כיסא הרכב הכי מפואר נוח רק כתלות בתושבת הגומי הקטנה שמתחתיו

גומי שאינו עומד בעומסים המופעלים עליו יכול לחרב מוצר שלם. חשיבות העבודה עם ספק איכותי גדולה והקורונה לימדה אותנו שקיימת חשיבות גם לספק מקומי ואמין. חברת סופרגום, מהמובילות בתעשיית הגומי בארץ, מספרת על העשייה

תמונה 1: תושבת למושב הרכב של פולקסווגן עם השיפור של חברת סופרגום.

סיפור הנסיכה והאפון מוכר לכל ילד וילדה. הוא מסמל משהו קטן ובסיסי שבמידה ואינו נעשה בצורה נכונה, לא ניתן לכפר עליו גם עם כל המזרונים והנוצות שבעולם. אם נקביל את הסיפור הזה לעולם המקצועי בפולימרים, גם הכיסא הרכב הנוח והמתכוונן ביותר לא יוכל לשרת את מטרתו אם תושבת הגומי לשיכוך רעידות הנסיעה לא תפעל כראוי.

הדוגמה שהזכרנו אינה סיפורי אגדות. מדובר במקרה אמיתי שקרה לפני 10 שנים בחברת פולקסווגן העולמית. במשך שנים קיבלה החברה תלונות על כך שמושבי הרכב רועדים מדי במהלך נסיעות ארוכות. הפתרון הגיע מארצנו הקטנטונת. חברת סופרגום, יצרנית ישראלית של מוצרי OEM התגייסה לפתרון הבעיה. בזכות הידע הרב בפורמולציות של גומי, נעשה שינוי במתכון החומר ובעיית הרעידות נפתרה. הפיתוח המהיר והשירות המוצלח גרמו לכך שעד היום, לאחר עשור של פעילות, עדיין מסופקות עשרות אלפי תושבות מדי חודש לפולקסוואגן (תמונה 1). הדגמים השתנו, האנשים השתנו, ואפילו תקני הרכב השתנו אבל הפתרון של סופרגום נשאר אמין ויציב לאורך התקופה.

כל יצרן גומי הוא בעצם קומפאונדר

זהו רק סיפור אחד מתוך רבים המלמד על הידע והמקצועיות הנדרשים בתחום הגומי. חשוב להבין, כי בניגוד למקובל בשאר עולמות הפולימרים – הגומי אינו מגיע כחומר גלם מוגמר המוכן לעליה על קו הייצור. כאן, כל חומרי הגלם מגיעים גולמיים לחלוטין. על היצרן לפתח את המתכון המתאים המכיל לעיתים 20 רכיבים שונים, לשחק עם מינונים ובעיקר – להשתמש בידע וניסיון מצטברים אצלו על מנת להגיע למטרה.

"סופרגום תעשיות עוסקת בייצור מוצרי גומי כבר מעל 60 שנים", אומר יניב חדד, מנכ"ל הקבוצה. "אנחנו אחת מיצרניות הגומי הגדולות ביותר בישראל וספקי OEM לחברות רכב גדולות בעולם: פולקסוואגן, Navistar ו-MAN. זאת אומרת שאם אחד המוצרים שלנו לא יגיע ללקוח, אוטובוס או משאית לא ייוצרו. מוצרינו נדרשים לעמוד בתקנים מחמירים ביותר של בטיחות רכב, תעופה ורפואה. את הסטנדרטיים של תקנים אלו אימצנו גם לתעשיות אחרות אותן אנחנו משרתים כך שהכל מיוצר באיכות גבוהה במיוחד".

תמונה 2: ציוד ייצור החדש שנכנס לסופרגום: מכבש ואקום
הגיע הזמן להתעורר – לעזוב הכל להתגבר – לשוב הביתה, לא לחפש מקום אחר

אין זה סוד שענף הגומי עמד בשנים האחרונות תחת תחרות קשה מהמזרח. הענף מושפע מעלות כוח העבודה. תהליכי הגימור וניקוי הגרדים מתבצעים לרוב ידנית בעזרת סכין מנתחים מדוייקת.

יחד עם זאת, משבר הקורונה השאיר את חותמו על התעשייה המקומית לטובה. אתגרי הובלה ולוגיסטיקה, תלות בקבלני משנה וחוסר עמידה בזמנים העמידו עשרות עסקים אשר הסתמכו על ייבוא מוצרי גומי לארץ בפני שוקת שבורה. ההבנה שהתועלת בספק מקומי אינה נמדדת רק בעלויות הישירות של המוצרים חלחלה לחברות רבות. הסתמכות על יצרנים מקומיים מועילה בעתות משבר ומבטיחה זמני אספקה מהירים. כמובן גם מבחינת האיכות קיים יתרון גדול. כל אלו הרימו את קרנה של תעשיית ייצור הגומי המקומית.

אולם, למרות כל יתרונות אלו, פערי המחירים שהיו נפוצים בעבר נותרו משמעותיים. כאן נכנס תהליך התייעלות מאסיבי שעשתה סופרגום בייצור. "בעקבות צעדי התייעלות שביצענו בשנים האחרונות, אנחנו מהווים אלטרנטיבה תחרותית ליצרנים מהמזרח. במיוחד ללקוחות מוכווני איכות ולא רק מחיר", אומר יניב. "יש לנו גידול ניכר בלקוחות שהגיעו אלינו השנה. רבים מהם ציינו לחיוב את זמני הפיתוח והשירות המהירים ואף בירכו על הנסיבות שגרמו לנו לעבוד יחד. פערי מחיר עדיין קיימים, אבל הם אינם משמעותיים ומצדיקים את האיכות והתמיכה בפיתוח שהלקוחות מקבלים מאיתנו. יש לנו שליטה על כל תהליכי הרצפטורה, צוות פיתוח המונה 15 מהנדסים ומעבדה צמודה עומדת לרשות הלקוחות".

