תערוכת הקובוטים הווירטואלית הראשונה בעולם

מי צריך לטוס, לחפש חדר פנוי ועוד להסתכן בקורונה? UR הדנית קיימה לראשונה תערוכה וירטואלית שנמשכה שלושה ימים. התערוכה עסקה כולה בקובוטים, אביזרי קצה והיתרונות של מערכות אלו במיוחד בתקופה בה אנו נמצאים

אולם הכניסה לתערוכת הקובוטים הווירטואלית של UR

אל המערכה הראשונה של הקורונה, הגענו לא מוכנים. זרקו אותנו לזירה, בלי ציוד והכשרה אבל בסוף הצלחנו לסיים כשידינו על העליונה. את המערכה השנייה אנחנו מנהלים בימים אלו, ולכולנו כבר ברור שנוק-אאוט, לא יהיה כאן. אבל אם יש משהו שיכול לעזור לתעשייה לשפר את הכישורים והתפקוד במערכה, גם בזמנים מאתגרים, זה אוטומציה ורובוטיקה. התמריצים של הרשות לחדשנות מהווים מעתה רק בונוס. משהו שתמיד נחמד לקבל על הדרך.

אחת לפני כולם

הסתכלות על התעשייה העולמית בחודשים האחרונים מראה שהשיח המקצועי עוסק רבות ברובוטיקה ואוטומציה. גם אצלנו, נכנסות חברות חדשות לשוק. הן מציגות קובוטים ועגלות אוטונומיות ומתהדרות בהחזר השקעה מהיר, לצד תכנות קל כנקישת אצבע. אבל אם יש חברה אחת שהייתה כאן לפני כולם, 10 שנים לפני כולם, היא UR – Universal Robots הדנית. ההובלה של UR את תחום הקובוטים בישראל, תואמת את ההובלה שלה בעולם כולו, עם מספר מרשים של 44,000 קובוטים שהותקנו עד לכתיבת שורות אלו. והזרוע הרובוטית עוד נטויה.

תערוכת האוטומציה הווירטואלית הראשונה

כיאה למובילת שוק בתחום הקובוטים, ובהתאם לרוח התקופה, קיימה UR באמצע יוני, תערוכה וירטואלית עולמית שכללה הרצאות פרונטליות והדגמות במשך שלושה ימים. בלי הצורך בטיסות, בלי האתגר של למצוא חדר והכי חשוב, בלי קורונה. אם נעשה לרגע השוואה לתערוכה רגילה נראה שבתערוכה שכזו שניתן להגיע ל-85% מהתועלת, עם 10% מהמאמץ!

המשתתפים בתערוכה יכלו לבחור האם לקחת חלק בהרצאות העיקריות שהתקיימו באולם המרכזי או להיכנס לכל אחד משלושת האולמות הנוספים שעסקו ביישומי קצה ואביזרים המשלימים. ההרצאות הועברו בצורה חיה, שילבו מצגות וסרטונים ואפשרו בסופן דו שיח דרך הצ'ט עם המרצה. על מנת שלא נרגיש לבד, ונקבל את התחושה האמיתית של תערוכה, הוצגו דמויות ממוחשבות שמילאו את חדר ההרצאות ואיישו כל ביתן וביתן.

הרצאה בנושא חיבור מהיר של אביזרי קצה לזרוע הרובוטית.
אז למה לי קובוטיקה עכשיו?

"הקורונה העמידה בפנינו אתגר ייחודי", אומר Jürgen von Hollen, נשיא החברה, בהרצאת הפתיחה. "הטכנולוגיה שאנחנו מציעים מאפשרת גמישות ועבודה גם בזמנים כאלו. היא מנטרלת את עלות כוח האדם, חוסכת בעלויות הכשרת עובדים, ועוזרת לשמור על תחרותיות בעולם גלובלי. מגמה נוספת לה אנו עדים היא גידול בייצור של סדרות קטנות ופרסונליזציה של מוצרים. מערכות אוטומציה סטנדרטיות מורכבות ויקרות ואינן מהוות פתרון למצבים אלו".

