הכבשת וגם חסכת?

יריעות PVA מסיסות במים של חברת Ecopol משמשות בייצור לוחות ופנלים העשויים חומרים מרוכבים או שרפים סינתטיים-תרמוסטיים

תמונה 1: משטחי אבן קוורץ המיוצרים בשילוב יריעות PVA

לאחרונה קיבלה חברת Ecopol אישורים לייצור תעשייתי יריעות  PVA – PolyVinyl Alcohol המתמוססות במים. יריעות אלו מתוכננות למגוון יישומים. בכתבה זו נבחר להתמקד באחד מהם, שימוש בייצור בכבישה של אגלומרטים כדוגמת לוחות אבן עשויים מקוורץ.

לוחות אבן אלו משמשים לייצור משטחים לשימוש במטבחים, דלפקים, קירות, רצפות, אמבטיות, כיורים ובאפליקציות רבות נוספות. בתהליך הכבישה של אגלומרטים יש שימוש בנייר לחיפוי המשטח וקבלת פני השטח הרצויים. ההחלפה של נייר ביריעות PVA מאפשרת לצמצם את כמות הקוורץ המשמש לייצור ואף לקבל פני שטח רצויים בגימור ובברק המתאימים, ללא צורך בליטוש. היתרון הגדול של היריעות הוא שלאחר השימוש ניתן להפריד את היריעה על ידי המסתה במים. פתרון זה מהווה צעד נוסף במחוייבות של Ecopol לכלכלה ירוקה.

38 מיקרון – זה כל מה שצריך!

יריעת ה-PVA הסטנדרטית ליישום זה היא HYDROLENE LTF/B בעובי של 38 מיקרון. יריעה זו מחליפה יריעות מקבילות המגיעות לעיתים עד לעובי של 100 מיקרון, כתלות במורכבות היישום. היריעה עשויה פוליויניל אלכוהול (PVOH), פולימר המקנה לה יתרון ייחודי של מסיסות מהירה במים קרים. החומר מתחיל להתפרק בטווח זמן של 1-4 שניות במים בטמפרטורה בין 3-25 מעלות צלזיוס. כלומר, אין צורך בחימום המים כדי להתחיל את תהליך ההמסה. התמוססות מלאה מתרחשת בתוך 3-5 דקות.

ליריעה עמידות טובה לחומציות קלה ולבסיסיות, תכונה ההופכת אותה למתאימה לשימושים בהם יש סביבות כימיות מגוונות.

היריעה חדירה לאדי מים ואלו מגיבים עם החומר ומורידים את קשיחותו. מנגד יש לה תכונות חסם מצוינות לגזים לא פולריים כמו חנקן, חמצן או פחמימנים נדיפים. ניתן להלחימה ביעילות בעזרת חום (בטווח של 150-200 מעלות צלזיוס) או בעזרת לחות, ולעבדה במכונות אריזה קונבנציונליות. היריעה ניתנת גם להדפסה ללא צורך בטיפול פני השטח לשיפור אחיזת הצבע.

מבחינת איחסון, יש לאחסן את היריעה במקומם יבש ומאוורר בו הטמפרטורה נשמרת בין 10-30 מעלות צלזיוס והלחות היחסית נעה בין 30%-50%. רצוי למנוע תנודות טמפרטורה ולחות כדי לשמור על המוצר מפני פגיעה ולהישמר ממגע עם מים או עם חומרים רטובים.

תהליך העבודה עם PVA ביצירת לוחות

תהליך העבודה עם היריעות כולל מספר שלבים: בשלב הראשון מונחת יריעת PVA ראשונה (תחתונה) על תבנית היציקה, רצוי באמצעות וואקום. לאחר מכן יוצקים את תערובת הקוורץ לתוך התבנית. יריעת PVA נוספת מונחת מעל התערובת שנוצקה זה עתה והתבנית מוכנסת לתנור לפרק הזמן הנדרש. לאחר שהתבנית יוצאת מהתנור מסירים את שכבת ה-PVA העליונה והתבנית נכנסת לתנור בפעם השנייה. בסיום החימום מוסרת גם יריעת ה-PVA התחתונה. את שתי היריעות ניתן להסיר באופן ידני או באמצעות המסתן במים.

למידע נוסף:

Eko&Clean, אלי עמיר, 050-303-9426, [email protected] ,www.ekopico.com