צבעוני ועצמאי – מערכת צבע מעבדתית לקיצור זמני הפיתוח

פיתוח מוצר חדש במפעל דורש לעיתים הכנת דוגמאות צבע רבות. כל אחת מהן מצריכה תקשורת מול חברת תירכוב הצבע המספקת את הצבע המתאים ועולה בזמן פיתוח יקר. מערכת חדשנית מחזירה את השליטה בפיתוח הצבע למפעל ומקצרת משמעותית את ה-Time to Market

תמונה 1: שלב הפורמולציה של הצבע. בשלב זה נקבע הצבע הרצוי והמתכון אותו יש להכין על מנת להגיע אליו.

לא כולם אוהבים צבעוניות. האגדה מספרת שכאשר הוציא הנרי פורד את המכונית הראשונה בייצור מסחרי, דגם T, הוא התגאה שניתן לקבל אותה בכל צבע שתרצו, כל עוד הוא שחור! אולם מאז, נסעו המון מכוניות על הכביש והשמרנות פינתה את מקומה לססגוניות.

עולם של צבעים

אם נסתכל לרגע על מוצרי הפלסטיק שסביבנו, נראה שצבעוניות היא אחד מהיתרונות הבולטים ביותר שלהם. התאמה זו מצריכה לעיתים איטרציות חוזרות ונשנות מול מעצב המוצר, הלקוח הסופי וכמובן חברת תירכוב הצבע, המספקת את הפיגמנט לייצור הדוגמה. כל זאת, עד לאישור הגוון המתאים. איטרציות אלו לוקחות משאבים ובעיקר, זמן יקר המהווה מגבלה בפיתוח מהיר של מוצרים וכניסה זריזה לשוק.

מערכת גיוון מעבדתית ייחודית מבית פלורמא

כמי שמכירה היטב את מורכבות התהליך, פיתחה פלורמא, חברה המתמחה בצבעים נוזליים, מערכת מעבדתית חדשה ומהפכנית להתאמת גוון מהירה. שמה המסחרי: FFS – Florma Fliquid© System. המערכת מקנה עצמאות ייצורית למפעל בהתאמת הצבע. היא מעבירה למעשה את יכולות התירכוב מחברת התוספים החיצונית – למעבדת המפעל וכך מאפשרת גמישות עיצובית, יצירת דוגמאות מהירות וקיצור זמני הפיתוח. המערכת מתאימה למגוון רחב פולימרים ביניהם גם פולימרים הנדסיים ואצטל.

נפלאות הצבע הנוזלי

עקרון בסיסי עליו מתבססת המערכת הוא הצבע הנוזלי Fliquid שנכנס לתעשייה עוד בשנת 2000. צבעים נוזלים הם אלו המקנים לנו חופש פעולה בהכנת הדוגמה. במערכת זו ניתן לערבב צבעי ייסוד על מנת להגיע לצבע הומוגני לכל גוון רצוי, דבר שאינו אפשרי במסטרבאץ'. ערבוב צבעי היסוד קל, מהיר ופשוט ובסיום מתקבלת תערובת הומוגנית.

איך זה עובד?

מערכת התאמת הצבע בנויה ממספר חלקים:

  • מערכת סריקה אופטית המאפשרת להגיע לכל גוון לפי סריקה בספקטרו או לפי מניפה.
  • מאגר צבעי ייסוד נוזליים.
  • מערכת ערבוב מתאימה.
  • תוכנה המכינה את המתכון הרצוי ומחליטה באיזה מינון יש לערבב את צבעי היסוד על מנת להגיע לגוון הרצוי.

תהליך התאמת הצבע מורכב משלושה שלבים:

  1. פורמולציה: בשלב זה נקבע המתכון המתאים לגוון שנבחר. את הגוון ניתן לבחור על בסיס מאגר נתונים המכיל את מניפות הצבעים המקובלות או על ידי סריקה אופטית לגוון. התוכנה מציגה באופן ברור את הכמויות של כל צבע בסיס שיש לערבב על מנת להגיע לגוון הרצוי (תמונה 1). המערכת מאפשרת גם התערבות ידנית ועריכה של התוצאות המתקבלות.
  2. תירכוב הצבע: בשלב זה מכינה מערכת הערבוב את הצבע הרצוי באופן אוטומטי, או ידני לפי הפורמולציה שנקבעה. ההכנה מתבצעת מצבעי היסוד הקיימים במערכת כאשר כל צבע נשקל בצורה מדוייקת (תמונה 2).
  3. ערבוב הצבע עם הפולימר: לאחר קבלת הצבע הנוזלי הרצוי עוברים לשלב הכנת הדוגמה. את הצבע הנוזלי מערבבים עם גרגרי הפלסטיק ומזינים יחד למכונת ההזרקה או האקסטרודר.
תמונה 2: תירכוב הצבע: המערכת מכינה בצורה אוטומטית את הצבע הרצוי מצבעי ייסוד נוזליים.