"החוזק שלנו טמון לא רק בטכנולוגיה מתקדמת אלא גם בשיתופי הפעולה שיש לנו עם חברות רבות של אביזרי קצה משלימים. כל חברה העוסקת בפיתוח אביזרי קצה מפתחת אותם קודם כל עבור UR, כחברה מובילת שוק. פיתוחים אלו מספקים רשת טכנולוגית שמציעה פתרונות חדשים לכל צורך שיעלה".

ארבעה דורות של קובוטים

הקובוט הראשון של החברה יצא לאוויר העולם ב-2008. מאז הוא כבר הספיק להפוך לאבא, סבא ואפילו סבא רבא. צאצאיו הרבים מתפרסים על ארבע דורות של פיתוחים. "לא מדובר במוצר ניסיוני, אלא במוצר מפותח, המתבסס על 65 פטנטים ונפוץ בתעשייה במגוון תחומים", מסביר נשיא החברה. לשאלה למה לבחור ב-UR, יש לו תשובה ברורה: "אנחנו 700 אנשים בחברה שעובדים רק על מוצר אחד. אין אף חברה המשתווה לנו בשוק".

סדרת הקובוטים E, הדור הרביעי של הקובוטים מבית UR

ההבדל בין הקובוטים של UR ובין הקובוטים המתחרים אינו נחשף בתחילת העבודה. "כאשר תחליטו להיעזר בקובוט לראשונה, תנסו אותו בפעולות פשוטות כדוגמת Place & Pick. במקרה זה יש יותר מיצרן אחד שיכול לתת לכם מענה הולם, ואתם יכולים לבחור את הקובוט אך ורק לפי הצבע. אבל, כאן תתחיל הבעיה. מהר מאוד יהיה ברור לעובדים ברצפת הייצור מהי התועלת בשימוש בקובוט. הם ירצו לנצל אותו ליישומים יותר ויותר מורכבים. כאן יבואו היכולות שלנו ליידי ביטוי. בשלב זה תרצו שתעמוד לרשותכם חברה מובילת שוק ולא ספק סטנדרטי".

חוזרים ללימודים

המורים כבר יצאו לחופשת הקיץ. ואם רגע נשחרר קיטור לרגע, נראה שהם המגזר היחידי במשק שלא נפגע ממשבר הקורונה. אולם, לטובת אלו שרוצים לחזור לספסל הלימודים, מעמידה UR אקדמיה דיגיטלית ולפני שתלחצו, נגיד רק שאין צורך בארבע שנים על מנת להפוך למהנדס רובוטיקה.

קורס מהיר למתחילים שאורכו שעה וחצי יספיק על מנת להקנות את הכלים הבסיסיים לשימוש בתוכנת Polyscope השולטת על פעילות הקובוט. סביבת התכנות נוחה במיוחד והיא מכילה למעשה סל של ספריות ובלוקים שתוכנתו מראש. כל פעולה מאפשרת הכנסת פרמטרים משתנים המתאימים ליישום הרצוי. למי שמכיר, הדבר דומה לתוכנת Scratch של ילדים, המספקת להם היכרות ראשונה עם עולם התכנות. ואם לרגע משהו לא היה מובן, לצד כל בלוק שכזה מצורף שרטוט שמראה ויזואלית מה הפעולה שהבלוק עושה. הלימוד באקדמיה נוחל הצלחה ותחתיה עברו כבר למעלה מ-100,000 אנשים.

