מגמות בתעשיית הרכב – כנס PIAE האחרון

מהנדסי פולירם מדווחים על המגמות האחרונות בתעשיית הרכב, כפי שהשתקפו בכנס PIAE האחרון שנערך במרץ: רכבים חשמליים ואוטונומיים, התמקדות בטקסטורות פני שטח, פלסטיק לשלדה החיצונית של הרכב והמשך מאמצים להפחתת משקל

פולירם הישראלית חותרת בהתמדה לפיתוח פתרונות יעודים וחדשניים התואמים את מגמות השוק המשתנות. החברה ממוקדת בתעשיות שונות, לרבות תעשיית הרכב. היא דואגת לעמוד בתקינה המחמירה ביותר וכן מוסמכת תקן IATF 16949:2016.

על מנת להיחשף למגמות חדשות בתעשייה הרכב, משתתפת ומציגה החברה בכנס ה-PIAE המתקיים מידי שנה, במרץ, בעיר מנהיים (Mannheim) שגרמניה. הכנס מתמקד בפיתוח פלסטיק המיועד ליישומי תעשיית הרכב. מטרתו לסקור חידושים הן מבחינת החומרים והן מבחינת עיצוב המוצר ולחזות את הכיוון שבו ענף זה יתפתח בעתיד. במהלך הכנס מועברות הרצאות הן של יצרני רכב והן של יצרני פלסטיק במקביל לביתנים המוצגים המקום. ההשתתפות בכנס מהווה כלי נוסף בו נעזרת פולירם על מנת ללמוד את צרכי לקוחותיה ולפתח את הפרויקטים שיתאימו לדרישות העתידיות.

העתיד ברכבים חשמליים ואוטונומיים

בכנס השנה עלה בבירור נושא הרכבים חשמליים והנהיגה האוטונומית כאשר המעבר לרכבים חשמליים צפוי לקרות כבר בעתיד הקרוב, עוד לפני פריצת הדרך הבאה לנהיגה אוטונומית (תמונה 1). התפתחות זו מעמידה מספר אתגרים לחלקי הפלסטיק ברכב. זאת מכיוון שסביבת המנוע החשמלי, שונה מסביבת מנוע הדלק הסטנדרטי. מערכות הקירור ברכבים החשמליים יתבססו פחות על קירור מים ושמן ויסתמכו יותר ויותר על סילוק חום אפקטיבי מחלקי הפלסטיק עצמם. לצורך כך יש לשפר את ההולכה הטרמית של החומרים הפלסטיים על ידי תיסוף מתאים תוך שמירה על התכונות המכאניות הרצויות. עבודה רבה נעשית בפולירם בתחום במטרה למצוא פתרון יעיל לשינוי עתידי זה.

תכונה נוספת של המנוע החשמלי היא שהוא מגביר את הסיכון לבעירה עקב קצר. מכאן, תחום נוסף הנמצא בפיתוח הוא PP עם סיבים ארוכים המפגינים עמידות מוגברת לבעירה. האתגר הטכנולוגי טמון בשילוב אחוז גבוהה של מעכבי בעירה הנוטים להתפרק בטמפ' העיבוד הגבוהות של המערכות עם הסיבים הארוכים. גם כאן מחזיקה פולירם במספר פתרונות בקנה הנמצאים בשלבי וולידציה שונים.

המחשבה על מעבר לרכבים חשמליים מקבלת ביטוי גם אצל יצרני הרכב. לאחרונה נרשמת האטה בייצור והיצרנים לא ממלאים את המלאים מחשש למלאי מיותר במידה והשוק אכן יבצע את מעבר לרכבים החשמליים. האטה זו זמנית בלבד, והיא צפויה להפסק בקרוב, לאחר שתתבהר המגמה אליה השוק מתקדם.

 

פולירם, POLYRAM, רכבים חשמליים, PIAE
מגמה עיקרית בתעשיית הרכב היא המעבר לרכבים חשמליים.

טקסטורות פני שטח חדשות

פולירם, POLYRAM, PIAE
הטקסטורות החדשות לרכב בהגדלה מיקרוסקופית.

