ההכנסות של כל סקטור הפלסטיק עמדו על סך של כ-10.5 מיליארד ₪, ומיהן שתי החברות שמניותיהן עלו השנה ביותר מ-100%?
שתים עשרה חברות הפלסטיק הציבוריות הנסחרות בבורסה בתל אביב מייצגות את התעשייה הישראלית הוותיקה והטובה, בפריסה ארצית בקיבוצים ובערים, בפריפריה ובמרכז. הסקטור כולו הוכיח השנה עמידות יוצאת דופן אל מול אתגרי המלחמה, והמשיך לצמוח בזכות התחדשות טכנולוגית מתמדת ונוכחות גלובלית משמעותית.
בשנת 2024 ההכנסה המצרפית של כל חברות הפלסטיק הציבוריות חצתה את רף העשרה מיליארד ₪. ההכנסה המצרפית עמדה על סך של כ-10.5 מיליארד ₪, גידול של כ-5% בהכנסות ביחס ל- 2023. הרווח הנקי המצרפי עמד על כ-719 מיליון ₪, זינוק של כ-22% ביחס ל-2023.
באופן כללי, ניתן לומר שהעלייה ברווחיות נבעה מהתייעלות תפעולית, ירידה במחירי חומרי הגלם, התרחבות לשווקים חדשים והתמקדות במוצרים בעלי רווחיות גבוהה יותר. בהקשר הזה אפשר לומר שהתייעלות תפעולית והאצה של תהליכי אוטומציה היו השנה כורח המציאות בגלל מחסור בכח אדם בעקבות המלחמה. עם זאת, יש שונות רבה בין החברות. במבט מעמיק יותר, פלרם לבדה אחראית על יותר ממחצית הגידול ברווח הנקי המצרפי של הסקטור, וזאת לעומת חברות אחרות בסקטור רשמו השנה הפסדים.
תשואת המניות של הסקטור כולו עמדה על כמעט 34% תשואה, במקום טוב בין תשואת מדד ת"א 125 ומדד SME60. בחרנו להתמקד כאן בשלוש החברות שמניותיהן רשמו ב-2024 את התשואות הגבוהות ביותר: פלרם, כפרית וגולן תעשיות.
פלרם
פלרם מרמת יוחנן היא שיאנית התשואה בסקטור לשנת 2024, ומנייתה רשמה תשואה של לא פחות מ-131% במהלך השנה. בנוסף חילקה החברה דיבידנד של כ-5%. היא פועלת בארבעה תחומים עיקריים: פיתוח וייצור לוחות תרמופלסטיים קשיחים מ-PC ומ-PVC, מוצרים מוגמרים מלוחות, קירויים חיפויים ופרגולות לסביבת הבית, ועמדות מכירה ותצוגה.
פלרם היא חברה גלובלית, המייצרת בארה"ב, ישראל ואנגליה, ומוכרת בעשרות מדינות. בארה"ב היא משווקת גם דרך רשת Home Depot, המהוות 11% מכלל הכנסות הקבוצה. הכנסותיה עמדו בשנת 2024 על כ-1,868 מ' ₪, גידול של כ-8.8% ביחס לשנה שעברה. הרווח הנקי עמד על כ-250 מ' ₪, גידול של כ-42% ביחס לשנה קודמת. עיקר הגידול ברווח נובע מירידה במחירי חומרי הגלם.
תחום ה-PC הוא הגדול בחברה, האחראי על כ-52% מהכנסותיה. באוקטובר 2024 אוחדה בתחום זה חברת ואריקו מאנגליה שמפעילה אתר אינטרנט ומפיצה קיטים למתקינים. ואריקו תסייע לפלרם להגדיל באנגליה את המכירות של פרגולות, חדרי שמש ופתרונות חיפוי.
