סיכום תוצאות חברות הפלסטיק בבורסה לשנת 2018 / שירי עדן*

כוונות חיוביות, תשואות שליליות – בממוצע הניבו חברות הפלסטיק תשואה שלילית של -12%. רק ארבע חברות הניבו תשואה חיובית

שנת 2018 לא האירה פנים לחברות הציבוריות הנסחרות בבורסה בתל אביב, ורוב המדדים המובילים רשמו ירידות. מדד ת"א 125 ירד ב-2.3% ומדד תל אביב All Shares ירד בכ-10%.

מניותיהן של חברות הפלסטיק ספגו אף הן ירידות. רק ארבע מתוך 11 החברות שסקרנו רשמו תשואות חיוביות: רימוני, ארד, פלסטופיל וכפרית. בחישוב ממוצע ירדו תשואות חברות הפלסטיק בשנה האחרונה בכ-12%. מעניין לציין שזו השנה השנייה ברציפות שחברות הפלסטיק רושמות תשואה נמוכה יותר ממדד תל אביב All Shares וזאת לאחר שבשנת 2016 כיכבו עם תשואה ממוצעת של 42.8% (תמונה 1).

תשואות ענף הפלסטיק לעומת המדד

מקוצר היריעה נציג ארבע חברות המייצגות את הסקטורים השונים בתעשייה.

פלסאון

פלסאון, החברה הגדולה במגזר במונחי שווי שוק ומספר העובדים, נמצאת בשליטת קיבוץ מעגן מיכאל ומתמחה באביזרי חיבור לצנרת, כלים סניטרים ומוצרים לבעלי חיים. הפריסה הגיאוגרפית של החברה כוללת פעילויות באיטליה, גרמניה, אנגליה, צרפת, פולין, ספרד, אוסטרליה, ארה"ב, מקסיקו, ברזיל, דרום אפריקה וסין.

פלסאון הפגינה השנה פעלתנות עם שתי עסקאות משמעותיות: הראשונה, רכישת חברה הפועלת בתחום בעלי החיים בקנדה ובארה"ב. עד כה רכשה פלסאון 40% מהחברה הזרה, בתמורה ל-14.6 מ' דולר. בשנת 2021 צפוי שלב ג' של ההסכם, בו תשלים פלסאון רכישה של 50% מהחברה. העסקה השניה היא מימוש האופציה לרכישת 30% מהחברה הברזילאית לציוד לענף הלול, ATI, בתמורה לכ-6.2 מ' ₪. עם מימוש האופציה מחזיקה פלסאון במלוא המניות של ATI.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה נמשכה מגמת הצמיחה של החברה, והכנסותיה עמדו על כ-939 מ' ₪, גידול של כ-5.4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. גם הרווח הנקי לתקופה גדל ל-87 מ' ₪, גידול של כ-13.9%.

החברה חילקה השנה דיבידנדים בהיקף של כ-47.7 מיליון ₪.

שורה תחתונה: החברה מעריכה בדוחותיה שרמת הביקושים ברבעון האחרון של 2018 תהיה דומה לזו של שנת 2017, בתוספת צפי לצמיחה קלה. אם אכן תתממש תחזית זו יש סיכוי שהרווח הנקי של החברה יעבור השנה את רף המאה מיליון ₪.

טבלה מספר 1: חברות ציבוריות בתחום הפלסטיק – נתונים מרכזיים, מקור: Bizportal

פלסטו קרגל

החברה מתמחה בתחומי הקרטון גלי והאריזות הגמישות ונמצאת בבעלות חברת אי סי איי וכלל תעשיות. שווי השוק נכון לכתיבת שורות אלה עומד על כ-167 מ' ₪, וזאת לאחר שבמהלך 2018 ירדה המניה בכ-33%. החברה סובלת מחובות כבדים שמעיקים על תוצאותיה, ואף קיבלה ממש בסוף 2018 הקלות מהבנקים ששיפרו את אמות המידה הפיננסיות בהן החברה צריכה לעמוד. יחד עם זאת, החברה נקטה בשנה החולפת במספר צעדים על מנת לשפר את מצבה ואת אמון המשקיעים. בין השאר, קרן הגידור המוערכת ספרה הפכה לבעלת עניין בחברה, המנכ"ל והיו"ר הודיעו על ויתור של חלק מהתגמול האישי שלהם, וכן פורסם תשקיף מדף שיאפשר להם לגייס משאבים נוספים.

כצעד בונה אמון נוסף, פרסמה החברה באפריל האחרון מצגת מפורטת, המסבירה כי העברת פעילות הקרטון הגלי למפעל החדש בלהבים תביא לחיסכון של 20 מ' ₪ מדי שנה, וזאת כתוצאה ממעבר לצריכת אנרגיה מבוססת גז, גג פוטו וולטאי, מחזור מים ופסולת קרטון ועוד. בתחום האריזות הגמישות שיעור ההכנסות מייצוא עומד על כ-40%, והחברה פועלת להרחיב את הפעילות בחו"ל במוצרים מיוחדים בעלי פרמיה.

מדו"חות הרבעון השלישי עולה שאכן ההכנסות בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה עמדו על כ-582 מ' ₪, עלייה של כ-3.5%. יחד עם זאת, הוצאות השיווק והמכירה עלו אף הן, בשיעור של כ-10%. בשורה התחתונה רשמה פלסטו הפסד בתשעת החודשים של כ-10 מ' ₪, וזאת לעומת הפסד של כ-31 מ' ₪ בתקופה המקבילה אשתקד.

