תוספי אנטי-בלוק (AB) חדשים מבית כפרית

סל רחב של פתרונות למניעת הדבקות בין שכבות (Blocking) וכן תוספים ל-BOPE ההופך לנפוץ יותר ויותר בעקבות הדרישה לחומרים אחידים הניתנים למיחזור

תמונה 1: 3000 ppm של AB כדורי (בגודל 10 מיקרון) מכסים שטח של 1% מפני שטח היריעה.

מהי תופעת ה"בלוקינג"?

תופעת ה-Blocking ידועה ומוכרת ליצרנים רבים של יריעות פלסטיות, המבוססות על פוליאולפינים, PP ו-PEבעיקר אך גם בפולימרים אחרים כגון PA ו- PET. תופעה זו מתארת היצמדות/הדבקות של שכבות יריעה הנגללת על ליבה וגורמת להיווצרות "בלוק" של שכבות המקשה על פתיחת היריעה. הסיבה המקובלת לתופעה זו היא כוחות ואן-דר-ולס אשר פועלים בין השכבות וגורמים להיצמדותן בעת הגלילה והדחיסה כתוצאה מהמשקל העצמי של היריעה בגליל. סיבה נוספת יכולה להיות חומרים בעלי משקל מולקולרי נמוך הנוטים לבצע מיגרציה לפני השטח של היריעה וכך ליצור את ההצמדה. הדרך הפשוטה לפתרון הבעיה היא הוספת חומרים פעילים הידועים בשם "אנטי-בלוק". התוסף מקנה לפני השטח "חספוס" מיקרוסקופי ובכך מונע את הידבקות השכבות (תמונה 1). כמו כן, התוסף מקטין את מקדם החיכוך של היריעה (CoF- Coefficient of Friction).

סוגים שונים של תוספי AB

קיימים סוגים שונים של תוספי AB המתחלקים בעיקר לשני סוגים: אורגאניים ואנאורגאניים (תמונה 2). יש להתאים את סוג התוסף ליישום הסופי של המוצר, היות והם נבדלים ביניהם בתכונותיהם השונות – גודל החלקיקים וצורתם, מידת המיגרציה שלהם, צורת פיזורם בתוך חומר הגלם, עובי וטמפרטורת השימוש של המוצר וכמובן, השפעתם על נראות היריעה ומחירה הסופי.

תוספי AB אנאורגאניים הינם לרוב זולים ונפוצים בשימוש עבור מוצרים זולים (Commodity) ומכילים סיליקה טבעית או סינתטית, טלק, גיר, חימר, מיקה ועוד.

תוספי AB אורגאניים של כפרית מבוססים על חלקיקים פולימריים מצולבים, בעלי צורה עגולה אחידה והתפלגות צרה מאוד של גודל חלקיקים (תמונה 2). אנטיבלוקים מסוג זה הם  בעלי שקיפות טובה ומקנים COF נמוך ליריעה. כמו כן, הינם יקרים משמעותית מאשר התוספים האנאורגאניים ולכן משתמשים בהם במוצרים בהם קיימת דרישה לתכונות ברמה טכנולוגית גבוהה ויישומים מורכבים (High-end).

כפרית פיתחה ומציעה סל מוצרים רחב המספק פתרונות ליישומים שונים ולדרישות שונות של התפקוד הסופי (טבלה 1). מעבר לדוגמאות המוצגות למטה, לחברה סל מוצרים רחב בתחום לרבות מוצרים משולבים הכוללים מספר תכונות שונות בתרכיז אחד. החברה שוקדת על התאימות (Compatibility) של התוספים השונים על מנת שלא לפגוע בתכונה אחת על חשבון התכונה השנייה. בנוסף, החברה מתאימה את האנטי בלוקים השונים לתהליכים שונים ותכונות אחרות נדרשות כגון למינציה, הדפסה, קורונה, נוכחות אנטי פוג וכו'.

תמונה 2: תוספי AB שונים, ממקור אנאורגני טבעי (Natural Silica), סינטטי (Synthetic Silica) ותוספים אורגניים (Speciality AB).
טבלה 1: תכונות של תוספי AB שונים של כפרית.

תוספים חדשים מקבוצת כפרית ל-BOPE

כפרית משיקה תוספי AB חדשניים בעלי ביצועים גבוהים עבור יריעות BOPE. יריעות אלו נחשבות ל"יריעות הדור הבא" היות והן מאפשרות ייצור של יריעה מ-PE בלבד, ללא צורך בפולימרים נוספים בשכבות נוספות. הן מאפשרות הקטנה משמעותית של עובי היריעה, בהשוואה ליריעה לא מתוחה (מ-100 ל-40 מיקרון בלבד) ללא איבוד התכונות המכאניות. מאפיינים אלו מאפשרים ליריעה להיות ממוחזרת בקלות, היות והיא עשויה מפולימר אחד בלבד.

התוספים החדשים המקנים ליריעה תכונות משופרות: מקדם חיכוך קטן מ-0.25 (עבור יריעה בעובי 20 מיקרון), עכירות (Haze) קטנה מ-3% ועוד. משפחת התוספים החדשה ל-BOPE כוללת, בנוסף לתוספי ה-AB, גם תוספים אנטי-סטטיים, תוספי החלקה (Slip), תוספי AF (אנטיפוג), משפרי עיבוד וחסמים (טבלה 2).

טבלה 2: תוספי כפרית החדשים עבור יריעות BOPE

מוצרי אלו, ומוצרים נוספים מבית כפרית יוצגו בתערוכת K-2019 באולם 8A, דוכן F20.

למידע נוסף:

רועי לוי, 054-648-7367, [email protected]