התוספים האוקסו-ביומתכלים עולים לדיון פומבי בריטניה ואירופה

מאמר תגובה שפורסם בגרדיאן הבריטי, מטעם נשיא האגודה לפלסטיק אוקסו-ביומתכלה מצפיר בבריטניה לאמץ טכנולוגיה זו. ארגון הכימיקלים האירופי, ה-ECHA, חוקר את הנושא ומסקנות הביניים שוללות היווצרות מיקרו-פלסטיק הפוגע בסביבה

תוספים האוקסו-ביומתכלים, Eko&Clean, אלי עמיר

ב-15 למרץ, פרסם הגרדיאן הבריטי (The Guardian)  כתבה שנוגעת לסכנות הטמונות מפיזור חלקיקי פלסטיק קטנים בסביבה. כחודש לאחר מכן, ב-16 לאפריל, פרסם העיתון שוב מאמר תגובה לכתבה המקורית מטעם מיכאל סטפן, נשיא האגודה לפלסטיק אוקסו-ביו-מתכלה באירופה ה-OPA (Oxo-biodegradable Plastics Association). אגודה זו, המייצגת יותר מאלף חברות ברחבי העולם, חרטה על דיגלה לספק מידע שיתרום להבנת טכנולוגית האוקסו ביו-התכלות והשפעתה על הסביבה ועתיד כדור הארץ ופועלת ללא מטרות רווח.

במאמר התגובה מצר סטפן על ההשפעה הסביבתית שיש לפלסטיק, אך הוא מציג גישה ראליסטית יותר. "אולי, יום אחד, נחייה בעולם ללא פלסטיק מסורתי. אולם, עד שיום זה יגיע, אנחנו חייבים למצוא דרך להפוך את הביו-דגרדציה של פלסטיק מסורתי למהירה יותר. באופן זה גם פלסטיק "רגיל" יוכל לעבור מיחזור טבעי על ידי בקטריות ופטריות ולחזור חזרה לטבע".

טכנולוגית התכלות כזו, לדבריו, כבר קיימת וזמינה ושמה, אוקסו ביו-התכלות. "השיטה מחויבת על פי חוק בעשר מדינות ביניהן ערב הסעודית, פקיסטן ואיחוד האמירויות. החלטה זו לא התקבלה בקלות ראש אלא רק לאחר בדיקה מקיפה ליעילות התהליך תוך הקפדה שלא משתחררים כל רעלנים או חומרים מסוכנים לסביבה", מספר סטפן וממשיך בפניה ישירה למדינות נוספות: "הגיע הזמן שגם באירופה ובארה"ב יפסיקו להתמהמה ויבחרו בדרך דומה על מנת לצמצם את הנזקים הסביבתיים".

גם באיחוד האירופאי נדון הנושא הרגולטורי בפרלמנט. בדצמבר 2017 הועבר הנושא לבדיקה אצל ארגון הכימיקלים האירופאי (ECHA) במטרה לבחון האם טכנולוגיה זו תורמת לפיזור מיקרו-פלסטיק לסביבה. הארגון טרם סיים את בדיקתו אך כממצא ראשוני, המרמז על הבאות, הכריז הארגון בתחילת נובמבר 2018, כ-10 חודשים לאחר שהתחילו ללמוד את הנושא, בהצהרה מטעמם כי הם לא משוכנעים כלל שהטכנולוגיה עצמה יוצרת מיקרו-פלסטיק המהווה סכנה. חבר הפרלמנט האירופאי סטיוארט אגניו (Stuart Agnew), מבריטניה עצמה, מפציר בחבריו להתאזר בסבלנות ולא להיחפז להסיק מסקנות לפני הגשת דוח הבדיקה הסופי. "הדרך לרגולציה מחייבת ארוכה. אם ה-ECHA ימליצו על הגבלות מסוימות יש להעביר את הנושא לבדיקה נוספת בשתי וועדות, ולקיים דיון ציבורי. בינתיים המסקנות המשתקפות הפוכות לגמרי ואני ממליץ להתאזר בסבלנות. אנחנו מחויבים לפעול על פי דירקטיבת REACH (מאמרים 68-73) ולא יכולים להתעלם מהנחיות אלו".

למידע נוסף:

Eko&Clean, Eli Amir, אלי עמיר, 050-303-9426, [email protected] ,www.ekopico.com