801 EKO חומר ניקוי רחב פעולה מבית EKO SAVE

חומר ניקוי חדש, אשר פותח במיוחד להתאמה לתהליכים שונים ומבטיח ניקוי מקסימלי של ציוד הייצור

לפני ואחרי שימוש ב-EKO801

כל היצרנים יכולים להסכים על כך שהיום הצרכנים מקפידים יותר ויותר על איכות המוצרים שהם קונים, ואינם מוכנים יותר לקבל מוצרים עם נקודות שחורות ולו הקטנות והסמויות כמעט מן העין ובוודאי אינם מסכימים למריחות קלות של צבע ישן. מצד השני ישנו לחץ גובר של הנהלת המפעל המייצר לצמצם בפחת הנובע מדרישות אלו, גם במטרה לחסוך בעלויות וגם בכדי לשמור על שביעות רצון ואמון של לקוחות הקצה. לכן קיים, מזה שנים, צורך גדול אצל יצרני הפלסטיק לחומר ניקוי רב תכליתי, לא יקר, שיתמודד היטב עם מרבית בעיות הפרג'-ניקוי מכונות הייצור.

מגוון הבעיות מושפע ממספר גורמים: רמת וסוג הציוד- הזרקה או שיחול לעשרות סוגיו, סוג חומר הגלם – פוליאולפינים, פוליאמידים, חומרי גלם ממוחזרים, פיגמנטים, דבקים ועוד, טמפרטורות העיבוד- 400-170 מעלות וממשתנים רבים נוספים.

חומרי הניקוי הקיימים בשוק

בסל מוצרי הניקוי הקיימים היום, ניתן למצוא מוצרים שוחקים וקשוחים, כאלה המכילים לעיתים סיבי זכוכית או מרכיבים אחרים בעלי קשיחות MOHS גבוהה, או מלאני ניקוי קשיחים אחרים ולא פעם גם מרכיב של הקצפה ברמה זו או אחרת אשר תפקידם הוא לדחוף את הליכלוך החוצה. למרכיב ההקצפה – שאיננו קיים בחומר הניקוי 801  EKO – חשיבות בשינוי נפח וביצירת לחץ התורם לניקוי וגם בדחיפת חומר הניקוי אל מקומות "נידחים" ורחוקים או כאלה שנדרש לחץ נוסף בכדי לנקותם (כאלו הרחוקים מכוחות הגזירה של הבורג למשל). בנוסף ניתן למצוא היום פתרונות ניקוי המושתתים על פירוק כימי וגם  תרכיזים נוזליים או פתיתיים שונים, לערבוב עם חומר הגלם שבמפעל. יתרונם של כל החומרים הקיימים הוא בעיקר מחירם הזול יחסית. הבעיה היא כאשר הם לא מספקים ניקיון ברמה גבוהה ומחייבים משך זמן ניקוי ארוך יותר אשר גורם להפסקת הייצור. חלק מהחומרים, לדוגמה תרכיזים או חומרי ניקוי כימיים לא תמיד מתאימים לתהליך או קשים תפעולית לשימוש.

מדוע חשוב להשתמש בחומר ניקוי ייעודי?

מעבר לדרישות האיכות של הלקוחות, קיימת החמרה ברגולציה בעיקר בתחומי המזון והרפואה ולכן על תהליך הייצור להיות נקי ככל האפשר. חומרי הניקוי הייעודיים יעילים ומאפשרים חיסכון, מתאימים לניקוי יסודי יותר מאשר חומרי ניקוי מאולתרים שפותחו במפעל הייצור, המבוססים על נשא בעל זרימה נמוכה. אלו מספקים פתרון חלקי בלבד וקשה להם להתמודד עם מעברי צבע או חומרים עקשניים במיוחד הנדבקים לציוד הייצור.