שורה תחתונה: פלסטו קרגל עושה מהלכי הבראה אקטיביים, וניכר שהנהלתה מחוייבת להצלחת התהליך.

גולן פלסטיק

גולן פלסטיק מקיבוץ שער הגולן מתמחה במערכות צנרת מפוליאתילן מצולב. החברה נסחרת בשווי שוק של כ-230 מ' ₪, לאחר שמנייתה ירדה בכ-12% במהלך 2018.

גם גולן לא קפאה על השמרים השנה. בין השאר, הקימה במקסיקו מפעל לייצור צינורות פקס לתעשיית המכרות ולשימושים תעשייתיים אחרים. גולן תהיה בעלת השליטה במפעל עם אחזקה של 51%, והשקעה המוערכת בכ-3.5 מ' דולר.

בנוסף העבירה לידיה את השליטה בחברה המשותפת בארגנטינה, בתמורה להשקעה בהיקף של 760 אלף דולר.

בתשעת החודשים הראשונים של 2018 הכנסות גולן פלסטיק עמדו על כ- 243 מ' ₪, והרווח הנקי על כ-16 מ' ₪. החברה חילקה השנה דיבידנדים בסך של 11 מ' ₪, כלומר תשואת דיבידנד של כ-4.8%.

שורה תחתונה: אחרי הירידות שספגה השנה, נסחרת המניה במכפיל רווח של 8.7, המכפיל הנמוך מבין כל 11 החברות שנבדקו. ייתכן שהסיבות לתמחור הנמוך שמעניק שוק ההון לחברה הן התלות בחברי הקיבוץ שהתגברה השנה והסחירות הנמוכה במניה. החדשות הטובות לגולן הן שאם שוק ההון יביט מעל שני הנושאים הללו ויתמחר את החברה במכפיל ממוצע של 12, אזי שווי החברה יטפס מעל ל- 300 מ' ₪.

רימוני

החברה בשליטתם של האחים דני, רפי וגדי רימוני עוסקת בהזרקות פלסטיק ובתבניות מתכת ונסחרת בבורסה של תל אביב בשווי של כ-530 מ' ₪.

רימוני היא שיאנית התשואות בענף, ורשמה בשלוש השנים האחרונות תשואה מצטברת של 267%. שוק ההון מעריך את החברה, ולא בכדי. לאחר שבשנה החולפת רכשה רימוני את חברת שירן הנדסה ומיזגה את הפעילות החדשה בהצלחה, ולאחר שהפגינה עמידות גם מול אובדן לקוח הדגל של החברה – סודה סטרים, שלפה השנה רימוני שפן נוסף מהכובע והודיעה על מכירת קרקע וזכויות בנייה באיזור מכבים רעות, שיכולה להכניס לקופת החברה עד 15 מיליון ₪.

החברה רושמת גידול בהכנסות מרבעון לרבעון, ומצליחה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים. ברבעון האחרון אף הגדילה את הרווחיות הגולמית שלה ל-31%. גם בשורת הרווח הנקי אין אכזבות: רימוני הרוויחה בתשעת החודשים הראשונים של 2018 כ-30 מ' ₪.

רימוני היא חברה משפחתית, ומעסיקה לא רק את שלושת האחים, אלא גם חלק מילדיהם וקרובי משפחה נוספים. למרות זאת, השכר של קרובי המשפחה סביר ביותר.

למשל, חתנו של רפי רימוני מועסק בחברה כמנהל מערכות מידע בשכר חודשי של 14,000 ₪. בנו של גדי רימוני התחיל השנה לעבוד בחברה בתפקיד מנהל האתר של רימוני פלסט במודיעין, בשכר של 20,000 ₪ בחודש ועוד מענק של 0.7% מרווחי רימוני פלסט שהם מעל 25 מ' ₪.

למשל, מנהל מערכות מידע של החברה, המהווה דור שני במשפחת רימוני, מועסק בשכר חודשי של 14,000 ₪. דוגמא נוספת היא מנהל אתר רימוני פלסט מודיעין, בן לאחד מהאחים שהתחיל לעבוד השנה בשכר של 20,000 ₪ בחודש ועוד מענק של 0.7% מרווחי רימוני פלסט שהם מעל 25 מ' ₪.

החברה מחלקת דיבידנד רבעוני בדייקנות של שעון שווייצרי. בסך הכל חילקה השנה 36.7 מיליון ₪ לבעלי המניות שלה, קרי תשואת דיבידנד של כמעט 7%.

שורה תחתונה: מי ייתן ובתעשיית הפלסטיק כולה ירבו זכויותינו כרימוני.

סיכום

ממוצע מכפילי הרווח של חברות הפלסטיק הציבוריות עומד על 19.6, בעוד שמכפיל הרווח הממוצע במדד תל אביב All Shares עומד על 11.1. לאור הנתון הזה, אם לא יהיו הפתעות בתעשייה כגון מיזוגים ורכישות, ייתכן והתשואות של החברות ימשיכו להיות נמוכות מעט יותר מהמדדים גם ב- 2019.

*הכותבת היא מנכ"ל נישות אסטרטגיה ומחקר. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק.