K 2019 Preview

תמונת פתיחה:

כנס עיתונאים מקדים על החידושים והמגמות הצפויות בתערוכה הקרבה

בתחילת יולי נראה היה שמגדל בבל קם שוב לתחייה בדיסלדורף בגרמניה. מעל ל-80 עיתונאים מכל העולם, נציגים של המדיה המודפסת והדיגיטלית בתעשיית הפלסטיק, נפגשו יחד בכנס המקדים לתערוכת K 2019. האירוע התקיים ב-Messe שנראית ברגעים אלו כאתר בניה ענקי. כניסה חדשה בשטח של 2000 מ"ר נבנית ולצידה הרחבה ושיפוץ של ביתן 1, שיהיה שווה בגודלו לביתנים 8a+8b (תמונה 1).

אולם אין ספק, שבגרמניה כמו בגרמניה, בעבודה תסתיים בדיוק בזמן והמבקרים השנה יוכלו להנות מכניסה רחבה ואטומה לגשם מעל לראשיהם. למען הסר ספק, נבהיר רק שהיא תהיה עשויה מפלסטיק משוריין בסיבי זכוכית, כיאה לתערוכה עליה היא מסוככת.

תמונה 1: סימולציה של רחבת הכניסה החדשה לקראת התערוכה באוקטובר ותמונה מהשטח בזמן העבודות.

במהלך שלושה ימים אינטנסיביים הציגו באירוע 15 חברות מובילות מהתעשייה, הן מתחום המיכון והן מתחום חומרי הגלם. הקו המקשר הברור בין החברות היה נושא הקיימות, הכלכלה המעגלית והמיחזור ונראה שנושא זה יהיה הנושא העיקרי בו תעסוק גם התערוכה.

מגמות בענף ובתערוכה

האירוע נפתח עם מושב שולחנות עגולים שבו לקחו חלק נציגים מובילים של תעשיית הגומי, הפלסטיק, וקבלנות המשנה בגרמניה ואירופה (תמונה 2). נציג התערוכה, מר ארהרד וינקמף (Erhard Wienkamp), שגם ביקר בישראל לפני כמה חודשים, פתח את השיחה והצהיר כי זו התערוכה הקרובה מחזיקה בצפיפות הפיתוחים החדשים הגדולה ביותר מכל תערוכות העבר. מלבד נושא הקיימות והמיחזור תעסוק החברה גם באוטומציה, דיגיטליזציה ואינטגרציה של מערכות. אולם, למרות החידושים הרבים, אין זה סוד כי הביקורת הציבורית כלפי הענף הולכת וגדלה. לדברי אולריץ' רייפנהאוזר (Ulrich Reifenhäuser), נשיא איגוד יצרני המכונות באירופה ומנהל המכירות של Reifenhäuser, לאחר תשע שנים של צמיחה ועליה במספר המכונות בשנה האחרונה רואים ירידה של כ-10%. ירידה זו מגיעה מתחום האריזה, בעיקר בגלל ביקורת בנושא קיימות וסביבה וכן מתחום הרכב שבו המעבר לרכבים חשמליים או אוטונומיים עומד בפתח ומקשה על תחזיות הייצור העתידיות. לעומתם, תחום המיחזור בשגשוג וכך גם הבניה אך עליה זו אינה מספיקה על מנת לפצות על הירידה בשאר התחומים. אולריץ' בטוח כי מגמה זו זמנית, ועל ידי שיתוף פעולה של כל הגורמים, מצרכנים ועד יצרנים, נוכל לראות שינוי מגמה בשנים הקרובות.

אז מה יהיה לנו ב-K?

Reifenhäuser

החברה העמידה צוות מומחים רחב שסקר את פעילות ופיתוחי החברה בעידוד הקיימות. כמגמה בשוק מצביעה החברה על עליה בדרישה לקווי אקסטרוזיה המשלבים מתיחה ליריעות מונו, מחומר אחד בלבד. בין ההתאמות שעושה החברה לצמצום פסולת, ולקידום הקיימות:

  • מערכות האקסטרוזיה מותאמת לאחוז גבוה של חומרים ממוחזרים כאשר באקס' דו בורגיות ניתן לעבוד עם 100% ממוחזר.
  • החלפת BOPET על ידי יריעת PE מתוחה בעזרת ציוד ה-MDO של החברה. הפתרון אינו חדש וגם Dow מציגים אותו. ייחודיותו היא שהמתיחה נעשית בשלב מוקדם בתהליך, מיד לאחר ניפ המשיכה, דבר הפותר את בעיות ההלחמה ומאפשר עיבוד והדפסה במכונות סטנדרטיות (תמונה 2).
  • יריעה ביו-מתכלה מתוחה המאפשרת לקבל יריעה דקה במיוחד (8 מיקרון) ובעלת חוזק מכאני להחלפת יריעות PE.
  • שירות לשדרוג קווי אקסטרוזיה קיימים, מכל יצרן, לעבודה עם חומרים ביו-מתכלים.
  • ב-K 2016 הציגה החברה את פיתוח ה-ULTRA FLAT, לאחידות בעובי היריעה. ב-K 2019 יוצג מדד חדש לאפיון אחידות העובי של היריעה כולה כמו גם של כל שכבה המרכיבה אותה בנפרד.
תמונה 2: Reifenhäuser מציגים יריעות מתוחות, דקות במיוחד בעלות עובי אחיד התומכות במגמות הקיימות

Battenfeld-cincinnati

  • חידושים בקווי PVC – שני קווים מסדרת Spider NG יוצגו. האחד קו חד שכבתי והשני, תלת כאשר השכבה האמצעית מותאמת לסוגי חומרים רבים, גם ממוחזרים, ומכילה מערכת קלה לניקוי מהיר (Spinder distribution).
  • תחום קווי ה-PET נמצא בעליה ביישומי אריזה. בעיבוד PET קיימות שתי מערכות מסורתיות. האחת, אקס' חד בורגית המצריכה ייבוש מקדים. השניה, אקס' דו בורגית, שעלותה יקרה, וחוסכת את שלב העיבוד המקדים. ב-K 2019 תציג החברה אפשרות שלישית וחדשנית: מערכת חדשה, STARextruder, המשלבת אקסטרוזיה חד בורגית שאינה מצריכה ייבוש מקדים של החומר (תמונה 3). הדבר מתאפשר הודות למערכת פיצול שכבות הנמצאת בבורג המשחררת את אדי הלחות החוצה.
  • מכונת חיתוך צינורות חדשה, ה-DTA 160. המכונה קלה ב-60% בהשוואה לציוד מקביל. היא 100% אלקטרונית, מדוייקת ומתאימה ל-PE ול-PVC.
  • בתחום תעשייה 4.0 – תוצג מערכת כלים חדשה לחזרתיות על הייצור הכוללת תחזוקה חזויה, ונגישות מהפלאפון.
תמונה 3: Battenfeld-cincinnati מציגים מערכת STARextruder ל-PET המשלבת אקסטרוזיה חד בורגית שאינה מצריכה ייבוש מקדים של החומר

SIKORA

  • ב-K 2016 הוצגה לראשונה אפשרות למיון גרגירי פלט Online בתפוקה של 500 ק"ג בשעה. ב-K השנה, יוצג שדרוג של המערכת המכיל בנוסף לקרינת X-Ray גם מצלמות צבע ושחור לבן, המאפשרות לבצע מיון על פי שינויי צבע. הציוד מתאים גם לחומרים שקופים ומתגבר על אפקט "צל" הגורם לתוצאות שגויות.
  • שולחן אור אוטומטי עם רגישות ודיוק רב העולה בהרבה מהעין האנושית.
  • ציוד למדידת קוטר צינור חדש יושק ובו קרן בדיקה המבצעת רוטציה של 360 מעלות ומתגברת על בעיית ה"נקודה המתה" שהייתה קיימת בעבר.

DEMAG

החברה הגרמנית יפנית, שהכפילה את מחזור המכירות ב-5 שנים האחרונות, תשיק בתערוכה לא פחות מארבע מכונות חדשות.

  • סדרת ה-IntElect תורחב ומכונה חדשה ה-IntElect 500, תושק בתערוכה ותיתן מענה לתבניות גדולות במיוחד.
  • בתחום האריזה, שגדל בחברה מ-9% ל-25%, תציג החברה שתי מכונות הזרקה חדשות מסדרת El-Exis SP, אחת גדולה ואחת קטנה, המפגינות חיסכון של 20% בצריכת האנרגיה.
  • בתחום הרפואה תושק מכונת ה-IntElect S 180 ton המיועדת לטולרנסים קטנים במיוחד ולחדרים נקיים.
  • מכונה נוספת עם יחידת הזרקה עצמאית ה-eMultiPlug, תוצג גם היא וכן שיתוף פעולה חדש לתחום הרכב המתמקד בהזרקת סיליקון נוזלי (LSR).