במידה ויש צורך בשינוי הגוון ניתן לבצע זאת ישירות במהלך הייצור, באיטרציות ניסוי מהירות, על מנת להגיע לתוצאה הרצויה ולצמצם משמעותית את זמן הפיתוח. זהו למעשה בסיס ההצלחה של המערכת: פיתוח מספר רב של גוונים ביום אחד וגמישות מהירה ביצירת הגוון הדרוש.

מה קורה כשרוצים לעבור לייצור סידרתי?

לאחר שקיבלנו הגוון הרצוי, אשר עבר אישור של מעצב המוצר והלקוח הסופי, יש לעבור לייצור הסידרתי. כאן נפתחות בפנינו אפשרויות שונות:

האפשרות הראשונה והקונבנציונאלית היא לקחת את הנוסחה הרצויה ולהעבירה ליצרן המסטרבאץ' לצורך הכנת תרכיז צבע. עבודה שכזו פשוטה לתפעול ואינה מצריכה שינוי או התאמה של מערכות הייצור והמינון במפעל. מנגד יש צורך בשימור מלאים לכל צבע בנפרד, שיתוף פעולה ותלות בחברות התירכוב וחוסר גמישות במידה ורוצים לבצע שינוי בגוון.

האפשרות השניה דומה לאפשרות הראשונה, למעט שעובדים גם בייצור סדרתי עם תרכיז צבע נוזלי Fliquid ולא תרכיז גרגרי מוצק (תמונה 3). היתרון בעבודה עם Fliquid הוא פיזור הומוגני יותר של הצבע הנוזלי במוצר וכן התאמה של תרכיז הצבע הנוזלי למגוון פולימרים גדול מכיוון שאין הוא מכיל נשא פולימרי. יתרון נוסף הוא גמישות בשינוי הצבע, דבר שאינו קיים העבודה עם תרכיז גרגרי. על מנת לעבוד על הצבע הנוזלי Fliquid יש לבצע התאמה של מערכות הייצור והמינון במפעל.

האפשרות השלישית והאחרונה משאירה חופש פעולה מלא לשינויי הצבע. בדומה למטבחי צבע בעולם הדפוס, ניתן לצייד את מערכות המפעל בצבעי ייסוד בסיסיים נוזליים. את הצבעים האלו ניתן לערבב לפי הצורך ולהגיע בעזרתם לגוון הרצוי. שיטה זו מצריכה הקמה של מערכת מינון, ערבוב והזנה של נוזלים אך מנגד, אינה מצריכה שימור מלאים ומשאירה חופש פעולה מלא בידי המפעל והעובדים בו.

תמונה 3: מערכת המינון של צבע נוזלי, Fliquid, של חברת פלורמא.
אידיאלי לייצור בגוונים רבים ובכמויות קטנות

הגמישות הרבה שמערכת הגיוון החדשה מספקת יכולה להביא ליתרון של ממש למפעלים הנדרשים לייצר מוצרים בגוונים רבים ובכמויות קטנות. כדוגמה לכך נספר על מקרה לקוח: יצרן המייצר פילמנטים צבעוניים להדפסות תלת ממד, שהטמיע את מערכת Fliquid ויכול לייצר בעזרתה תוספי צבע רבים (תמונה 5). הדבר קיצר משמעותית את זמן הייצור שלו והעניק לו יתרון בהשוואה למתחריו.

תמונה 4: פילמנטים צבעוניים להדפסה תלת ממדית שנוצרו בעזרת מערכת FFS – Florma Fliquid© System.

מקרים נוספים  בהם יש למערכת יתרון משמעותי: מקומות בהם זמן התגובה של חברות תירכוב הצבעים הסטנדרטיות לקבלת דוגמאות צבע איטי, או במקרים בהם יש קושי לקבל דוגמאות מסטרבאץ' לכמויות קטנות.

התאמה אישית ללקוח

המערכת החדשה, פרי פיתוח ישראלי, נולדה מההכרות הגדולה של פלורמא עם מערכות המינון והצבע הנוזלי. אלו אפשרו לה לספק כלי עזר חדשני לפיתוח בידי כל מפעל ומעבדה. כלי זה מזקק את יתרונות בעבודה עם צבעים נוזליים ויכול להוות בשורה של ממש לדרישות השוק המשתנות הדורשות יותר התאמה אישית ללקוח (פרסונליזציה), ייצור במנות קטנות והגעה מהירה לשוק.

למידע נוסף:

פלורמא, דניאל פלורנטל, 054-474-4291, [email protected]