בתחום ה-PVC רכשה פלרם ביוני 2023 את חברת הייג'ניק, שעוסקת בהפצת לוחות PVC ייעודיים לחיפוי קירות סניטריים. בנוסף, רכשה הקבוצה שוק DIY מחברת NA Ondouline בצפון אמריקה ובכך הגידלה את מכירת לוחות ה-PVC הגליים המיוצרים על ידי הקבוצה.
גם בתחום פעילות עמדות המכירה החברה ממשיכה לצמוח באמצעות מיזוגים ורכישות. ברבעון השני של 2024 השלימה את רכישת פעילות תיצוג פדגו פלסטיק, העוסקת בייצור עמדות תצוגה בעיקר לתחום הקוסמטיקה והקמעונאות, ובמרץ 2025 רכשה בתמורה ל-10.5 מ' אירו את השליטה בחברת פרפקטה הפולנית, שעוסקת בעמדות תצוגה באירופה, ובמיוחד עבור מוצרי טבק, ובכך הרחיבה את פעילות גם לשוק האירופאי. כמו כן, פלרם פור יו פיתחה קווי מוצרים חדשים המיועדים לשוק הביתי וארונות הידרופוניים ביתיים המיועדים לגידול ירקות ירוקים וצמחי תבלין.
שורה תחתונה:
החברה אינה נחה על זרי הדפנה, וממשיכה לצמוח באמצעות מיזוגים ורכישות. לחברה יש מזומן והשקעות לזמן קצר בהיקף של כ- 360 מיליון ₪, כך שהיא בהחלט יכולה להמשיך לצמוח באמצעות האסטרטגיה הזו. ניתן לצפות כי המיזוגים והרכישות ירחיבו את הכנסות הקבוצה מעבר לפעילויות שנרכשו, בגלל שלוש השפעות: סינרגיה תפעולית, אפשרות למכור ללקוחות חדשים מוצרים נוספים מתוך סל המוצרים של החברה והגדלת הפיזור הגיאוגרפי.
כפרית
מעודד לדווח שחברת כפרית מקיבוץ כפר עזה הצליחה להתאושש מהאובדן שחוותה באוקטובר 2023, ואף להגדיל את ההכנסות, הרווחיות, ולהכפיל את שוויה בשנת 2024. כפרית עוסקת בייצור תרכיזים, תוספים ותערובות לתעשיית הפלסטיק, באמצעות המפעל בארץ וחברות בנות המייצרות בסין, גרמניה, קנדה, ארה"ב ושבדיה, ומשווקות את המוצרים ברחבי העולם.
בשנת 2024 רכשה כפרית שתי חברות לצורך התרחבות גלובלית: בינואר רכשה את חברת ASBA הקנדית שעושה שימוש גם בחומר ממוחזר, בתמורה לכ-15 מיליון דולר קנדי, ובפברואר רכשה את חברת BADGER האמריקאית, שמפתחת ומייצרת תרכיזי צבע וצבעים נוזליים לתעשיית הפלסטיק, בתמורה לכ-47 מיליון דולר.
בנוסף, רכשה 51% מחברת פלסטיקס-אפ מקיבוץ מגידו. פלסטיקס-אפ היא מעבדת חדשנות לחומרים מיוחדים, ורכישתה היא חלק מהתוכנית האסטרטגית של כפרית להציע שירותי פיתוח מתקדמים יותר, שלא ניתן היה לממש פנימית במעבדות כפרית, ולהמשיך ולפתח מוצרים חדשים.
בסה"כ הכנסות כפרית עמדו ב-2024 על סך של כ-1.3 מיליארד ₪, גידול של כ-21% ביחס לשנה קודמת. עם זאת, רוב העלייה מיוחסת לפעילויות שאוחדו לראשונה ברבעון הראשון של 2024. ללא זה, המכירות גדלו בכ-6%. הרווח הנקי עמד על כ-71 מ' ₪, גידול של כ-21% ביחס לשנת 2023.
שורה תחתונה:
כפרית שמה דגש על יישום התוכנית האסטרטגית שלה לפתח חדשנות מוצרית ולהיות שחקן צבעים ותרכיזים בין לאומי, והרכישות שביצעה השנה הן צעדים חשובים בכיוון הזה.