מגמה נוספת שבלטה בתערוכה היא החיפוש אחר טקסטורות פני שטח חדשות, תחושות מגע, מרקמים וצורות גיאומטריות חדשניות. שינויים אלו מצריכים עיצוב מוצר שונה וכן תכונות חומר התומכות בתחושה שרוצים להעביר. דוגמא בולטת שהוצגה בתערוכה באפריל האחרון הייתה של יצרן הרכב FORD. בדגם ה-FIESTA החדש הושק סגנון חדש של טקסטורות פני שטח (תמונה 2). עיקר האתגר בנושא טקסטורות פני שטח היא בחירת החומרים הנכונים (לרוב מדובר על שילוב של כמה פולימרים שונים) והטכנולוגיה באמצעותה משיגים את פני השטח האופטימליים תוך שמירה על תהליך יעיל כלכלית.

מוצר חדש – ABS עם סיבי זכוכית ארוכים

הקומפאונר Trinseo הציג לראשונה בשוק חומר חדש, ABS עם סיבי זכוכית ארוכים (ABS LGF), שנמצא כבר בשימוש מסחרי ב-BMW ביישום ללוח המכוונים (תמונה 3). החומר החדש מחליף מגנזיום ומפגין יציבות ממדית גבוהה במיוחד יחסית ל-PP או ניילון עם סיבים ארוכים.

פולירם, POLYRAM, סיבים ארוכי, ABS
לוח מכוונים עשוי ABS עם סיבי זכוכית ארוכים.

הפחתת משקל – גלגלים מאריג פחמן והורדת עובי דופן

מגמת הפחתת המשקל ממשיכה גם השנה. יצרנית הרכב פורש הציגה הפחתה משמעותית במשקל כאשר עברה לייצור גלגלים מבוססי אריג פחמן, במקום מאלומיניום (תמונה 4). השינוי הזה המעבר הוריד ממשקל הגלגלים כ-20% (8.5 גר') וכן שיפר את התכונות המכאניות ב-20%.

פולירם, POLYRAM, אריג פחמן, PIAE
שלדת גלגל הרכב של פורש, עשויה אריג פחמן ומפגינה שיפור מכני ניכר תוך הפחתה במשקל הגלגל.

דרך נוספת להפחתת המשקל היא ירידה בעובי הדופן של חלקים כאשר כיום הסטנדרט לעובי הדופן בדלתות עומד על 1.6 מ"מ. בקנה נמצאים כבר פיתוחים המתאימים לעובי של 1.4 מ"מ. הירידה בעובי מצריכה פיתוח חומרים בעלי זרימה משופרת ותכונות מכאניות מעולות. פולירם תומכת בלקוחות גם בשלב העיצוב ההנדסי, בעזרת תוכנת Moldex3D. הורדת עובי הדופן יוצאת אתגר גם בהתגברות על רעשים וויברציונים וגם פה משלבת פולירם פתרון הכולל פיתוח חומר מתאימים ותכנון הנדסי כשירות ללקוחותיה.

פלסטיק מוליך המתאים לצביעה, לשלדה החיצונית ברכב

אחד מהפרויקטים הנוכחיים בו מתמקדת פולירם הוא בהתאמה של הפלסטיק לשלדת הרכב החיצונית כך שניתן לצבוע אותם יחד באותו תהליך. אחת הדוגמאות לכך היא דלת תא התדלוק, העשויה פלסטיק ונראית זהה לשלדת הרכב המקיפה אותה (תמונה 5). הצביעה מתבצעת בשיטה אלקטרוסטטית ויש צורך להקנות לחומר תכונות של הולכה חשמלית וכן עמידות תרמית שתאפשר לו לשרוד את שלב ההקשיה בתנור (CURING). מספר הפולימרים העומדים בדרישה זו מצומצם והפתרון שמציעה פולירם נמצא גם הוא בשלבי וולידציה מתקדמים.

פולירם, POLYRAM, דלת לרכב
דלת תא התדלוק, עשויה פלסטיק ומתאימה לצביעה באותו תהליך כמו כל שלדת הרכב החיצונית.

 

למידע נוסף:

עמרי חמו, 050-409-2909, [email protected]

יעקב לובלין, 054-494-8328, [email protected]