לא רק ארבעה גלגלים: אביזרי קצה מובילים לתחום העגלות הרובוטיות השיתופיות-MiR

חלופה חדשה למלגזות הרבות הנעות ברחבי המפעל – עגלות רובוטיות שיתופיות-MiR. לעגלות אלו, בדומה לרובוטים השיתופיים, קיימים אביזרים משלימים המתאימים למטרות שונות ומקנים לעגלה יכולות משתנות

בכל מפעל תעשייתי שבו תדרוך רגלכם תראו ערב רב של אנשים אשר משנעים עגלות וסחורות מהמחסנים לקווי הייצור. זה יכול להתבצע על ידי אדם או על ידי עגלות ומלגזות שנוכחותן מורגשת היטב ברצפת הייצור. מדובר בכלי זמין אשר אינו דורש כמעט הכנה מוקדמת (למעט קורס מלגזנים למפעיל המלגזה ורישיון נהיגה) המשנע ומוביל חומרי גלם, מוצרים מוגמרים ופריטים שונים ממקום למקום. יחד עם זאת, לכלי מסורתי זה מספר מגבלות: המלגזה דורשת תחזוקה לא מעטה, השימוש בה מצריך עלויות אנרגיה, חשמל או סולר – הגורר פגיעה באיכות האוויר ובסביבת העבודה, המבנה המסורבל שלה לא מאפשר גישה למקומות צרים וכמובן, בהיבט הבטיחותי, חשופים גם הנהגים, וגם עובדי המפעל לתאונות עבודה ופגיעות.

AGV – רכבים מונחים אוטומטית

בשנות החמישים של המאה הקודמת, נדמה היה כי נמצא פתרון לנושא השינוע הפנים מפעלי בדמות רכבים מונחים אוטומטית- AGV (Automatic Guided Vehicle). רכבים אלו נעו על רשת מסילות קבועה שהונחה וקובעה לרצפת המפעל וכך התבצעה הובלה של פריטים מנקודה לנקודה. עם חלוף הזמן והתפתחות הטכנולוגיה, נוספו להם יכולות נוספות כגון העמסה וגרירה, וכן הותקנו עליהם חיישנים שאיפשרו להם לעצור במידה ומשהו חסם את דרכם. גם המסילות שודרגו עם השנים ונהיו צרות ויעילות יותר.

אולם, גם רכבי ה-AGV זה אינם חפים מחסרונות. על אף שפתרון זה מהווה התקדמות משמעותית לעומת המלגזות, הוא יקר מאוד בהשוואה אליהם. בנוסף, יש צורך לאפיין בדיוק את המסלול שעל הרכבים לבצע, והתשתית יקרה ומורכבת. רשת ההובלה אינה גמישה ודינמית וכל שינוי ברשת המסילות מעלה מאוד את עלויות הפרוייקט.

עגלה, עגלה, אבל לפניך!

בשנים האחרונות, החברה הדנית MiR ((Mobile Industrial Robots מפתחת ומייצרת עגלות רובוטיות אוטונומיות הגמישות ובטוחות יותר מרכבי ה-AGV ובעלות מחיר אטרקטיבי. עגלות אלו יכולות לנסוע לכל יעד שיוגדר להן ללא מפעיל אנושי, להעמיס סחורה ולעבור לנקודה הבאה שניתנה להן לשם פריקה והעמסה מחדש. פעולות אלו נעשות על גבי רצפת הייצור הקיימת, ללא צורך בתשתית מסילות, תוך שמירה על בטיחות העובדים והציוד.

העגלות הרובוטיות מסוגלות לשאת עד 1 טון של מטען, כתלוי בדגם. את את המשימה ניתן לקנפג באמצעות יישום המותקן על כל טלפון חכם. ניתן גם להגדיר את מסלול הנסיעה באמצעות החיישנים המותקנים על העגלה ובסיוע קבצי CAD. על המפעילים להגדיר את המשימות השונות של העגלה לאורך המסלול: טעינה, פריקה, ביקורת, איסוף ועוד. העגלות מזהות ועוקפות מכשולים הנקרים בדרכן וחוזרות למסלול המקורי ללא מגע יד אדם. הגמישות אותה הן מאפשרות לתחום השינוע הינה גדולה וניתן להתאים את העגלות לצרכים השונים של כל מחלקה במפעל.