גולן תעשיות מתחדשות
סוגרת את השלישיה שלנו היא חברת גולן תעשיות מתחדשות, שמנייתה עלתה בשנת 2024 בכ-55%. גולן עוסקת בייצור של מערכות מים, ומתמחה בפתרונות צנרת מ-PE מצולב, המשמשות להולכת נוזלים וגזים בעיקר בתחום הבניה, התשתיות, המכרות, הנפט, התעשייה והחקלאות הימית. עיקר הייצור מתבצע בקיבוץ שער הגולן, ובנוסף לחברה יש אתרי ייצור בדנמרק, בצ'ילה, בארגנטינה ובמקסיקו.
גם גולן השקיעה השנה ברכישה של חברות ופתיחת פעילויות בחו"ל. בספטמבר 2024 גולן פתחה חברה בת בארה"ב, וכן רכשה כ-32% מחברת וייזסול שמפתחת ומספקת מערכות מים חסכוניות באנרגיה לבתים בבנייה. נציין, כי נכון לשנת 2024 וייזסול עדיין הפסדית, ורשמה הפסד בסך של כ-1.2 מיליון ₪.
כמו כן, חברת הבת, גולן השקעות, כבר פועלת בישראל בתחום השפכים הביתיים, באמצעות ייבוא. החברה מציינת בדוחותיה כי היא מתכוונת להקים בישראל יכולת ייצור מקומית לפתרונות להובלת שפכים ביתיים, פעילות שצפויה להתחיל כבר במהלך שנת 2025.
הכנסות החברה לשנת 2024 עמדו על סך של כ-406 מיליון ₪, ירידה של כ-5% ביחס לשנה קודמת. עיקר הקיטון נובע מירידה בייצוא. הירידה מוסברת בעקבות מיתון בשוק הבניה באירופה וקיטון משמעותי בענף הבניה הישראלי בחציון הראשון של 2024 בעקבות המלחמה. עם זאת, בחציון השני של 2024 חלה התאוששות, וההכנסות לחציון השני של השנה עמדו על סך של 217 מיליון ₪, לעומת 189 מיליון ₪ בחציון הראשון.
הרווח נקי עמד ב-2024 על סך של כ-29 מ' ₪, ירידה של כ-27% ביחס לשנה קודמת. חלק מהירידה ברווחיות נובעת מעלייה בהוצאות המימון כתוצאה משערי האירו לעומת השקל.
שורה תחתונה:
החברה שינתה השנה את שמה מ"גולן מוצרי פלסטיק" ל"גולן תעשיות מתחדשות", כדי להביא לידי ביטוי את האסטרטגיה שלה להפוך מחברת ייצור לחברות מערכות מים. מנייתה ירדה בסוף 2023 ותחילת 2024 כתוצאה מהמלחמה והחשש מהחמרת המצב הביטחוני בצפון, ועלתה בחדות בסוף השנה עם התייצבות המצב הביטחוני בלבנון ובסוריה. עם זאת, ברבעון הראשון של 2025 ירדה המניה בשיעור של כ-22%. המשקיעים עדיין יושבים על הגדר, ומחכים לראות כיצד הצעדים האחרונים של החברה ישפיעו על הכנסות החברה ושיעור הרווח שלה בשנה הקרובה.
לסיכום, תעשיית הפלסטיק הישראלית היא כבר מזמן לא לואו-טק, אלא תעשייה צומחת בזכות יתרונות טכנולוגיים ושיפור תמידי במדדי קיימות. זה מה שמאפשר לה להתחרות ביצרניות זולות מהמזרח, ולהמשיך להתרחב לכמעט כל נקודה ידידותית על פני הגלובוס. הצמיחה באמצעות מיזוגים ורכישות, התייצבות המצב הביטחוני ויציבות במחירי חומרי הגלם ושערי החליפין יאפשרו את המשך מגמת הצמיחה גם ב-2025.