תוספים אוקסו-ביו-מתכלים, הדירקטיבה האירופית החדשה ובעיית המיקרו-פלסטיק

התוספים האוקסו-מתכלים עולים לכותרות לאחרונה ולא במובן החיובי. דירקטיבה אירופאית חדשה אסרה במאי את השימוש בהם, לצד איסורים נוספים על שימוש בקשים, מקלות אוזניים, מקלות לבלונים ועוד. ההנחיות החדשות יכנסו לתוקפן עוד שנתיים.

בתזמון מוצלח, זכינו לביקור בישראל של מנהל המכירות העולמי של Symphony, המייצרת בין היתר גם תוספים אלו וניצלנו את הביקור לדיון בסוגיה זו.

מה מטרת הביקור בישראל?

"המטרה הראשונית שלנו היא תמיכה באפליקציות אצל לקוחותינו הישראלים. הפוטנציאל בישראל גדול, גם בגלל התעשייה הרפואית המשגשגת וגם בגלל תעשיית החקלאות וההשקיה הישראלית שתופסת מקום של כבוד בשוק העולמי".

אילו מוצרים של החברה זמינים לשוק המקומי?

"המוצרים מגוונים – תוספים דוחי חרקים, תוספים אנטי-מיקרוביאליים לאריזות מזון להארכת חיי המדף, הגנה על גידולים חקלאיים ע"י ספיחת אתילן, הגנה של כבלים חשמליים מפגיעת מכרסמים והגנה על צינורות הובלת מים מניקור ציפורים, מחרקים וממכרסמים. ההגנה ממכרסמים וציפורים אינה פוגענית כלפי בעל החיים ומתבססת על דחייה בלבד. הייחודיות שלנו היא ביכולת להתאים את המוצר ללקוח ואף לשלב בו כמה מנגנוני פעולה יחד, לדוגמא, שילוב של תיסוף אנטי מיקרוביאלי עם ספיחת אתילן.

מוצרים נוספים הם תוספי FR איתם נכנסנו לאחרונה לישראל, סופחי לחות להגנת על רכיבים חשמליים מקורוזיה וכן תוספי אוקסו-ביו-מתכלים התומכים במגמת הקיימות".

ואם בקיימות עסקינן, ביקורת גדולה נשמעת כיום על תוספי אוקסו-מתכלים. מה עמדתכם בנושא?

"הביקורת הגדולה שעולה כיום היא על תוספי אוקסו היוצרים מיקרו-פלסטיק המתפזר בסביבה. טענה זו מוצדקת ונכונה אך אין לה ולתוספי האוקסו ביו-מתכלה דבר. התוספים שאנחנו מציעים מייצרים מיקרו-פלסטיק אך רק לזמן קצר מאוד. תהליך הפירוק שלהם נמשך ועובר את השלב הזה עד שלבסוף נשארים עם ביומסה, מים ופחמן דו חמצני. הפירוק ע"י מיקרואורגניזמים מתאפשר אחרי שמגיעים לגודל חלקיקים של 5000 דלטון, גודל שאינו נראה לעין האנושית ואינו מתרחש בזמן סביר עם תוספים אחרים".

אז לדעתכם, הפתרון האוקסו ביו-מתכלה מהווה אלטרנטיבה ראויה לפלסטיק מתכלה ממקור מתחדש?

"כלל וכלל לא! יש שוק לביו-פלסטיק וכבודו במקומו מונח אך הדבר נכון רק למקומות בהם מערכת קומפוסטיזציה טובה ואיסוף אשפה מסודר. אולם, כאשר שקית זולגת לסביבה, גם אם היא עשויה מביו-פלסטיק הכי איכותי שניתן, היא לא תתכלה ובהיעדר התנאים המתאימים תהווה מפגע. במקרים אלו – תוספים אוקסו-ביומתכלים הם הפתרון. חינוך לניהול פסולת הוא חשוב והכרחי אבל תמיד תהיה זליגה לסביבה. אנחנו מבינים שיש שוק לביו-פלסטיק אבל אנשי הביו פלסטיק לא מבינים שיש שוק גם לפתרון שלנו".

אם כן איך ניתן להסביר את החקיקה האירופית החדשה?

"קודם כל", מתקן אותי רוברט, "מדובר בהצעה, לא חקיקה וכל מדינה באיחוד יכולה לבחור כיצד להתייחס אליה. לדעתנו, מה שנעשה כאן אינו חוקתי. רק לפני כשנה הורתה הוועדה האירופית לסוכנות הכימיקלים האירופית (ECHI) ללמוד את נושא האוקסו-ביו-מתכלה. אולם, לפני שהוועדה הגיעה למסקנות הוחלט לפזרה ללא כל ממצאים סופיים.

חשוב להבין כי קיים ניגוד אינטרסים גדול בין היושבים בוועדה. קיימים לוביסטים רבים לביו-פלסטיק וחלק מיושבי הוועדה אף יושבים בדירקטוריון של חברות שכאלו. אנחנו נוקטים בצעדים משפטיים ומקווים שיימצא פתרון בקרוב. לגבי המצב בארץ, אנחנו נפגשים גם עם נציג מדינה מהמשרד לאיכות הסביבה, גב' ירדן שני, ראש ענף פסולת ומיחזור, בנושא ומקווים שכאן יתקבלו החלטות אחרות.

התוספים שלנו אינם מהווים חלופה לפלסטיק ביו-מתכלה. ניתן לשלבם בכל סוגי הפלסטיק הסטנדרטיים והם אינם פוגעים בתהליכי מיחזור של החומר בסוף חייו. ניתן לחשוב עלינו כרשת ביטחון. אנחנו מספקים פתרון לפלסטיק שאינו מוצא את דרכו לפינוי אשפה מסודר, אינו מתכלה ואינו מתמחזר וכאשר מנגנונים אלו כושלים – אנחנו הפתרון".

לסיכום,

אנו נמשיך לעקוב אחר הנושא ונעדכן בשינויים רגולטוריים, במידה ויהיו, באירופה, שכרגע אוסרת את השימוש וגם בישראל, בה עדיין מתגבשת מדיניות. נוכל רק לספר שמנגד, דווקא במדינות ערב (11 במספר) ביניהן איחוד האמירויות וערב והסעודית קיימת חקיקה הפוכה המחייבת את היצרנים להטמיע תוספים אלו במוצריהם.

למידע נוסף: הנציגות הישראלית: Eko&Clean, Eli Amir, אלי עמיר, 050-303-9426, [email protected] ,www.ekopico.com