תרכובות אלסטומוריות לפתרונות אטימה ויישומים בתחום "מי השתיה" / ד"ר עלי עמאש

תקנים לאישור חומרים ומוצרי גומי במדינות שונות בעולם

מי שפותח כיום את הברז ומוזג לעצמו כוס מים, יוצא בד"כ מנקודת הנחה שהסיכוי להימצאות חומרים כימיים מזיקים ומיקרו-ביולוגיים מזהמים בתוך המים הוא קטן מאוד. ואכן, המים בישראל ובהרבה מדינות בעולם נחשבים נקיים וטובים לשתייה, בין היתר הודות לרגולציות המחמירות והפיקוח הקפדני של הרשויות האחראיות במיוחד במאגרים, בטיפול ובתשתית המים. האחרונה כוללת צנרת מכל הסוגים, משאבות, אביזרים, שסתומים, אטמים וכו'.

דרישות האיכות והתאמות התקנים של מוצרים פולימריים המיועדים למגע עם מי שתיה הן רבות ומחמירות. ככלל, אסורה שתהיה מיגרציה של שאריות, רכיבים או תוצרי ריאקציות כימיות ממוצר אלסטומרי לתוך זרימת המים ואסור שתרכובת הגומי תשפיע באיזו שהיא צורה על טיב ואיכות מי השתיה.

מי שתיה באים במגע עם סוגים רבים של חומרים ורכיבים אורגניים, פולימריים ועוד. החל מהמאגר, דרך מערכות הצנרת ועד יציאתם מהברז. איכות המים מובטחת על ידי תקנים ורגולציה

יצרן ו/או ספק של "מוצרים למגע עם מי שתיה" אשר מעוניין להגיע לשווקים גלובליים, חייב להתמודד עם תקנים רבים ולעבור סוגי בדיקות ושלבים שונים של תהליך האישור המוגדרים בכל תקן של כל מדינת יעד.

התקינה האירופאית למי שתיה

באירופה, לדוגמא, קיימת דירקטיבה המתייחסת למי שתיה בהיבטים שונים אבל בפועל אין עדיין תקן מי שתיה אירופאי כללי ומחייב שחל תוקפו על כל המדינות החברות באיחוד. השגת האישור במדינה כלשהי לדוגמא ארה"ב מהווה מטרה להרבה יצרנים, אבל תחזוקתו נחשבת לפעמים אתגר בפני עצמו. מצד שני, בנוסף לתקן מי שתיה יש בד"כ דרישות תקן מסוים לתכונות הפיזיקליות-מכאניות של הגומי, כך שבלי שני האישורים לא ניתן לשווק ולמכור את המוצר.

תקן 681-1-EN מתייחס בפירוט לדרישות תכונות אטמי גומי וחומרים אלסטומרים של אטמי חיבור צינורות במערכות מי שתיה, שפכים וביוב. זהו אחד התקנים האירופאים הידועים והמיושמים והמאומצים ביותר במדינות העולם. מוצר שנבדק לפי תקן מי שתיה מסוים, ייבדק בד"כ לפי או על בסיס תקן 681-1-EN ע"י מעבדה מוסמכת בהתאם לטמפרטורה הנדרשת (מים קרים או חמים) להשלמת תהליך האישור במדינה מסוימת. סעיפי התקן מתייחסים לתנאי וסוגי הבדיקות ולדרישות התכונות כמו: קושי, חוזק, התארכות, שינוי אחרי בליה, שינוי אחרי טבילה במים, עיווי לחיצה משתייר (COMPRESSION SET), חוזק הדבקה, התפתחות הקרע וכו'. בנוסף מתבצעת בדיקה שנמשכת 100 ימים ונותנת מסקנות לגבי חיזוי אורך חיים: הרפיית מאמצים (STRESS RELAXATION).

לפניכם סקירה של כמה תקנים חשובים במדינות שונות בעולם:

בריטניה

WRAS הוא הגוף הבריטי האחראי על תהליך אישור בקשות לתקן מי שתיה 6920BS (התאמה של מוצרים לא-מתכתיים לשימוש במגע עם מים המיועדים לצריכה אנושית ביחס להשפעתם על איכות המים). חומרים מוצרים חייבים לעמוד בדרישות התקן ולעבור את כל הבדיקות כדי להיכנס, בסופו של דבר, לרשימת WRAS. התקן מורכב כללית מהבדיקות הבאות:

  • מראה, ריח וטעם (14 ימים).
  • התרבות של מיקרואורגניזמים (עד 9 שבועות).
  • מיצוי של חומרים שעשויים להיות מקור דאגה לבריאות הציבור (7 ימים).
  • הפקה/מיצוי מתכות (כבדות כגון עופרת, נחושת וכו', 4 שבועות).

