חוכמה גדולה היא עבודת האדמה (רבי אברהם אבן עזרא)

לתוסף סל פתרונות מיוחד ליישומי חקלאות. פתרונות לבקרת טמפ' חמה או קרה, לעודפי לחות, קרינת UV וצבעים שונים. הכל במטרה לשפר את היבולים ולאפשר עבודה נוחה וטובה יותר לחקלאי

על הקשר בין חקלאות לפלסטיק סופר רבות. תחומים אלו מפרים אחד את השני בפתרונות וצרכים חדשים והצליחו יחד להביא לשיפורים משמעותיים בחקלאות המודרנית.

גם עבור משפחת מגידס, שהקימה את תוסף עוד בשנת 1985, קיים חיבור בין שני עולמות אלו. המשפחה עסקה במקור בחקלאות עם קשר עמוק לאדמה. מאז הלכה אומנם תוסף והתפתחה אולם מקום חם במיוחד נשמר בלב לתחום זה. פתרונות החברה ליישומי חקלאות נבנו מתוך היכרות מעמיקה, ואף אישית, עם צרכי החקלאי במטרה להגן על הגידולים ולעזור להם לשגשג. בין אם מדובר בטמפרטורות קיצוניות, קרינת שמש גבוהה או נמוכה, הגנה מפני חרקים או טיפול בלחות.

ניסיונות בתנאי שטח אמיתיים

אם תצלמו ממעוף הציפור את אתר החברה באלון תבור תופתעו לגלות שאין מדובר בגג רגיל, או אפילו כזה המחופה בלוחות סולאריים. חממות רבות מעטרות אותו ומשמשות לצרכי ניסיונות. אתר ניסיון נוסף קיים בשטח בחוות עדן בעמק המעיינות וכן נעשה שימוש בתחנות מחקר של משרד החקלאות. שם ניתן לבדוק הלכה למעשה את ביצועי הפיתוחים החדשים על מנת להציע לפתרון אופטימלי ללקוח.

"פתרונות לחקלאות לא יכולים להתבצע רק בבדיקות מעבדה", מדגישה מאיה גרושקה, מנהלת מוצר תוספים לחקלאות, "יש חשיבות גדולה לעבודה בשטח מתוך הבנה כי המערכת כולה מורכבת ויש לבחון את הביצועים בתנאי אמת. התברכנו במדינה נהדרת. בישראל, בשונה ממקומות אחרים בעולם, ניתן למצוא מיקרו-אקלימים קיצוניים, מדבר לצד אקלים קר וקרה, לחות גבוהה לצד יובש, כל זאת במרחק של נסיעת רכב. את מה שאנחנו לומדים כאן אנחנו רותמים למקומות אחרים בעולם".

תמונה 1: ספקטרום קרינת השמש, חלוקה לתפקיד הפונקציונאלי של אורכי הגל.

פתרונות תוסף לעולם החקלאות מחולקים לארבעה תחומים שונים: תוספי UV, תוספים לבקרת טמפרטורה (IR וקירור), תוספי אנטי-פוג וצבעים פוטו-סלקטיביים משולבי הגנת UV. תוספים אלו משלובים פעמים רבות בתוך אותה היריעה (העשויה משכבות רבות) וכך ניתן לקבל אפקט סינרגטי של תכונותיהם (תמונה 1).

תוספים לבקרת טמפרטורה

תוסף מתמחה בתוספי IR האחראיים על בקרת האקלים בחממה. את קרינת ה-IR ניתן לחלק לשניים:NIR IR – קרינת החום המגיעה מהשמש ו-FAR IR – היוצרת חום בצורה עקיפה ע"י החזרת הקרינה מהאדמה ומגופים אחרים בתוך החממה.

פתרונות לחימום החממה

במהלך היום השמש מחממת את האדמה וגופים נוספים בקרקע. במהלך הלילה נפלט החום החוצה מהאדמה. תרכיז IR מהווים מעין מראה לגלי החום וכך שומרים עליו בתוך החממה ומונעים ממנו "לברוח" החוצה. פעילות זו חשובה במיוחד בלילה למניעת קרה. תרכיזים שונים משפיעים גם על פיזור האור בחממה, חלקם מפזרים אותו ואילו אחרים שקופים.

