מחסור חריף במכולות ספנות בסין, גרם להתייקרות חסרת תקדים במחירי ההובלה הימית. כתוצאה מכך הובלת המכולות התייקרה פי שלוש במהלך נובמבר-דצמבר בשנת 2020. העלייה נמשכת גם בינואר. מדוע זה קרה, ולמה זו הבעיה שלנו?
בפרוץ מגיפת הקורונה, אי שם בין החודשים מרץ-אפריל בשנה שעברה, נעלו מדינות רבות את שעריהן בנסיון נואש לבלום את התפשטות המחלה המסתורית. בתוך המדינות הוטלו מגבלות נוספות וביניהן צמצום כוח העבודה. מפעלים רבים נסגרו זמנית ומכולותיהם נותרו עומדות בנמלים. במשך מספר חודשים עצרה הכלכלה העולמית מלכת, תוך שהיא סופגת מהלומה קשה.
ביולי 2020 החלה התאוששות כלכלית עולמית. הראשונה להרים את ראשה, היתה סין. שיעור ההדבקה במדינה ירד בצורה ניכרת והממשלה סיפקה תמיכה ומימון למפעלים, במטרה לייצב חזרה את פעילות הייצוא. המפעלים בסין חזרו לתפוקה מלאה ומדינות המערב, אם כי קצת בפיגור, החלו גם הן להניע את הכלכלות שלהן.
עד כאן הכל נשמע בסדר, אז איפה המשבר? רצף של אירועים הוביל למשבר הגדול ביותר שפקד את שרשרת האספקה הגולובלית בשנים האחרונות ולזינוק מחירי ההובלה הימית לשיאים חדשים.
עליה בהזמנות
המגיפה עצרה את הכלכלה העולמית הגלובלית. הפתיחה המחודשת לאחר כמה חודשים גרמה לזינוק בביקוש לחומרי גלם לתעשייה, תשתיות, חשמל ומוצרי צריכה יום-יומיים.
בנוסף, באופן מסורתי, החל מחודש ספטמבר נשלחות מסין כמויות גדולות של משלוחים לצפון אמריקה ואירופה, לקראת חג המולד. חודש זה גדוש בעבודה בסין גם בשל החופשה הגדולה המתקיימת במדינה בחודש אוקטובר, לרגל יום החג, "היום הלאומי של הרפובליקה העממית של סין". כך נוצר גל של הזמנות מצפון אמריקה ואירופה ובעקבותיו יציאה גדולה של מכולות.
אז מה הבעיה?
על מנת לתת לכלכלה את הדחיפה שהיא זקוקה לה, סין מתעדפת את השילוח הטרנס-אטלנטי (ארוך טווח) הרווחי יותר, בעיקר לאירופה וארה"ב. מכולות יוצאות מסין בקצב מסחרר, אך שאר המדינות לא ממש עומדות בקצב ההחזרה של המכולות. לאט לאט המכולות מתפזרות ברחבי אירופה וארה"ב וסין מתרוקנת מציוד שינוע. במילים אחרות, אין למפעלים בסין איך לשנע את סחורותיהם על מנת לענות על הביקוש, העולה בהתמדה. חברות הספנות שחששו לצאת עם אוניות ריקות והחליטו מבעוד מועד לבטל הפלגות כדי לא לצאת בהפסד. לקח שנמל בעקבות פשיטת רגל של חברת ספנות קוריאנית, מהגדולות בעולם, ב-2016.
מחסור חמור בכוח אדם – באירופה ובארה"ב
לא די בכך שהמכולות נערמות במהירות על הרציפים, בעקבות צמצום כוח האדם בנמלים (בארה"ב ואירופה), עקב הגבלות הקורונה, גם אין מספיק צוות כדי לפרוק את המטענים. כך, המכולות הריקות הנחוצות כל כך באסיה, נותר להן ברציפים שבועות רבים. מפעלים וחברות שינוע אספו את המכולות מהנמל והסבו אותן לפעילות הובלה יבשתית בתוך היבשת, במקום להחזירן לחברת הספנות. בארה"ב טוענים שהעיכוב בהחזרת המכולות נובע ממחסור בנהגי משאיות.
צעד זה גרם לחברות הספנות להפחית החל מדצמבר האחרון את ימי ההשהיה של המכולות באופן דרסטי במטרה לעודד את החזרת המכולות הריקות לנמלים.
מדובר כאן למעשה בכדור שלג הממשיך להתגלגל עד היום: חוסר במכולות הביא לצמצום מספר האוניות, והצמצום מונע מהציוד שכן קיים לחזור לסין. המחסור המכולות הולך ומתגבר, בעיקר מסוג 40hc ( high-cubes) בגודל 40 רגל.
לסיכום, איך התייקרו כל כך המחירים?
באופן כללי, המחירים בשוק נעים לפי האיזונים שבין היצע לביקוש (Demand & Supply). הבעיה כאן הייתה חוסר האיזון ביניהם:
- וירוס הקורונה טרף את הקלפים והשוק עצר.
- כשהשוק חזר, הפעילות הייתה מוגברת אך לא מאוזנת
- סין חזרה לפעילות יחסית מוקדם לעומת שאר העולם והתחילה בייצוא מאסיבי של סחורות. העולם המערבי לא היה ערוך לקבל את המכולות ולהחזירם בזמן לפעילות השוטפת.
- החג שחל בסין באוקטובר (והחופשה המתלווה אליו) האיץ עוד יותר את המשלוח המוקדם של מכולות רבות מחוץ לסין.
- המחסור בכוח אדם ונהגים בארה"ב עיכב את החזרת המכולות.
- קווים רבים בוטלו על ידי חברות הספנות מחשש להפסד.
התוצאה: מחסור במכולות פנויות בסין גרם לזינוק של מחירי ההובלה מסין לכל יעדי העולם. על מנת לבטח את עצמם, יבואנים ומשלחים רבים ביצעו הזמנות כפולות (double booking) דרך מספר חברות ספנות. כתוצאה מכך, בעקבות הכאוס שנוצר, חברות הספנות החליטו בצעד חסר תקדים לחייב הזמנות שבוטלו בדמי ביטול.
מתי זה סופסוף ייגמר?
לצערנו אין לכך תשובה ודאית. קשה לצפות איך המגיפה העולמית תשפיע על המשבר. התחזיות הנוכחיות צופות שהמשבר יגמר לקראת מרץ 2021 (לאחר חג ראש השנה הסיני), אבל בכנות, נדמה שאף אחד לא ממש יודע. נכון למצב היום, מי שמכתיב את עלויות השינוע לישראל הוא הקו בין סין לארה"ב ולפי יתומחרו גם הקווים אלינו. אין ספק כי מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין לא מוסיפה למצב.
למידע נוסף ולפתרונות שילוח לישראל:
צחי נגרין, אלברו – פתרונות שילוח ולוגיסטיקה, 052-743-2777, [email protected]
תודה מיוחדת למיכל גורלט מנכ"לית, אסף תעשיות ולשירלי לקס, מנהלת הייבוא באופל פלסטיק, על היוזמה, החומרים והעזרה!