פלסטיק תחת מכסה המנוע – החומר החדש NORYL GTX של חברת SABIC ליישומים עבור תעשיית הרכב

בשנים האחרונות, תכונות הפולימרים ההנדסיים שופרו לעין ערוך, ויכולים לתת פייט רציני לחומרים הסטנדרטיים ממתכת. על כן ניתן לראות אותם משתלבים יותר ויותר בחלקים תחת מכסה המנוע. הם מאפשרים להפחית את משקל הרכב ומביאים להתייעלות משמעותית בהוצאות האנרגיה.

תמונה 1: חומרים פלסטיים תחת מכסה מנוע המכונית. עשויים NORYL GTX 9500 בעל יציבות ממדית ותרמית.
מוצר חדש המאפשר הפחתת משקל

דוגמה לפולימר הנדסי כזה הוא החומר החדש NORYL GTX  9500 של חברת SABIC אשר בא להחליף את הפוליאמידים  PA6 ו-PA66 בהם משתמשים בדרך כלל ביישומי רכב מתחת למכסה המנוע. הוא מבוסס על תערובת של PA (פוליאמיד) יחד עם PPE (פוליפנילן אתר). בנוסף לתכונות זרימה משופרות וביצועי טמפרטורה גבוהים, החומר שומר על איזון טוב יותר של תכונות מכאניות בחשיפה לחום וללחות אשר אופייניים לסביבה שמתחת למכסה המנוע ברכב. יציבותו הממדית והשמירה על תכונות מכאניות תחת טווח רחב של טמפרטורות ולחות יחד עם תכונות הזרימה הגבוהות מאפשרים עיצובים דקי דופן והפחתת משקל.
דארפן פאריך, ראש מחלקת ניהול מוצרים גלובלי ב-SABIC, מספר: "צוותי הפיתוח הגלובליים שלנו מצטיינים בתכנון פולימרים תרמופלסטיים עם מאפיינים ייעודים לפתירת אתגרים ארוכי טווח של לקוחות, כגון נטייתו של הניילון להתרכך בחשיפה ללחות". יישומים אפשריים עבור NORYL GTX 9500 כוללים ארגזי צמתים לרכב, חיבורים ויישומים אחרים המצריכים עמידות ממדית. יש להם פוטנציאל לשמש כבסיס במוצרים מרוכבים המחוזקים בסיבי פחמן, ומשמשים ברכיבים מבניים ליישומים תעשייתיים, אוויריים וימיים.

עמידות מצויינת בחום ובלחות

לפוליאמיד נטייה חזקה לספיגת מים, אשר מתגברת בחשיפה לטמפרטורות גבוהות. נטייה זו עלולה לגרום לריכוך, אובדן יציבות וחוזק ולעיתים אף להוביל לעיוות החלק. NORYL GTX 9500 מציע ספיגת מים ולחות נמוכים משמעותית בהשוואה לפוליאמיד, אפילו בתנאי חום גבוהים, עד 150 מעלות צלזיוס. למעשה, בבדיקות שערכה חברת SABIC הוכח כי NORYL GTX 9500 ספג 21% פחות לחות מאשר PA66, ו-58% פחות מ-PA6.
NORYL GTX 9500 הראה עליונות על פוליאמיד גם בבדיקת היציבות הממדית עם ספיגת לחות. ל-NORYL GTX 9500 היה שינוי ממדי כולל (הן בכיוון זרימה והן בכיוון המאונך לזרימה) של 0.29%, בעוד של- PA66 היה שינוי כולל של 84% ול-PA6 היה שינוי כולל גבוה יותר ב-165% מאשר ל-NORYL GTX 9500. יציבות ממדית משופרת זו מציעה יתרונות ליישומים הרגישים ללחות ומפחיתה עיוותים המצמצמים את שיעור הפחת.
בסביבה רטובה, 
NORYL GTX 9500 מציג שמירה יוצאת דופן של תכונות מכניות – מודול כפיפה, מודול מתיחה וחוזק לכפיפה – בהשוואה ל-PA66 ו-PA6. יתר על כן, התוצאות עולות על שרפים המבוססים על פוליאמיד מבחינת ספיגת מים ולחות, יציבות ממדית ושמירה על תכונות. המוצר החדש כבר זמין למכירה ברחבי העולם.

למידע נוסף:

דני סטלמן, 050-649-1261, [email protected]