על חומר הניקוי 801 EKO 

ה-EKO 801 הוא חומר ניקוי בעל מנגנון משולב, מכאני וכימי. מכיל ,בין השאר, מלאן ניקוי ייחודי שעושה את כל ההבדל מחומרי ניקוי אחרים. החומר מאושר למוצרי מזון, מתאים לניקוי במרבית הטכנולוגיות ועמיד בטווח טמפרטורות רחב במיוחד: 390-170 מעלות. כאשר משתמשים בו בניפוח יריעות, הוא אינו מפיל את הבלון ולא תידרש הפסקה בייצור. זהו מוצר פרי פיתוח ישראלי בשיתוף פעולה עם הטכנולוגיה של חברת "פולירם", יצרנית מוצרי EKO SAVE. חומר הניקוי אינו פוגע בציוד הייצור ויכול לנקות טווח רחב של פולימרים: PP, PE, PA, EVOH, PEEK ו-Polysulphone.

תמונה 1: ייצור של חלק לבן (שמאל) אחרי חלק אדום (ימין) לאחר תהליך ניקוי של ציוד הייצור
אופן השימוש בחומר הניקוי בשיטות הייצור השונות

ניפוח יריעות

בעיות שכיחות הן מעברי צבעים (בעיקר אלו הבעייתיים, כמו כחול וצהוב), אי-אחידות וג'לים שמקורם בפיח או בפולימר שעבר דגרדציה כלשהי המביאים לקריעה של היריעה. אזורים בעייתיים בציוד כמו ה"מיקסר" וה"ספירלה" (spiral mandrel), בהם חומר הגלם לרוב נתפס ונשרף. שיטת השימוש היא הכנסה, שטיפה וניקוי מהירים, בעיקר בזכות העדר ההקצפה. בקווים רב שכבתיים, בהם מעבר צבעים הוא יותר שכיח, מוצע להזרים יותר חומר ניקוי באקסטרודר המוביל אל הפתח התחתון שבספירלה, בכדי שיותר חומר ניקוי יעבור דרכה וינקה אותה היטב מלמטה ועד למעלה.

 ניפוח-הזרקה של בקבוקים

הבעיות השכיחות בניקוי הן מעברי צבעים. נקודות שחורות ופיח, האסורים בתכלית אצל לקוחות בתחום הרפואי או המזון. כל עצירה של העבודה, מביאה לשריפה של ה-PE הרגיש והשכיח בתעשייה זו. שיטת השימוש היא הזרמה-שטיפה יסודית עד ליציאה של חומר הניקוי מהדיזה (ללא צורך בניקוי התבנית).המשך עם תערובת המכילה את חומר הגלם שבשימוש ובתוספת של משפר עיבוד, המשמשת גם בשטיפה של כ 15 דקות וגם בהשהיה של  כ 30 דקות  – כל זה אחרי שימוש ראשוני ב EKO 801.

בהזרקה של PEEK

חומר זה נחשב לאחד הקשים לניקוי. הבעיות השכיחות הן עבודה בטמפרטורת עיבוד של 385 מעלות ולעיתים אף יותר, כאשר כל השהיה ולו של שניות גורמת לחמצון ופיוח של חומר הגלם שבתוך הציוד. על מנת לנקות את הכונה יש לבצע "שטיפה" עם  EKO 801 בטמפרטורת העיבוד הקיימת ללא שינוי וללא השהיה. שימוש ב-3-4 מנות ייצור, בדרך של "מילוי והזרקה" מהירים. במידת הצורך ניתן להזריק דרך תבנית עם תעלות חמות וללא בעיות (גודל חלקיק קטן מספיק – מתחת ל 30 מיקרון).

המלצת לקוחות

לקוחות רבים מספרים כי הם רואים שיפור משמעותי בתהליך הניקוי, קיצור זמן הניקיון בשימוש בכמות יחסית קטנה של חומר. הם מדווחים כי יחזרו להשתמש במוצר ויבצעו הזמנות נוספות בעתיד.

לפרטים נוספים: יוסי בורנשטיין ואלי עמיר – אקו & קלין

[email protected] ,www.ekopico.com 050-303-9426