WACKER

החברה מדווחת כי שוק הסיליקונים גדל בצורה עקבית ב-5% בשנה והיא תשיק משפר חידושים רב בתערוכה:

  • מדפסת תלת ממד עם ארבעה ראשים מקבילים המגדילה את האפשרויות לחומרי התמיכה, צבע ומאפשרת לשלב חומרים בקשיחויות שונות. הצגה חיה של המדפסת תתקיים בדוכן במהלך התערוכה. חידוש נוסף בתחום הוא מערכת תיקון אוטומטית הסורקת את המוצר אחרי כל שכבה ומבצעת את התיקונים הנדרשים בהתאם לסריקה בפועל. החברה מציעה את שירותי ההדפסה אצלה בבית ומשלבת חדשנות הן בחומרי הגלם והן בטכנולוגיית הדפסה.
  • NEXIPAL, טכנולוגיה חדשנית המשלבת למינציה רב שכבתית של סיליקונים, מאפשרת יצירת כפתור מגע במסך עם תחושה אמיתית של ויברציות בלחיצה (תמונה 4). הייצור עצמו יתחיל בעוד כשנה.
  • סיליקונים חדשים, בעלי תכונות הדבקה עצמית וחיכוך יאפשרו מעתה הזרקה דו קומפננטית ללא צורך ב-Under cut להצמדה. המוצרים אינם מכילים שמן המדפז עם הזמן החוצה ומתאימים לשוק האריזה והרפואה.
  • חומרים נוספים בעלי אחוז נדיפים נמוך, לתעשיית הרכב ומוצרי התינוקות, מוצרים שאינם מצריכים שלב Post Curing, חומרים עם תוספי FR המתאימים לרגולציות החדשות ותוסף סיליקוני להורדת הקשיחות לתרכובות טרמופלסטיות יוצגו גם הם.
תמונה 4: NEXIPAL, טכנולוגיה חדשנית מבית WACKER המשלבת למינציה רב שכבתית של סיליקונים, מאפשרת יצירת כפתור מגע במסך עם תחושה אמיתית של ויברציות בלחיצה

LANXESS

  • החברה, המחזיקה ביותר מ-800 פטנטים, מתמקדת במציאת תחליף זול ואיכותי ל-PA6,6 בדמות PA6 & PBT, הן משיקולים כלכליים והן בגלל בעיות זמינות של החומר. החומרים החליפיים מספקים חוזק מכאני ומתאימים לצביעה אלקטרוסטטית לתעשיית הרכב.
  • במחלקת ה-PU מציעה החברה חומרים עם אחוז נמוך של מונומרים (איזוציאנט) (<0.1%) העומדים ברגולציה וניתנים למיחזור.
  • גם בתחום ה-FR תציג החברה בשורה חדשה, FR ראקטיבי בו יש צמצום המיגרציה בשני מנגנונים: קישור הרכיב הפעיל לפולימר או עיכוב המיגרציה בעזרת שרשראות ארוכות במיוחד. הפיתוח החדש מתאים ל-PU ול-PS מוקצפים.

COVESTRO

  • בהתאמה למגמת הקיימות תציג החברה סיבי TPU אלסטיים, מבוססי CO2 המדגימים את עקרון הכלכלה המעגלית.
  • טכנולוגיה חדשה לייצור להבים לטורבינות רוח תוצג גם היא. החומר החדש מחליף איפוקסי, עמיד יותר לשבר ובעל אורך חיים יותר מכפול (פי 2.5). החברה מדווחה כי הזמנה מסחרית לסין, עבור 10 טורבינות, כבר נמצאת בשלב מתקדם (תמונה 5).
  • גם בתחום פנים הרכב תציג החברה חידושים עם הצגה של מרחב מחייה מתאים לתחבורה חשמלית ואוטונומית. חומרים חדשים, מקרמים, הפחתת משקל, ושילובי תאורה למצבי יום ולילה. בהתאם למסורת בחברה – ייחשף ב-K רכב חדש המדגים את הפיתוחים.
תמונה 5: COVESTRO מציגים טכנולוגיה חדשה לייצור להבים לטורבינות רוח תוצג גם היא. החומר החדש מחליף איפוקסי, עמיד יותר לשבר ובעל אורך חיים יותר מכפול (פי 2.5)