ארה"ב

61ANSI/NSF הוא התקן המוכר מבחינה משפטית והמקובל ע"י הרשויות הרגולטוריות הממשלתיות לטיפול ולהערכת השפעת מרכיבי מערכת מי שתיה על בריאות האדם. התקן מבוסס על בדיקות וביצועים (פחות על מגבלות תוכן והרכב) להערכת כמות המזהמים ותוצרי לוואי שיכולים לעבור מן המוצר לתוך מי שתיה. התקן דורש אנליזה מדויקת ופרטנית של כימיקלים מתכתיים ואורגניים והערכה טוקסוקולוגית של ריכוזי המיגרציה, כדי להבטיח שהם מתחת לרמות כאלה שעלולות לגרום לתופעות לוואי שליליות לבריאות האדם. תהליך האישור מורכב מכמה שלבים וכולל ביקורת אתר הייצור ולקיחת דגמים. מערכת מי שתיה שעוברת בדיקת NSF יכולה להיות מורכבת מצינורות ואביזרים נלווים, חומרי בידוד וגידור כמו ציפויים, חומרי הדבקה ואטימה וסיכה, מדיית מסננים, מכשירים מכניים כמו מדי מים, שסתומים ומסננים, מכונות אנסטילציה מכניות כמו ברזים ומזרקות, חומרים מתכתיים למים מתוקים וכו'.

גרמניה

בעבר ה-KTW GUIDELINE (1.3.13 PART) של ה-UBA (הסוכנות הפדרלית לסביבה) קבע את הכללים לבדיקת ואישור תערובות גומי ומוצרי אטימה המשמשים למגע עם מי שתיה. התהליך היה מורכב משני חלקים: בדיקה תיאורטית, על בסיס רשימת חומרים מותרים לשימוש (POSITIVE LIST), ובדיקת מעבדה אנליטית/כימית. בשנת 2007 שוחרר לשימוש מיידי גיליון העבודה 270-W DVGW, תקנה שמחייבת ביצוע בדיקה שמשך הזמן שלה לפחות 3 חודשים. 270W מתאר שיטה מכוונת פרקטית להערכת ההתנהגות המיקרוביולוגית של חומרים הנמצאים במגע עם מי שתיה. הידוק התקנות לשימוש באלסטומרים בתחום מי שתיה הובילה להפחתה משמעותית בתערובות מאושרות KTW.

מ-2021 לא יישאר אף אישור KTW בתוקף, כי ב-2012 נכנס כבר לתוקף התקן החדש ELASTOMER GUIDELINE והחליף את ה-KTW RECOMMENDATIONS. התקן החדש מכיל בין היתר שתי רשימות של חומרים:

  • רשימה 1 מכילה את כל חומרי הגלם שנבדקו ומסווגים "לא-מזיקים".
  • רשימה 2 מכילה את החומרים המוגבלים או שעדיין לא אושרו ע"י UBA.

השימוש בחומרי גלם וכימיקלים הוגבל במידה ניכרת וכן גם הקריטריונים והפרמטרים של הבדיקות הוחמרו באופן משמעותי מאוד כדי לקיים את העמידה של דרישות "היגיינה בטיחותית".

צרפת

ACS (ATTESTATION DE CONFORMITE SANITAIRE) הוא תקן בטיחות המגע עם מים שמופעל תחת רשויות הבריאות כבר 20 שנים ומאפשר הערכת התאמתו של מוצר המיועד למגע עם מי שתיה. חובת הבדיקה והאישור חלה על חומרים פולימריים-פלסטיים ואביזרי אינסטלציה המכילים לפחות מרכיב פלסטי אחד כגון צינורות, משאבות ושסתומים וכו' שבאים במגע עם מי שתיה.

