דו"ח מחירי חומרי הגלם לאור התפתחות הקורונה / עפר שורק

מדוע אנו עדים למגמות סותרות בין מחירי הנפט וחומרי הזינה שמתרסקים ומחירי חומרי הגלם הפלסטיים ששומרים על יציבות ולעיתים אפילו עולים?

לקריאת הדוח המלא לחצו כאן
מגמות סותרות, נפט יורד – פלסטיק עולה

אנו עדים למגמות סותרות בין מחירי הנפט וחומרי הזינה שמתרסקים ומחירי חומרי הגלם הפלסטיים ששומרים על יציבות ולעיתים אפילו עולים. אנחנו בשיא של מהלך עולמי של קניות מתוך פאניקה – כשעיקר המטרה להבטיח מלאי בעקבות התנפלות של אנשים על החנויות. זה, יחד עם זינוק בדולר מעלה את המחירים. השלב הבא יהיה, בסופו של דבר, צמצום מלאים וירידת מחירים מתישהו, בין אפריל ליוני, כשההיסטריה תירגע והרכש המוטרף יחד איתה.

תקופת המשבר

אם מדובר במשבר של חודשיים יכול להיות שנעבור מחזור אחד כזה. אם מדובר במהלך ארוך יותר – במידה והמשבר שעובר על אירופה יעבור לארה"ב בגרסה דומה – אז אולי נאלץ להתמודד עם כמה מחזורים. אבל, כל מחזור יהיה פחות משמעותי מקודמו – כי אין ביקושים והכלכלה ספגה מכה שדומה למלחמת עולם.

בעיות בהובלה הימית

בנוסף לכל הצרות האלה יש מחסור חמור במכולות פנויות בגלל המצב שהיה בסין בחודשיים האחרונים – הקריסה בביקושים הובילה ל"התאדות" של 2.5 מיליון TEU (שווה ערך לתכולה של מכולת 20 רגל) מהמסחר הימי העולמי. למעלה מ-100 קווי שייט בוטלו – קווים שיחד מובילים כ-45% מתנועת הסחר הימי בין אירופה לאסיה וארה"ב. לכן המצב כל כך מבלבל – מצד אחד הבלגן הטוטאלי שמייצר מחסור זמני בהמון תחומים ועלייה בשער הדולר, ומצד שני ירידה של הנפט בקצב ורמות שלא נראו מאז מלחמת המפרץ – למעלה מ-50% מתחילת החודש.

בקיצור – בסוף (יוני? ספטמבר?, קשה לקבוע) הנפט יכתיב את המחירים, אבל בינתיים חייבים להבטיח אספקה שוטפת של חומרי אריזה ולבלוע כמה צפרדעים.

תמונת מצב על שוק ה-PET וה-PP

שתי דוגמאות טובות למצב הם הפוליאסטר (שמשמש לייצור טקסטיל ובקבוקי PET) ופוליפרופילן (שמשמש לכלי בית מחד ולחלקי רכב מאידך).

מצד אחד מחירי חומרי הזינה שלהם – נפטא, פאראקסילן, MEG ופרופילן – בנפילה חופשית וגם הביקוש מתעשיית האופנה (שצורכת את מרבית הפוליאסטר) ותעשיית הרכב (שצורכת הרבה פוליפרופילן) התרסק – אז לכאורה אפשר היה לצפות לירידות מחיר. ירידה זו עדיין אינה נראית אבל להערכתנו היא תגיע ותהיה מאוד משמעותיית – מעבר ל-20% בשני המקרים.

אלא שכרגע מדובר בהבטחת אספקות וקנייה מתוך פאניקה – ולכן חומרי הגלם יורדים רק באחוזים בודדים בפועל. את הירידות המשמעותיות תוכלו לראות כאמור רק במאי-יוני, להזמנות שתגענה לישראל רק ביולי-אוגוסט, כשיהיה מספיק מכולות ריקות וספינות זמינות לשנע מלאים.

לקריאת הדוח המלא לחצו כאן

למידע נוסף:

סורפול, עפר שורק, [email protected]