העגלון שעל העגלה

אם נדמה לרגע את העגלה האוטונומית לעגלת סוסים, נבין שחלק גדול מיעילותה יקבע לפי העגלון שישב בראשה. בדומה לעולם הרובוטים השיתופיים (קובוטים) ואביזרי הקצה שלהם, גם לעגלות הרובוטיות יש מספר רב של עגלונים: אביזרים משלימים מתקדמים, המיוצרים הן ע"י חברת MiR והן ע"י חברות נוספות כמו Nord Modules. אביזרים אלו, הם ההופכים את העגלה לפתרון שינוע חכם ואדפטיבי, המשתלב בצורה מיטבית בקו הייצור ומהווה פתרון יעיל וכלכלי.

 שדרוג נוסף של היכולות מתבצע על ידי חיבור נוסף של שני העולמות האלו יחד: עגלה אוטונומית עם מערכות רובוטיות משלימה, כדוגמת הזרועות הרובוטיות של UR. יחידות אלו מסוגלות לבצע פעולות רבות, המורכבות בהרבה מעבר לפריקה או טעינה, כל זאת, אוטומטית וללא מגע יד אדם.

מבחר אביזרי הקצה

אביזרי קצה עבור עגלות רובוטיות שיתופיות יכולים להיות מסוגים שונים: זרועות רובוטיות כאמור, מסועים, מעליות, יחידות מדף ואחסון, יחידות תקשורת, טעינה, פריקת סחורה, גרירה ועוד. להלן סקירה קצרה של מספר דוגמאות:

Shelving Unit Top Module: עגלת מדפים לאחסון, עם אופציה להעמדה של 3 עד 6 מדפים לניצול מיטבי של העגלה. משקל העמסה בכל מדף – 45 ק"ג.

logiRACK – transport shelf: עגלה המשלבת מגירה ומדפים בקונפיגורציות שונות, עם יכולת העמסה עד 80 ק"ג. מתאים להובלת חלקים לעמדות הרכבה.

ROEQ C300 Cart: עגלה המקובעת על גבי עגלת MiR. מאפשרת הרחבה של שטח ההעמסה, מגדילה את העומס האפשרי וכן משפרת את יציבות המטען.

 

MiR Conveyor Module, Double: עגלה המשלבת 2 מסועים נעים, כך שניתן לקבל דרכה מוצרים ממסוע נע ולהובילם למקום אחר. המסועים מסוגלים לעמוד במשקל של עד 40 ק"ג.

 

TR1000 Top Roller: אביזר הפותח במיוחד לשינוע משקלים גבוהים. מבצע טעינה ופריקה אוטומטיים. מותאם לגובה 450 מ"מ, אולם ניתן לקבל אביזרים המותאמים לגבהים של 600-750 מ"מ.

ER200 working station: פלטפורמה המקשרת את העגלה של Mir לקובוטים של UR. כך מתקבלת תחנת עבודה אוטומטית או חצי-אוטומטית המאפשרת להנות מהיתרונות המשולבים של שניהם תוך גמישות מקסימלית ואינטגרציה מהירה לקו הייצור.

 

logiCON – Lifting conveyer belt – חגורת מסוע עם מעלית, מאפשרת שינוי גובה של המטען המועמס מ-790 מ"מ מפני הרצפה ועד ל-1190 מ"מ. משקל העמסה מקסימלי, 80 ק"ג.

MiR500/1000 Roller Conveyor – מסוע גלילים המאפשר העמסה והורדה קלה ובטוחה של המטען שעל גבי העגלה. ניתן לבצע אינטגרציה שלו למסוע קיים. מסועים גליליים נוספים קיימם בגבהים משתנים.

לסיכום,

העגלות השיתופיות פותחות בפנינו הזדמנויות חדשות לייעול ואוטומציה. אולם, לפני שאנחנו מבצעים ניקוי אורוות במחלקת המלגזות, יש להבין את היכולות, היתרונות וכן המגבלות לעומק. חברת SU-PAD, הנציגה הישראלית של MiR, עומדת לרשותכם בייעוץ והכוונה.

פרטים על אביזרים רבים נוספים ניתן למצוא בקישור:  https://www.mobile-industrial-robots.com/en/mir-tradeforum/

למידע נוסף: SU-PAD, רוני נער, 052-869-9939, [email protected]