צומחים לרוחב – מגוון טכנולוגיות ייחודי
תמונה 3: מערגלת חדשה ברצפת הייצור בסופרגום

נראה כי המספר 15 בעל משמעות נוספת בסופרגום. אתר הייצור באזור התעשייה ברקן משתרע על פני 15 אלף מ"ר שבהם מיוצרים כל מוצרי הגומי של הקבוצה. בקבוצה במספר טכנולוגיות רב במיוחד, שאינו מאפיין לרב מפעלי ייצור. ביניהן ניתן למנות: אקסטרוזיה, כבישה, הזרקת גומי וכן פלסטיק, יציקת גומי על גבי מתכת, פרופילים, חיתוך אטמים מדוייק, הלחמות והרכבות. לטכנולוגיות אלו נוסף ממש בשנה האחרונה גם אגף חדש לייצור מסכות כירורגיות אשר קם בהחלטת בזק בעקבות בקשה של משר הביטחון בתחילת תקופת הקורונה.

במפעל מספרים לנו שלא פעם עלתה השאלה האם נכון להתמקצע בכל הטכנולוגיות בצורה רוחבית. "השאלה הוכרעה אסטרטגית לפני שלוש שנים. לא וויתרנו על אף טכנולוגיה וחיזקנו את ההתמקצעות לעומק בכל אחת מהן. צעדי ההתייעלות שביצענו אפשרו לנו לתמוך במגוון הטכנולוגיות הרחב. אנחנו מכשירים את הצוות לתת מענה מקצועי במגוון שיטות ייצור שונות. חשוב לנו לתת מענה לכל צורך הקשור לגומי שעולה מהלקוחות".

ואכן, נראה שלעובדים בסופרגום לא משעמם. "במהלך שלוש השנים האחרונות, רק שני עובדי ייצור עזבו את החברה. כל מי שעובד בתעשייה, ומכיר מקרוב את המחסור בידיים עובדות, מבין עד כמה זה הישג מרשים ומעיד על יציבות ומקצועיות החברה. ישיבות הפיתוח מתקיימות תמיד עם עובדי הייצור, ומרבית מהרעיונות הטובים שלנו צמחו מלמטה".

רכש המכונות בא בצרורות
תמונה 4: מיקסר/נידר חדש ברצפת הייצור בסופרגום

על מנת לתמוך בטכנולוגיות רבות יש להחזיק בציוד רב. ואכן, מביקור ברצפת הייצור ניתן להתרשם מהמרחבים הגדולים ומכמות המכונות. נראה שבסופרגום, כשמחליטים על רכש מכונות חדש, לא מדובר במכונה בודדת אלא במספר מכונות שיחזקו כל אחת טכנולוגיות אחרת הקיימת במפעל.

"חשוב לנו מאוד להשקיע במיכון", מספר לנו רועי בן שמעון, מנהל המפעל. "הבנו שזה מקום שסופרגום צריכה להשקיע ולחזק אותו, לטובת הלקוח הסופי ולשיפור מקצועיות העובדים. השנה השקענו במכונות חדשות שחלקן כבר הגיע (תמונה 2). ביניהן מיקסר נידר חדש המאפשר לנו לערבב מנות גדולות יותר של תערובות, מערגלת חדשה המעלה את איכות התערובת המתקבלת, שני מכבשי ואקום חדשים בגדלים עצומים של עד 2.5 מטר שלא קיימים בישראל, מכונה להזרקת LSR וכן עוד שתי מכונות הזרקת גומי, 600 ו-800 טון".

ההשקעה בציוד נעשית גם בתבניות הייצור ולא רק במיכון. "כחלק ממדיניות אנחנו משקיעים בתבניות איכותיות, המבטיחות לנו ייצור תקין", אומר רועי. "אנחנו עובדים עם תבנית בהתאם ליכולות שלה ולא מושכים אותה עד שהיא נשברת".

רצים למרחקים ארוכים

סופרגום היא חברה שרצה למרחקים ארוכים. היא לא מחפשת את הפתרון הזול בציוד, לא מתפשרת על איכות כוח האדם ושמה דגש גדול על יכולות פיתוח נרחבות. "מי שעובד איתנו מגלה שותף מוצלח לדרך. אנחנו שמחים לקחת חלק בפרויקטים חדשניים ומשקיעים בפיתוחם מתוך ראייה אסטרטגית לחיזוק התעשייה הישראלית. רבים משותפינו, שאינם מגיעים מלב ליבה של תעשיית הגומי, מופתעים מרמת המורכבות וההשפעה שיש לחלק שלנו על המוצר הסופי שלהם. נשמח לשוחח עם מי שיש לו אתגרים בתחום הגומי ואף לסייע", מסכם יניב.

למידע נוסף:

סופרגום, מיכל גרונסטדת – שירות לקוחות, 050-665-9966, 03-562-2333, [email protected]

בתמונה: יניב חדד, מנכ"ל קבוצת סופרגום. רועי בן שמעון, מנהל מפעל סופרגום תעשיות.