מתמחה בייצור ומכירת מוצרי גינון מפלסטיק בהזרקה. ביניהם: אדניות, עציצים, קומפוסטרים, מריצות ועוד. החברה מייצאת חלק גדול מהמוצרים (95%) ובעלת נוכחות חזקה בצפון אמריקה. חן אלטמן, אחד מהשותפים בחברה, מספר:

איך השפיע משבר הקורונה על ביקוש המוצרים?

בשוק המקומי חווינו בתחילת המשבר עצירה גדולה, כל החנויות נסגרו וההזמנות הוקפאו. גם באירופה וארה"ב התגובה הייתה דומה כאשר עיקר הסחורה שלנו משווקת דרך רשתות ענק של DIY שנסגרו. בתחילת מאי כבר רואים יציאה מהמצב עם תאריכי אספקה חדשים. גם הכניסה לרמדאן יוצרת התעניינות גוברת בארץ.

לשמחתנו, אנחנו רואים צמיחה גדולה בצריכה הדיגיטלית של הלקוחות. הצמיחה היא גם באמצעות הפלטפורמה הדיגיטלית שלנו – שקיימת עוד לפני המשבר, וגם באמצעות פלטפורמות אחרות של חברות איתן אנחנו עובדים בשיתוף פעולה, באנגליה, גרמניה, איטליה וארה"ב.

משבר כל כך קשה מצריך חשיבה מחודשת ותגובה מהירה על מנת לצאת ממנו. בחברה נוספת שבבעלותי, מג'יק פולו פלסט, רואים גם התעוררות ברכישה דיגיטלית. הפיתוח שלנו מכוון לשם כאשר הוצאנו לאחרונה מוצר מוגן בפטנט – סכין חד פעמית לפתיחת אריזות משלוחים.

איך התארגן המפעל מבחינה תפעולית?

אנחנו עובדים כרגיל כאשר הוצאנו מעט עובדים מעל גיל 60 שנמצאים בקבוצת סיכון לחל"ת ואנשי המשרדים עבדו מהבית. חווינו גם אתגרים בהובלות, גם של מוצרים משלימים שאנחנו רוכשים מסין, אבל זה מאחורינו.

איך ישפיע המשבר בטווח הרחוק?

בשיחות שניהלתי עם לקוחות באוסטרליה, גרמניה, איטליה נראה שיש כולם חשש מצבירת מלאי. אנשים עוברים להזמנות קטנות יותר וזה מאתגר מבחינה תפעולית. קיים חשש גם לחוסן של לקוחות קטנים. התערוכות כולן בוטלו ואנחנו כבר לא מגיעים ללקוחות הקצה. אני מעריך שתהיה לזה השפעה ארוכת טווח על הצמיחה שלנו בשנים הבאות.

פיתוח ייחודי של מג'יק פולו פלסט, המתאים לעליה ברכישה הדיגיטלית – סכין חד פעמית לפתיחת אריזות משלוחים. עיצוב: סטודיו אדמון – אריה קורש.
3BY – תעשייה רפואית

3BY יושבת בפארק תעשיות תפן ועוסקת בפיתוח וייצור מוצרים רפואיים בהזרקה. אלחנדרו וולנסקי – משנה למנכ"ל ורפי אלצ'ק – סמנכ"ל תפעול, מספרים:

איך השפיע משבר הקורונה על החברה?

"המשבר לא פסח עלינו אבל הוא הורגש בעוצמה נמוכה. הזמנות המשיכו להיכנס ותזרים המזומנים נשאר יציב. מוצרים בתחום הדנטלי (שתלים) והאסתטיקה נפגעו וחלה ירידה בדרישה. אולם תחום המיכשור הרפואי – שהוא המרכזי ביותר אצלנו, נשאר ללא שינוי. לקוחותינו הם חברות פארמה ענקיות בחו"ל. גם אם יש קורונה, שאר המחלות לא נפסקות".

האם יש מוצרים מיוחדים שפותחו להתמודדות עם המגפה?

