FKuR מתמקדת בייצור ממקורות מתחדשים

נראה שהחברה הצעירה והדינאמית מתמקדת בייצור תרכובות ממקורות מתחדשים או ממוחזרים. ביניהם PE, PET, EVA ו-TPE. גם בארץ צובר הנושא תאוצה

יריב ספקטור מחברת מודיפלסט, הנציגה הישראלית של FKuR בישראל.

"כל עוד הפחמן לייצור חומרי הגלם יגיע ממקור פוסילי, לא נוכל להגיע באמת לכלכלה מעגלית. השינוי קשה אבל הוא צריך להגיע בהדרגה. המעבר למקורות מתחדשים בשילוב מיחזור פלסטיק, יביא עימו עולם טוב יותר". כך טוען יריב ספקטור ממודיפלסט – נציגת  FKuR בישראל.

ואכן, אם בעבר היינו רואים שתי גישות בתעשייה לעידוד קיימות: מיחזור וחומרים ביו-מתכלים, נראה כי לשתי הגישות הצטרף מושג חדש אותו כולנו נאלץ לתרגל- מקורות מתחדשים. אם נשפוט על פי תערוכת ה-K האחרונה, התעשייה אינה מוותרת על תכונות הפלסטיק הסטנדרטי ולכן שמחה יותר לאמץ חומרים מוכרים כגון PE, PET, EVA,TPE  ולעבוד על הדרך למחזרם. FKuR מציעה זאת בדיוק, רק עם שינוי אחד משמעותי: מקור הפלסטיק מתחדש (צמחי).

FKuR, שנוסדה לפני יותר מ-20 שנים, זיהתה כיוון זה עוד מראשיתו והתמקדה בייצור תרכובות ממקורות מתחדשים. ביתן החברה הלך וגדל עם השנים וסל המוצרים והיישומים התרחבו.

עובדות על ייצור PE מקנה סוכר- Green PE

  • את ה-Green PE ש-FKuR מתרכבת, מייצרת הענקית Braskem, יצרנית הפולימרים התרמופלסטים הגדולה באמריקה.
  • קיבולת המתקנים לייצור ממקורות מתחדשים: 200,000 טון לשנה של BioPE ו-BioEVA . קיים תכנון להגדלת התפוקה.
  • קנה הסוכר נקצר פעם בשנה וגדל מחדש במשך 5-12 שנים לפני שיש צורך להשקיע שוב בשתילה מחודשת.
  • יש לסחוט את קנה הסוכר שש שעות מרגע הקצירה. שתי הסחיטות הראשונות, האיכותיות יותר, משמשות לייצור סוכר. הסחיטות השלישית עד החמישית משמשות להפקת ביו-אתנול לאנרגיה או לייצור PE.
  • עיקר צריכת האתאנול בברזיל משמש לתחבורה ב 73% מכל המכוניות בברזיל.
  • כיום רק 0.02% משטח הקרקע החקלאית בברזיל משמש לגידול קנה הסוכר ליצירת אתנול (70 אלף האקטר). שהם רק 2% מכלל ייצור הביו-אתאנול.
  • הקרקע לגידול קנה הסוכר היא אדמת מרעה שאינה ראויה למגורים. עתודת קרקע זו גדולה.
  • 100% מהקרקע הזו (110 מיליון האקטר נוספים) מספיקה לייצור של מעל 300 מיליון טון PE בשנה. צריכה העולה על צריכת ה-PE העולמית הנוכחית.
  • תביעת הרגל הפחמנית של Green PE, קטנה פי שלוש בהשוואה ל-PE ממקור פוסילי. תביעת הרגל הפחמנית של EVA ממקור מתחדש קטנה פי שתיים בהשוואה ל-EVA ממקור פוסילי.

מיחזור ומקורות מתחדשים יחד

FKuR השיקה בתערוכה, תרכוב ייחודי להזרקה, המכיל עד 33% פחמן ממקור מתחדש בשילוב PP ממוחזר מפסולת צרכנית (PCR) או פסולת תעשייתית (PIR). תרכוב זה אינו מיועד למגע ישיר עם מזון. פתרון זה תורם לכלכלה מעגלית בצורה כפולה: גם דרך מיחזור וגם דרך שימוש במקורות מתחדשים.

לצד פיתוחים אלו, הציגה החברה חומרים נוספים:, אלסטומרים טרמופלסטיים (TPE) ממקור מתחדש, PET ממקור מתחדש, PE מתחדש ותרכובים שלו וכן גריידים של EVA ממקור מתחדש. שני האחרונים מיוצרים ע"י Braskem ומשווקים ע"י FKuR. לEVA- יישומים בתחום ההנעלה ובקנה, פיתוח חדש ליישומי אריזות.

יישום בולט לפולימרים ירוקים הם משחקי ילדים המאפשרים להורים להקנות לילדיהם מוצר בטוח הן לילד והן לסביבה

ומה בישראל?

רב היישומים מיוצאים מהארץ לחו"ל, שם המודעות לנושא גדולה יותר. אבל, גם מותגים ישראלים החלו השנה לעשות שימוש במקורות מתחדשים. יישומים בתחום הקוסמטיקה והשפופרות כבר קיימים על המדף. לצידם, יש בקנה גם יישום לשקיות מ-PE ירוק, המגיע מדרישה של לקוחות הקצה.

כידוע, תוכנית לחדשה למיחזור פלסטיק בישראל, מתוכננת והיא מבוססת על מפעלי השבה אנרגטית. מכרז למפעל הראשון כבר יצא ואם אכן מתקדמים לכיוון זה יש יתרון משמעותי לשימוש בפלסטיק ממקור מתחדש. הפחמן ממנו הוא מיוצר מגיע מהאטמוספירה והוא יוחזר אליה לאחר שיישרף.

 

למידע נוסף:

יריב ספקטור, 054-755-6725, [email protected]