סימטרון ו-GibbsCAM צוללים עמוק לעולמות הבינה המלאכותית: מה מחכה לנו?

בין הפונקציות החדשות: העוזר הוירטואלי Copilot AI שהושק לאחרונה, המספק תמיכה טכנית לשימוש במערכת, בנוסף לפונקציות עתידיות המאפשרות זיהוי אלמנטים גיאומטריים וחלקים לטובת מעבר לתהליך ייצור אוטומטי 

תמונה 1: פונקציית ה-Feature Recognition מאפשרת צביעה וסימון של אלמנטים

זה היה אי שם ביוני, בהכרזה של חברת האם Sandvik, כאשר נושא חדש עלה לסדר היום של סימטרון ו-GibbsCAM: שילוב מלא של בינה מלאכותית בתוכנות ה-CAD/CAM הידועות. אלו הן הסנוניות הראשונות בתעשייה שבחרו לעשות צעד זה, וזוהי יוזמה ארוכת טווח המתווה את הדרך לשאר המתחרות. 

למעשה, משתמשי תוכנות אלה כבר זכו לטעימות ראשונות מיכולות ה-AI הצפויות להם, בין היתר בכנס לקוחות שנערך לאחרונה. בין החידושים שנחשפו וזכו כבר להשקה בלט שילוב הצ'אטבוט Copilot AI ככלי תמיכה ראשוני ללקוח. "מאז שהשקנו את ה-AI ישנה התעניינות משמעותית", מציין שמעון אמבר, מנהל הפעילות בישראל. "לקוחות רבים שהתנסו ביכולות החדשות כבר מדווחים על שביעות רצון". 

כשה-CAD מתחיל לדבר… 

נכון להיום, חברת סימטרון פנתה לשני נתיבים עיקריים של שילוב יכולות בינה מלאכותית במוצריה: Informative ו-Generative. "אנחנו קוראים לפתרון אשר מספק מידע למשתמש Informative. דוגמא לכך היא ה-Copilot AI", מסביר אילן מלמד, מנהל פיתוח מוצר בסימטרון. "מהיום, כבר לא צריך לעיין בתיעוד הטכני והמדריכים למשתמש. פשוט אפשר לשאול שאלה, פשוטה או מורכבת: איך משמשים בפונקציה? מהם התפקידים של כל האפשרויות הקיימות הנדרשות לביצוע פעולה מסויימת במערכת? הצ'אטבוט יענה", מוסיף גיא בנבניסטי, מנהל ה-PMO בסימטרון. 

הכלים החדשים של סימטרון ו-GibbsCAM בנויים על בסיס השירות של OpenAI ופלטפורמת מחשוב הענן Azure של Microsoft. הם מתבססים ומאומנים על מאגר הידע העצום של סימטרון, ומסוגלים אף ללמוד את אופי המשתמש ולהשתפר עם הזמן. במידת הצורך, הצ'אטבוט יודע להפנות את המשתמש למקור המידע, כך שהוא יוכל לעיין בתיעוד לעומק. ה-Copilot AI החדש, כמובן, זמין 7\24 ודורש רק חיבור אינטרנט פעיל וחוזה תחזוקה בתוקף. בתוכנת  GibbsCAM, ה-Copilot AI החדש זמין מתוך התוכנה עצמה. 

הצעד הבא – זיהוי אלמנטים גיאומטריים 

עבור פתרונות ברמת ה-Generative, לעומת זאת, כלי ה-AI מאפשרים לעבוד ישירות על המודל הגיאומטרי ולהוציא ממנו מידע. באמצעות טכנולוגיית למידת מכונה המבוססת על רשתות עצביות, הכלים מסוגלים לזהות או לסמן אלמנטים שונים. בתקופה האחרונה עובדת החברה על שתי פונקציות עיקריות. 

הפונקציה ראשונה היא Feature Recognition, אשר מזהה אלמנטים גיאומטריים, כגון כיסים, חריצים, העגלות, וסוגי קדחים שונים: עוברים, עיוורים ועוד. זיהוי האלמנטים מתבצע באופן אוטומטי, ועל סמך המידע המתקבל הפונקציה יודעת לספק הנחיות לייצור האלמנט. "בניגוד למנועים גיאומטריים בהם משתמשים היום, יתרון משמעותי של ה-AI הוא היכולת לתמוך בגיאומטריות חדשות ומורכבות, ללא צורך בתכנות הגדרות פרטני לכל גיאומטריה חדשה", מסביר אילן. 

זיהוי חלקים עם פונקציית Part Classification 

הפונקציה השנייה עליה עובדת החברה היא Part Classification, המזהה מכלולים מורכבים יותר המשתתפים בתהליך בניית התבנית – הלו הם החלקים עצמם. "מנוע ה-AI יודע להגיד מה הוא רואה – זרקן, ברגים, פלטות, קפיצים, ועוד. בהתאם לזיהוי זה, התוכנה תוכל לסווג את החלקים ואף להציע למשתמש אפשרויות נוספות לגבי תהליך הייצור המתאים, תוך התחשבות בדרישות הלקוח, יכולות הייצור והמכונות הקיימות", מפרט אילן. 

לעת עתה, שתי הפונקציות החדשות הללו קיימות, אך עדיין בשלב הפיילוט. הן תשוחררנה לקהל הלקוחות במהלך 2025. בחודשים הקרובים יהיה ניתן להנות מפונקציונליות בסיסית של ה-Feature Recognition: צביעה וסימון של אלמנטים, דבר שיצמצם את הצורך של המשתמשים לבצע הגדרות אלו באופן ידני. 

תמונה 2: פונקציית Copilot ב-GibbsCAM וסימטרון מציעה תמיכה מהירה 24/7 מבוססת AI.
AI כאמצעי ולא כמטרה 

כשנשאל לגבי קהל היעד של הכלי החדש, מציין אילן: "המהנדסים ואנשי הייצור שקיימים כיום בשוק הם מומחים בתחומם, אבל הדור הולך ונעלם. יותר ויותר מהמהנדסים החדשים המועסקים כיום מכירים פחות את התהליכים ואין להם עניין ללמוד". הכלים החדשים מסוגלים לסייע למהנדסים אלו, וכמו כן לחברות חדשות הרוצות לפרוץ לשוק, אך חסרות את הידע הנצבר הדרוש לייצור מיטבי. הממשק האינטואיטיבי והאוטומטי של התוכנות מבוססות ה-AI עוזר לגשר על פערי הידע. 

נכון להיום, יכולות ה-AI הן, כמובן, עדיין לא ברמה של מהנדס. "גם אם התהליך האוטומטי הוא פחות טוב ממומחה, הערך בלהצליח לעשות את העבודה הוא משמעותי", קובע אילן. ייתכן גם כי לא רחוק היום שבו יכולות ה-AI יעברו אף את אלו של מומחים אנושיים. 

עם זאת, גיא מבקש להבהיר כי הבינה המלאכותית היא אינה המטרה הסופית בפני עצמה, אלא רק אמצעי: "אנחנו מאד בכיוון של AI, ולכן בחרנו להשקיע במחקר ופיתוח בתחום. עם זאת, חשוב להבין כי בסופו של דבר, הבינה המלאכותית לא כאן על מנת להחליף את הבינה האנושית. המטרה שלנו היא לספק ערך אמיתי למשתמשים שלנו", הוא מסכם. 

למידע נוסף:
שמעון אמבר – מנהל פעילות ישראל,
052-387-8589, [email protected]