"התאמנו את עצמנו במהירות שיא לייצור מטושים והדבר מילא את כושר הייצור שלנו מעל ומעבר. אנחנו בעיצומן של הזרקות של כ-3 מיליון מטושים, הכל לתצרוכת משרד הבריאות בישראל. שלב הסיבים מתבצע על ידי מכונה ייחודית סמי-אוטומטית שהגיעה לאחר יום העצמאות. המכונה מייצרת 10,000-12,000 מוצרים ביום. באמצע יוני יגיע קו נוסף, אוטומטי לחלוטין, שיאפשר תפוקה שכזו בשעה אחת".

אילו הערכות נעשתה מבחינה תפעולית?

"בכל התקופה לא הוצאנו עובד אחד לחל"ת. סידרנו את כל המשמרות בהתאם להנחיות והורדנו כמות העובדים ל-30% עד שקיבלנו הכרה כמפעל חיוני. הרבה מהעובדות שלנו הן נשים והיה צריך להתאים את עבודתן למצב בבית עם הילדים שאינם במסגרות. אנחנו חושבים גם על מנגנון פיצוי לעובדים מכיוון שלא ניתן לעשות יותר שעות נוספות. המפעל מרושת בדיספנסרים לאלכוהול, ניקוי ידיות כל שעתיים ונמנעת כניסה של ספקים לא חיוניים".

האם יש צפי לעתיד?

"עדיין מוקדם להגיד. אנחנו מעריכים שתהיינה מחשבות עמוקות על שרשרת האספקה והערכה גדולה יותר ליכולות ייצור מקומיות".

מטוש לבדיקת קורונה, פיתוח רפואי מבית 3BY
רימוני – עיצוב ופיתוח תבניות וקבלנות משנה בהזרקה

רימוני הנה אחת מקבלני המשנה הגדולים בישראל להזרקה. לחברה מפעל תבניות ומפעלי הזרקה במודיעין ובקריית שמונה. בנוסף, מחלקת עיצוב תכנון ופיתוח בנשר חיפה. ניב יערי, מנהל התחום הרפואי ברימוני מספר:

אילו שינויים בביקושים יצר משבר הקורונה?

יש לנו לקוחות ממגוון רחב של תחומים: מוצרי צריכה, מזון, רכב, רפואה, היגיינה, מוצרי מעבדה וחלקים לתעשיית הרכב.

לצערנו תחום הרכב נעצר בצורה משמעותית אבל בתחומים אחרים המשכנו לעבוד. הדבר אפשר לנו להמשיך ולהביא את הצוות לעבודה סדירה, תוך שמירה על הוראות משרד הבריאות. כיום אנחנו מעורבים במספר פרויקטים בתחום הבדיקות לקורונה ורכיבים למכונות הנשמה, לא רק לארץ אלא גם עבור חברה בארה"ב.

האם סבלתם מאתגר בכוח האדם?

למדנו להתייעל ועשינו שינויים בכדי לפעול לפי הנחיות. נעשה שימוש אינטנסיבי יותר ברובוטים ובאוטומציה בכדי לעמוד ביעדים. בכל התחומים שלא נפגעו המשכנו לייצר כרגיל בכדי לעמוד בדרישות הלקוחות.

מה הייתה ההשפעה במפעל התבניות?

נרתמנו לכמה פרויקטים בתחום המלחמה בקורונה. המפעל המשיך לתמוך במפעל ההזרקה כבשוטף אבל עבד בצורה מצומצמת יותר בכדי לעמוד בדרישות משרד הבריאות. פרויקטים שיועדו לסין הוסבו חלקם לייצור בארץ. לדעתי, בעקבות המשבר, תהיה מגמה של מעבר לייצור מקומי כי כאן מרגישים "הכי בבית בעולם".

אילו תוכניות יש לעתיד?

