חתול שחור, חתול לבן וחתול ממוחזר

Sukano השוויצרית מציגה תוספים ייעודיים לפוליאסטרים התומכים במיחזור. ביניהם פורמולציות גיר ייחודית ל-BOPET, צבע לבן אטום, שחור העובר מיון IR ותוספיFR  ו-UV ל-PET ממוחזר

תמונה 1: פורמולציה ייחודית ללבן אטום המאפשרת מיחזור מבקבוק לבקבוק. משמאל, בקבוק מ-PET בתולי בתוספת 20% פיגמנט. מימין, בקבוק עשוי 100% PET ממוחזר.

חברת Sukano השוויצרית מתמחה בייצור של תוספים לפוליאסטרים הציגה בתערוכת ה-K האחרונה מספר פיתוחים מרתקים התורמים לקיימות ומיחזור.

מהפיכה בהוספת תוסף גיר ל-BOPET

התהליך של הוספת גיר ל-BOPP נפוץ אולם הניסיון להטמיע טכנולוגיה זו ב-BOPET נתקלה בעבר בקשיים טכנולוגיים. שיתוף פעולה ייחודי, בין Sukano ליצרן קלציום קרבונט ידוע (Omya) הוליד לאחרונה טכנולוגיה חדשנית, ייחודית ל-Sukano ומוגנת בפטנט. בטכנולוגיה זו משתמשים בגיר ליצירת חללים (Voiding agent) ב-PET, המחליף בריום סולפט (BaSO4) או טיטניום דיאוקסיד (TiO2). בהשוואה לבריום סולפט ניתן להגיע לאותו אפקט הלבנה, עם אחוז נמוך יותר של תוסף. בנוסף, הצפיפות של היריעה הסופית נמוכה בהרבה (1.12 גרם/סמ"ק בהשוואה ל-1.4 גרם/סמ"ק). יתרון נוסף הוא קלות תחזוקה וניקיון. השימוש בגיר מאפשר קבלת אפקט מט ליריעה, המדמה נייר, במקום צבע לבן מבריק המתקבל בשימוש בטיטניום דיאוקסיד. ואחרון חביב אך בהחלט חשוב, יתרון נוסף ומשמעותי הוא בתמחור.

אומנם בישראל כבר אין לנו יצרן BOPET מקומי אולם Sukano, וסורפול, הנציגים הישראלים של החברה, ימליצו בחום למעוניינים על יצרנים בעולם מהם ניתן לקנות יריעות BOPET עם תוספת הגיר.

חתול לבן – פיגמנט לבן אטום למיחזור מבקבוק לבקבוק

סימן שאלה גדול תלוי לרוב מעל מיחזור פולימרים בתוספת צבעים. אחד מהצבעים הנפוצים בתעשייה ל-PET הוא לבן אטום המקנה הגנה מקרני שמש ומשמש בבקבוקים בניפוח, לוחות ומגשים. Sukano לקחה על עצמה את האתגר לפתח פורמולציית צבע לבן ייחודית, שתתמוך במיחזור של PET וכך תאפשר ליצרנים להשתמש בפט ממוחזר (rPET), במקום חומר בתולי, באחוזים משתנים.

תוצאות תהליך הפיתוח הביאו להצלחה שאפילו ב- Sukanoלא צפו שאפשרית. בבדיקות שערכה החברה על מיחזור PET אליו הוסף הפיגמנט ברמות גבוהות של כ-20%, נראה כי הצבען אינו פוגע בתהליך המיחזור, יציב לאורך זמן עם צמיגות היתך תקינה. בנוסף, השימוש ב-PET הממחוזר ליצירת בקבוקים אינו פגע בתהליך הייצור, בתפוקות ובאיכות, ואפשר לייצר אף עם 100% חומר ממוחזר ועדיין לקבל גוון צבע ואטימות שכמעט וזהים לחומר בתולי בתוספת פיגמנט  (תמונה 1).

חתול שחור – פיגמנט שחור שניתן לזיהוי ב-IR

גם בתחום הפיגמנט השחור ביצעה החברה עבודה מחקרית והצליחה לייצר צבען שחור שניתן למיון ב-IR. הדבר חשוב במיוחד במתקני מיון פסולת שלא יכולים להתמודד עם פיגמנט שחור סטנדרטי המבוסס פיח. מטריצת הצבען מבוססת PET ולא פולימרים אחרים וכך היא קומפטבילית לחלוטין להרכבי PET.

הגדלת שימוש ב-rPET בסיבים

שני תוספים חדשים הושקו בתערוכה, תוסף FR ותוסף UV ל-PET. השימוש בתוספים אלו יכול לאפשר לתסף כל rPET גולמי ולהקנות לו תכונות של עמידות ל-UV ולבעירה. כך יכולה התעשייה להגדיל את השימוש ב-rPET כתחליף לחומר גלם בתולי.

יתרון נוסף של תוסף ה-UV הוא שהוא מספק הגנה רחבה יותר המגיעה ל-20 שנים, זאת בניגוד לרוב ההגנות הקיימות בשוק ומתאימות עד ל-10 שנים בלבד. תוסף זה מתאים ליישומי בדים, אביזרי חוץ, הצללה, מפרשים ועוד. הוא מאפשר להשתמש ב-rPET כתחליף לחומר אקרילי ולחסכון כלכלי.

 

למידע נוסף:

סורפול,

עפר שורק, [email protected]

אפרת קטן, [email protected]