BASF

  • החברה מתמקדת במיחזור כימי וכדברי הפתגם "אין הנחתום מעיד על עיסתו" הם העלו לבמה ארבעה לקוחות מתחומי הרכב, הבניה ואריזות המזון המשתמשים בחומרים ממוחזרים או ביו-מתכלים של BASF ומעידים על היתרונות ואיכות המוצר הסופית.
  • מוצר חדש שיחשף ב-K הוא Tinuvin NOR 356 – מייצב אור וחום המגן על יריעות לחקלאות גם מנזקי הטבע אך עמיד גם לחומרי ריסוס והדברה.
  • חידוש נוסף, PBT לאקס' המותאם לראשונה לתהליכים טרמופורמינג עם שמירת עובי אחידה לאחר המתיחה.
  • חידושים נוספים בתחום הצבעים, האדומים והשחורים, יוצגו גם הם. ביניהם, צבע שחור המאפשר גילוי ע"י IR ומיון נכון של המוצר לאחר השימוש.

Krauss Maffei

  • החברה המחזיקה במגוון מכונות רחב במיוחד, מאחדת מעתה את כל הטכנולוגיות תחת קורת גג אחת. במסגרת השינוי יאוחדו גם המותג המוביל NETSTAL עם מוצרי החברה.
  • מיקוד החברה הוא אומנם בבניית מכונות אך היא מפגינה אחריות חברתית ומצטרפת לפתרון הבעיה הסביבתית. Polymore – פלטפורמת B2B דיגיטלית חדשה לכלכלה מעגלית שתושק ב-K. מטרתה, לאחד את המידע על פסולות חומרים ממוחזרים ודרישות השוק ולקשר ביניהם.
  • בתחום האקסטרוזיה תציג החברה קומפאונדר גדול חדש, דו בורגי, המצטרף לסדרת ZE BluePowder ופועל בתפוקה של 2500 ק"ג/שעה (תמונה 6). האקס' זהה לגדלים הקטנים ביותר בסדרה ומאפשר לבצע scale up בצורה נוחה.
  • מכונה הזרקה ישנה חדשה, מ-2006, תוצג בתערוכה ותדגים את שירותי שדרוג המכונות לעידן תעשייה 4.0 שמציעה החברה ללקוחותיה.
  • חידוש נוסף, בתחום מכונות ההזרקה הגדולות – השקה של מכונה חדשה מסדרת GX – 1100 טון כוח נעילה שתוצג בתערוכה עם יישום IML.
תמונה 6: קומפאונדר גדול חדש, דו בורגי, המצטרף לסדרת ZE BluePowder ופועל בתפוקה של 2500 ק"ג/שעה

AsahiKASEI

גם כאן, בדומה ל- COVESTRO, נראה מיקוד בחומרי העתיד לרכבים החשמליים והאוטונומיים. רכב המדגים זאת יוצג ב-K עם סל מוצרים רחב הכולל פיתוחים בתחומי ה-POM, PP משוריין, PA 6,6 מוגן UV, קצפי PA לבידוד, וכן m-PPE מוקצף להקטנת גודל ומשקל הסוללה.

HUNTSMAN

חברת כימיקלים תציג ב-K חדשנות באלסטומרים לתחום ההדפסה התלת ממדית. השוק צומח במהירות גדולה ולכן, בשיתוף פעולה עם יצרני מדפסות ותוכנה מהמובילים בעולם (ששמם ייחשף ב-K) הם הקימו משפחה חדשה של חומרים הממוקדת ביישומי הנעלה. הפתרונות כוללים גם PU וגם TPU באבקה, נוזל או פילמנטים המותאמים לשיטות הייצור השונות (FDM, SLS, SLA).

Chen Hsong Holdings

חברה סינית למכונות הזרקה שפתחה בתחילת יוני סניף בגרמניה במטרה להגדיל את הפעילות. ב-K תציג החברה מיתוג אחיד לכל המכונות וכן מכונה דו-קומפננטית עם חומר ממוחזר המייצרת חלקים לתעשיית הרכב.

לסיכום:

לא ניתן להכחיש כי דעת הקהל השלילית משפיעה על התעשייה. אבל, נראה כי התעשייה נכונה לצמוח ממשבר זה, להתפתח ולהציע את הפתרונות המתאימים. הירידה בשוק הרכב אומנם קיימת אך היא זמנית ולא נובעת ממחסור בדרישה אלא מחוסר בהירות שנוצר עקב פריצות דרך טכנולוגית בתחום (רכבים חשמליים ואוטונומיים). לכן, נסכם ונגיד, שהפלסטיק לא הולך לשום מקום, אולי רק לים, וגם זה בטיפול.