אישור ACS שמונפק ע"י מעבדה מוסמכת מבוסס על בדיקה קפדנית ופרטנית מאוד של המתכון וההרכב הכימי לפי "רשימה חיובית" שמכילה את חומרי הגלם והכימיקלים המותרים לשימוש. בנוסף מתבצעת בדיקת מעבדה פרקטית מקיפה על דוגמאות מהמוצר (לפי תקן 41-250P XP , ORGANOLEPTIC MIGRATION, CYTOTOXIC METALS) בהתאם לגודל שטח הפנים של אותו מרכיב במערכת.

הולנד

KIWA, הרשות האחראית על התקנים הקשורים למי שתיה, הייתה זאת שהוציאה את הרגולציה 2013BRL. התקן מכיל רשימה של חומרים המותרים לשימוש בתערובות גומי ומחייב ביצוע סדרת בדיקות, בין היתר מיגרציה אנליטית ומיקרוביולוגית, בהתאם לטמפרטורת העבודה של המוצר בפועל. בנוסף KIWA מבצעת ביקורת תקופתית באתר הייצור כתנאי להמשך תוקף האישור.

אוסטרליה

התקן 4020NZS/AS מתייחס לבדיקת מוצרים לשימוש במגע עם מי שתיה ומבוסס על תקן 6920BS עם התאמות לתנאים באוסטרליה. מטרת התקן להבטיח שאין מיגרציה של חומרים ושאריות מהמוצר שעלולים להשפיע על בריאות הצרכנים או על טיב ואיכות המים. לכן, גם פה מדובר על בדיקות שאורכן עד 14 שבועות ושמתמקדות בטעם, מראה, ריח, התרבות של מיקרואורגניזמים, שחרור חומרים רעילים ומיצוי מתכות.

ישראל

ת"י 5452 (בדיקת מוצרים הבאים במגע עם מי שתיה) מבוסס על תקן 61NSF ותקן 4020NZS/AS עם התאמות לתנאים בארץ. התקן הישראלי מפרט בין היתר את סוגי המוצרים המיועדים למגע עם מי שתיה והדורשים בדיקה ואישור כגון צינורות, אטמים, אביזרים וחומרים לציפוי, הגנה, חיפוי, איטום, סיכה וכו' במערכת האספקה והאגירה של המים.

לסיכום:

תחום "מוצרי גומי למגע עם מי שתיה" מורכב מאוד ומאתגר מבחינה מקצועית ומדעית. אבל תחום זה יכול להיות גם מתיש בגלל הבירוקרטיה, התקנים, הדרישות, הפרטים הקטנים והעדכונים המתמשכים. לכן נדרשת נחישות וסבלנות, יכולת פיתוח וייצור ומעקב מתמיד. חברת גומי עין-שמר הישראלית נמצאת בתחום זה כבר למעלה מ-20 שנים ומוסמכת באופן מלא לכל התקנים הרשומים לעיל. החברה רושמת הצלחות ונותנת פתרונות מותאמים ללקוחות בארץ ובחו"ל, בין היתר תערובות ומוצרים מאושרים לכל התקנים הנ"ל ואחרים.

על הכותב:

ד"ר עלי עמאש סיים תואר שני בהנדסה כימית ותואר שלישי בתחום הכימיה הפיזיקלית של הפולימרים באוניברסיטת קלאוסטאל בגרמניה. לאחר מכן סיים פוסטדוקטורט וניהל פרויקטים מדעיים במכון הגרמני לטכנולוגיית הגומי בעיר הנובר. אחרי שעבד בתעשיית הגומי הגרמנית מספר שנים, שב ארצה והצטרף לגומי עין-שמר, שם הוא מנהל מחלקת פיתוח תערובות. תחת שמו רשומים פטנטים, מאמרים והרצאות.

גומי עין שמר היא החברה המובילה בישראל לפתרונות אטימה בתחומי האלסטומרים. החברה מספקת פתרונות לפי דרישות הלקוח, וביחד עימו, בתחומי התשתיות, הבנייה, הרכב, הולכת המים, חקלאות ועוד. לחברה שני אתרי ייצור, האחר ראשי בקיבוץ עין שמר, והשני PROFILY בצ'כיה. על צוות העובדים של החברה נמנים מהנדסים וטכנולוגיים מקצועיים ומיומנים, שמלווים את תהליך הייצור משלב הגדרת הצרכים, דרך ניסיונות הפיתוח ועד ללווי של תהליך הייצור השוטף.