לתוסף שני סוגי פתרונות המתאימים לאזורי אקלים שונים בעולם:

  • תוסף המתאים לאזורי אקלים בעלי טמפ' קרה לאורך כל היום. התוסף שקוף והוא משפר את הטמפרטורה בחממה. במקומות כאלו חשוב לא לאבד אף אנרגיה היכולה לשמש לחום ועל כן לא משמשים בתוסף שיכול להחזיר או לספוג חלק מהקרינה.
  • תוסף המתאים לאזורי אקלים בהם יש הבדלי טמפ' גדולים בין היום ללילה כך שבמהלך היום חם ואילו בלילה קר. תוסף IR זה מפזר את קרינת ה-IR בצורה גבוהה ומקנה ליריעה מראה עכור.

פתרונות לקירור החממה

תוספים בתחום ה-Nir IR משמשים לקירור החממה במקרים בהם האקלים חם מידי ואינו מטיב עם הצמח. לצערנו, שינויי האקלים מגבירים תופעה זו. התוספים מחזירים את קרני השמש בתחום ה-NIR וחוסמים את כניסת גלי החום פנימה. האתגר כאן הוא למצוא תוסף שיחזיר את גלי החום בתחום ה-NIR אולם יהיה שקוף לגלים בתחום הנראה כך שתהליך הפוטוסינתזה לא יפגע. בנוסף, יש לשמר איזון נכון בין אורכי גל בתחום האדום (660-670 ננומטר) לבין אורכי גל בתחום ה-IR (740-750 ננומטר). כל שינוי ביחס ביניהם יפגע במורפולוגית הצמח.

לצורך זה בדיוק פיתחה תוסף לאחרונה מוצר חדש העונה לשם IR8783PE. הוא שקוף כמעט לחלוטין לאור הנראה ומחזיר את ה-NIR. התוסף מאפשר הורדת טמפ' ב-5 מעלות במהלך היום (תמונה 2). מינון מומלץ 5-15% והוא מתאים ליריעות לחממות ומנהרות.

תמונה 2: תוצאות ניסוי שטח בחממה בדרום הארץ. שילוב תוסף הקירור IR8783PE הביא לירידה של 5 מעלות בטמפרטורה בתוך החממה.
התאמת התוספים לשינויי האקלים הגלובליים

לקרינת UV מספר השפעות שליליות על גידולי חממה: פגיעה בצמח, עידוד טפילים וכמובן פגיעה ביריעות החיפוי. שינויי האקלים הגלובליים בשנים האחרונות גורמים לעליית הקרינה והגברת המזיקים הפוגעים בצמח. לצורך כך משתמשים בחומרי הדברה וכימיקלים אך אלו הופכים לאגרסיביים וכאשר מתאדים – פוגעים ביריעה. לתוסף סל פתרונות המקנה ליריעות עמידות גם לקרינת UV מוגברת וגם לכימיקלים וחומרי הדברה.

תוספי אנטי-פוג / אנטי-דריפ

כשיש הפרש טמפרטורות בין פנים לחוץ החממה (בחוץ קר ובפנים חם), טיפות מים מתעבות על דופן החממה. אותן טיפות מטפטפות על הגידולים וגורמות לריקבון. תוסף אנטי-דריפ (Antifog) גורם לאותה טיפה להיות שטוחה על פני השטח של היריעה ולהחליק כלפי מטה.

לתוסף סל מוצרים רחב המספק פתרונות גם למדינות חמות וגם למדינות קרות. לרוב מדובר במוצרים שונים משום שקצב המיגרציה של ה-AF חשוב לתיפקודו ותלוי במזג האויר במקום היעד. האתגר כאן הוא להתאים את ה-AF כך שיעבור מיגרציה לפני השטח בקצב שיאפשר לו להיות אפקטיבי ולא יישטף מהר מידי כך שיתאים לאורך חיי החממה.

אחד הפתרונות המעניינים של תוסף בתחום זה הוא AF אוניברסלי AF8887PE EU, המתאים גם לאקלים חם וגם לאקלים קר. הוא מתאים ליריעות -PE ו-EVA. המינון המומלץ נע בין 4-8%, תלוי ברכב ועובי היריעה.

תחום הצבעים

לאורכי גל שונים בתחום האור הנראה השפעה על תהליכים שונים בהתפתחות הצמח. לתוסף יש סל פתרונות רחב לתרכיזי צבע ותרכיזי צבע משולבים פוטוסלקטיביים הנדרשים ליישומי חיפוי הקרקע: לבן להגברת הפוטוסינתזה, שחור למניעת גדילת עשבים, כסף לדחיית חרקים ולהתפתחות צבע תקינה, ירוק וחום למניעת גדילה עשבים ולשיפור טמפרטורת פני הקרקע, יריעה שקופה לחימום הקרקע וצהובה למשיכת חרקים.

למידע נוסף:

מנהלת מוצר – תוספים לחקלאות, תוסף, מאיה גרושקה, [email protected]