בעיקר לחזור לשגרה ולקבל בשמחה את העובדים שהיו בחל"ת. מיד לאחר מכן נתכנן את הפעולות הנדרשות להתייעלות בייצור בתחומים ובלקוחות חדשים. נמשיך להיות כתובת אחת איכותית ומקצועית לעיצוב, תכנון הנדסי, מודלים בהדפסה, בניית תבניות, הזרקת פלסטיק והרכבת מכלולים לתעשיות השונות. כמובן שנמשיך לטפח את התחום הרפואי כתחום חשוב ומוביל ברימוני.

חלקים של משאבת הנשמה שיוצרו ברימוני בתוך 10 ימים, כולל: תבנית להזרקה, הזרקה על אינסרט וריתוך אולטראסוני
פולירם – חומרים הנדסיים, משוריינים ודבקים

פולירם עוסקת בתרכוב חומרים הנדסיים, משוריינים כולל סיבי זכוכית ארוכים וכן חומרי הדבקה לתעשיית האריזה והמיחזור. לחברה מפעלי ייצור בסין, אנגליה וארה"ב. עודד קליגר, מנהל השיווק של החברה בישראל מספר:

איך השפיע משבר הקורונה על החברה?

המפעלים שלנו בישראל עבדו לאורך כל התקופה. הגדרות המדינה למפעלים חיוניים ניתנו לפני שנים רבות ולא היו מעודכנות אבל מכיוון ש-70% ממוצרינו מיוצאים – קיבלנו אישור מפעל חיוני. לאורך המשבר שימרנו את כוח האדם המקצועי שלנו ואף דאגנו לנצל את התקופה על מנת להעשיר את הידע באמצעות קורסים דיגיטליים, בשתי שפות, אנגלית ועברית, לעובדי החברה.

מבחינת הזמנות, לקוחות עם מוצרים מצילי חיים קיבלו עדיפות אך דאגנו לספק בזמן גם לכול מי שהזמין, גם בהטסה. הרבה מהלקוחות המקומיים שמחו שיש כאן ספק מקומי וברור הערך והביטחון שספק כזה נותן לתעשייה.

איך התנהלו מפעלי החברה בעולם?

המפעל בסין נסגר לשבועיים בתחילת המגפה. הוא חזר לפעילות ומספק חומרים לתעשיית הרכב בסין. באנגליה נסגר המפעל לחודש והמשכנו לספק חומרים מהמלאי. בארה"ב, אינדיאנה, עבדנו במשך כל התקופה בהתאם להנחיות.

האם היו עיכובים בהגעה של חומרי הגלם לפולירם?

ראינו חוסר סדירות בהגעת חומרים, נתיבי ספנות השתנו ואוניות דילגו על נמלים מסוימים. לשמחתנו, פולירם תמיד דאגה לספקים חליפיים גם ממזרח וגם ממערב. הגישה הזו השתלמה במשבר ועזרה לנו לקבל את חומרי הגלם אליהם היינו זקוקים.

כמפעל שנותן שירות למגוון תעשיות, אילו מגמות אפשר לראות בעולם?

תעשיית הרכב הושבתה לחלוטין. בתחילת מאי ראינו כבר סימנים של התאוששות ותחזיות המומחים מעריכות כי נראה חזרה הדרגתית לפעילות עד סוף 2021. אולם, למרות הרצון של התעשייה והממשלות לשקם את הענף, אני מאמין שלאור מצבם הכלכלי, חלק מהצרכנים ידחו את החלפת הרכב הישן. מנגד, אנחנו רואים שתעשיית המזון נמצאת בתנופה גדולה. מוצרי בונדירם שלנו מבוקשים בארץ ובעולם. גם ענף החקלאות המשיך לעבוד כרגיל ללא שינוי בצריכה.

אילו השפעות ארוכות טווח אתם צופים בתעשייה?

התעשייה נאלצה לאמץ עבודה מרחוק ואני מעריך שגם לאחר המשבר, חלק משיטות העבודה האלו יישארו איתנו.

