מיצובישי מציגה מגוון רחב במיוחד של חומרים ליישומים רפואיים

חברת מיצובישי (MEP) מציעה שרפים ייחודיים מבוססי PC ואצטל המתאימים במיוחד ליישומים רפואיים ומותאמים לתהליכי הזרקה. ביניהם, גריידים מאושרים FDA, בעלי מקדמי חיכוך שונים ועמידות לשיטות עיקור שונות

תמונה 1: יישומים רפואיים אמיתיים של שרפי ה-PC מבית MEP.

אם נוכל להצביע על תחום עיקרי אחד שזינק בעקבות הקורונה – יהיה זה התחום הרפואי. חומרי הגלם לתחום זה מגוונים כאשר המשותף לכולם הוא רגולציה קפדנית בה הם צריכים לעמוד. זו מבטיחה את בטיחות החומרים ואת תפקודם לאורך זמן, גם תחת סטריליזציה וחומרי חיטוי אגרסיביים.

אחת מחברות חומרי הגלם הבולטת בפתרונות אותן היא מספקת לתחום היא Mitsubishi Engineering-Plastics (MEP) היפנית. החברה נוסדה בשנת 1994 ונחשבת כיום לאחת היצרניות הגדולות בעולם של שרפי פוליקרבונט (PC) ופוליאצטל (POM) ליישומים רפואיים. לצידם חומרי גלם הנדסיים נוספים (PBT, PA ו-PPE) ובכך היא למעשה החברה היחידה בעולם המחזיקה מבחר שכזה בפולימרים הנדסיים.

אחד האתגרים בתקופה זו היא אבטחת שרשרת האספקה לייצור חומרי הגלם. במקרה של MEP, היא מוחזקת על ידי מספר חברות אם המהוות יצרניות גלובליות גדולות של כימיקלים. אלו מספקות לה גב איתן ואספקת חומרים זמינה.

בשנים האחרונות פיתחה החברה חומרים מבוססי PC ופוליאצטל בעלי תכונות ייחודיות, המיועדים ליישומים רפואיים ומותאמים במיוחד לתהליכי הזרקה. ביניהם גריידים המתאימים לסטריליזציה בקרינה, בעלי מקדם חיכוך נמוך, חוזק מכני, קשיחות וחומרים תואמים FDA (תמונה 1).

האתגרים בעיקור מוצרי פלסטיק

מכשירים רפואיים מחויבים לעבור סטריליזציה (עיקור) במעבר בין מטופלים, למניעת הדבקה. בעידן הקורונה הפך נושא זה חשוב אף יותר. יש מגוון דרכים לבצע עיקור, כגון שימוש בקיטור, מכשיר אוטוקלב (עיקור בחום), גז אתילן אוקסיד (ETO), קרינה (גמא או קרן אלקטרונים) וכו'. חלק גדול מהציוד שהצוות הרפואי משתמש בו מדי יום עשוי פלסטיק, אך לא כל שיטות העיקור מתאימות לפולימרים.

על מנת לחסל את החיידקים, טכניקות המתבססות על חום חייבות להגיע לטמפרטורות גבוהות לזמן ממושך. אך כידוע, חום קיצוני עלול לפגוע בפלסטיק. עיקור באמצעות גז אתילן אוקסיד, למשל, יעיל מאוד לעיקור מוצרי פלסטיק, אך הוא רעיל לבני אדם ויש להשתמש בו בזהירות. לעומתם, עיקור באמצעות קרינה יעיל ואינו רעיל, אך הוא עלול לגרום לשינוי צבע או הצהבה בפלסטיק.

שרפי PC יציבים בקרינה

חלקים מוזרקים העשויים מגריידים רגילים של PC מצהיבים בחשיפה ממושכת לקרינה. MEP מציעה גריידים של שרפי PC יציבים בקרינה, אשר מפחיתים את תופעת ההצהבה ומראים תוצאות חיוביות וארוכות טווח בסביבה הרפואית. לדוגמה, הגריידים Iupilon ו-Novarex המאופיינים גם בבהירות ובתכונות מכניות טובות (חוזק גבוה).

החברה מציעה גם גריידים העומדים בדרישות ה-FDA, כגון EB-300IR (מתאים סטריליזציה בקרן אלקטרונים), RS-300IR (מתאים סטריליזציה בקרני גמא 25kGy) ו-7022FD2 (מתאים סטריליזציה בקרני גמא 25kGy). אלו נמצאים בשימוש ביישומים כדוגמת פילטרים לדם, דיאליזטורים, משאפים וקווי צינורות דם חוץ גופיים (תמונה 1).

טבלה 1: תכונות מכניות אופייניות וצמיגות החומר (MVR) של שרפי PC יציבים בקרינה ליישומים רפואיים מבית MEP, בהשוואה לשרף גנרי (באדום).
שרפי POM קו-פולימר ליישומים רפואיים

שרפים אלו מתחלקים לשתי קבוצות עיקריות, גריידים עם מקדם חיכוך נמוך ועמידות לשחיקה (Iupital MAL20, Iupital MAS20) וגריידים בעלי תכונות מכניות טובות, כגון קשיחות גבוהה (Iupital MAH25, Iupital MAS30 ו-Iupital MAS20) (טבלה 2).

כל השרפים נבדקו לפי תקן ISO 10993, וה-DMF שלהם רשום ב-FDA. בנוסף, התבצעו בדיקות רעילות גם במבחנה וגם ברמת הרקמה הביולוגית וכן ובדיקות גירויים ורגישויות בעור.

טבלה 2: תכונות מכניות אופייניות וצמיגות החומר (MVR) של שרפי ה-POM קו-פולימר ליישומים רפואיים מבית MEP.

למידע נוסף:

יואב בן-ארצי, קוטרימקס, 054-4510375, [email protected]