דברו איתי במספרים

אחד מהשאלות הראשונות שאנחנו כישראלים רגילים לשאול בבואנו לרכוש מוצר חדש, הוא כמה? בעולם העסקי, ה-'כמה' מתורגם להחזר השקעה וכאן מציגה החברה החזר מהיר במיוחד. "החזר ההשקעה עומד על בין שישה חודשים לשנה, ערך שנמוך פי 2 בהשוואה להחזר ההשקעה הנפוץ לפתרונות אוטומציה אחרים", אומר Christian Janse, מנהל המכירות של החברה. "הקובוט עצמו עובד כ-37,000 שעות השוות ל-5 שנים של עבודה. הדבר תלוי כמובן באופן השימוש. אנחנו ממליצים על שמירה של תנועה רציפה ולא עצירות מהירות ופתאומיות. במצב כזה הקובוט עמיד גם ל-10 שנים. כראיה, הקובוט הראשון שהתקנו ב-2008 עדיין עובד".

קובוטים בתעשיית הפלסטיק

אחד מהשימושים המובילים לקובוטים הוא שילובם באוטומציה בתהליך ההזרקה. ואם נדבר במספרים, כ-15% מכלל הקובוטים של החברה משמשים ליישומים אלו. אחוזים אלו מייצגים עבודה בצמוד למכונת ההזרקה, אולם הקובוטים משולבים גם בצורה עקיפה בייצור: 24% ביישומי Pick & Place, 21% בתהליכי הרכבה (Assembly), 19% ב-CNC, 8% בבקרת איכות ו-5% במשטוח ואריזה.

"בשנים האחרונות אנחנו עדים למורכבות הולכת וגדלה של מוצרים. העבודה בסביבת התבנית מאתגרת והמוצרים עוברים תהליכי משנה רבים מבעבר. מגמה נוספת היא ריצות קצרות יותר והחלפות תדירות של תבניות. שילוב של קובוט לצד המכונה עוזר לפשט את המורכבות הייצורית, מקנה גמישות ועוזר לצמצם את זמן ההשבתה של המכונה", אומר Mike Fair, מנהל מוצר בכיר ב-UR שאמון על השוק בארה"ב.

"הקובוטים שלנו קטנים, קלי משקל ויכולים לפנות שטח יקר ברצפת הייצור. את הקובוטים ניתן לחבר מכל כיוון, מהצד וגם מהתקרה. כך הגישה לתבנית נוחה, ללא הגבלות תוך הימנעות מהיתקלות במכשולים כמו קולונות (מובילים) המכונה. ניתן לחלוץ מוצרים מורכבים ורגישים בעדינות ללא שימוש בזרקני המכונה. גם ברמת אביזרי הקצה של הזרוע הרובוטית יש לנו יתרון. אביזרי הקצה אינם יקרים והדיוק בפעולתם מתקבל משילוב יכולות אביזר הקצה, והדיוק הגבוה של תנועת הקובוט שעומד על 0.03 מ"מ".

פילוח היישומים השונים בהם יש שימוש בקובוטים לשנת 2020
חיבור מהיר בין הקובוט למכונה

לאחרונה הציגה UR חיבור מהיר ונוח של הקובוט למכונת ההזרקה התומך בתקן EuroMap 67. החיבור פשוט, בצורת Plug and Play ומאפשר אינטגרציה מלאה ביניהם. התכנות פועל גם הוא באותה שיטה: בלוקים של פעולות שתוכנתו מראש ונעשה כולו בתוך מערכת הבקרה הרגילה Polyscope. הפיתוח האחרון זמין עבור הדור החדש של הקובוטים, סדרת E.

ומה בעתיד?

"האמת היא שאנחנו לא יודעים", אומר Jürgen von Hollen, נשיא החברה. "בנינו פלטפורמה נהדרת עם גמישות מירבית וניתן לעשות איתה המון. השותפים שלנו יוזמים ללא הפסקה אביזרי קצה חדשים ומשתמשים בקובוטים ביישומים שלפעמים, מפתיעים גם אותו. מגפת הקורונה נתנה לתעשייה תמריץ לשינוי שהיה קורה גם בלעדיה, במוקדם או במאוחר. אנחנו שמחים לקחת בו חלק".

למידע נוסף:

SU-PAD,  רוני נער, 052-869-9939, מ[email protected]