כפרית – תירכוב ותוספים
אתר כפרית ישראל – כבר עזה

כפרית מתמחה בתירכוב ותוספים, בעיקר לתחום היריעות והלוחות. לחברה מספר אתרי ייצור בעולם, בסין, גרמניה, קנדה וארה"ב. נדב גולדשטיין, סמנכ"ל פיתוח עסקי וחדשנות, מספר:

איך השפיע משבר הקורונה על החברה?

בשלב הזה לא רואים השפעה משמעותית על אף אחת מהחברות בקבוצה. לאורך המשבר פעלנו בכל הקבוצה על פי ההנחיות על מנת לשמור על בריאות העובדים ועל מנת להבטיח רציפות עסקית. לפחות עבור החברה בישראל עבודה מרחוק ובמצבי חירום אינה חדשה לנו. חוסר היציבות הביטחונית בדרום הביאה אותנו לאורך השנים למצבים דומים שהכשירו אותנו היטב להתמודדות האחרונה.

איך התארגנה החברה למשבר?

הבטחנו זמינות לחומרי גלם ובדקנו באופן רציף את שרשרת האספקה. במקביל, הכנו תרחישים שונים לשינויים בהיקפי הפעילות ובחנו אותם כל העת על ידי פורום מיוחד שהקמנו לניהול המשבר. ההתנהלות התקציבית השתנתה, נהגנו בשיקול דעת ולא לקחנו סיכונים. אנחנו מתגאים בכך שלא הוצאנו אף אחד מהעובדים לחל"ת ואפשרנו גמישות גדולה בעבודה מרחוק לרבים מעובדינו, במיוחד לאלה עם ילדים לאור המציאות המורכבת והאיום על הבטחון התעסוקתי.

אילו השפעות ארוכות טווח אתם צופים על כפרית והתעשייה?

קיימת אי וודאות בשווקים, מחירי חומרי הגלם צנחו וההשפעה הכלכלית עדיין לא ברורה. אנו מעריכים כי אם תהיה האטה בכלכלה העולמית תהיה לזה השפעה גם עלינו ואנו מתקשים להעריך מה יהיה אורך היציאה ומבנה היציאה מהמשבר. לשמחתנו, אנחנו בעיקר פועלים בתחום היריעות, האריזות והלוחות. סגמנטים אלה כמעט ולא נפגעו מהמשבר ואף נהנו מביקושים מוגברים במהלך התקופה.

תעשיית הפלסטיק זכתה לעדנה מחודשת בתקופה האחרונה. רגע לפני המשבר היינו אוייב הסביבה אולם התמונה התהפכה והעולם מבין את יתרונות החומר. חקיקה כנגד פלסטיק וחד פעמי הושהתה בקליפורניה ובאיטליה מעכבים יישום חוקים שהתקבלו בנושא. להערכתי, השימוש בפלסטיק יתרחב ליישומים חדשים כמו עטיפת פירות וירקות על מנת לשמור על רמת היגיינה נאותה והימנעות ממגע ישיר על ידי קהל צרכני רב במוצרים עצמם.

אילו ממוצרי החברה, הקיימים או העתידיים, מתאימים לרוח התקופה?

יש לנו מוצרים אנטי-וויראלים ואנטי-מיקרוביאליים ואנחנו ורואים עליה בביקוש ליישומים חדשים כגון לוחות ומחיצות. בנוסף, בסקר ספרות שעשינו זיהינו חומרים שונים המקטינים את משך החיים של וירוסים על משטחים. אנחנו מנסים ליישמם על פלסטיק ולבצע בדיקות ויראליות בתקווה שזה יעזור לשמירה על בריאות הציבור.

אני מאחל לכולם חזרה מהירה לפעילות עסקית איתנה ושנהיה בריאים תוך הקפדה ברורה על הכללים הנדרשים, האחריות בידינו!

זה הזמן להודות לכל החברות על שיתוף הפעולה בכתבה זו ולאחל להן ולמשק הישראלי שגשוג והצלחה!