לא על הצבע לבדו

מעבדת הצבע של תוסף עמלה על אלפי התאמות צבע אך לא רק! תוספים, חומרי ניקוי ודרישות מותאמות לקוח, כמו כן מגוון מוצרים בתחום הקיימות כגון: מנטרלי ריחות ומשפרי זרימה לממוחזרים, צבע שחור מתגלה ב-IR למחזור אריזות, הם רק חלק מהפיתוחים האחרונים שיצאו ממנה לאחרונה.

 

תמונה 1: מעבדת הצבע של תוסף.

לסיור במעבדות הצבע של תוסף חיכיתי הרבה זמן. כשנכנסים, קשה שלא להיתקל בתא האור עגול וענקי עומד במרכזו של החלל, מסתיר בחלקו את עמדת מחשב הצבע שעובד ללא הפסקה. "לא את הכל ניתן לקבל ממחשב הצבע", מסביר לי ד"ר תמיר שטיין, מנהל המעבדה בתנובות, "במקרים של פיגמנטים ואפקטים מיוחדים, אין תחליף לשיטה המסורתית – בדיקה בעין מיומנת ובמגוון של תאורות משתנות".

והעין של מתאמי הצבע בתוסף אכן מיומנת! עיניים מקצועיות מבצעות אלפי התאמות מידי שנה, הן לשוק המקומי והן ללקוחות החברה מחוץ. נפח מרשים של עבודה, כיאה למעבדת הצבע המתקדמת ביותר של החברה בעולם.

מכניסים קצת צבע לחיים

"סוגי הפניות שמגיעות אלינו מגוונות. התאמות מסחריות לפי מניפת צבע הן פשוטות יחסית אך בקשות להתחקות אחר צבע ותכונות הן תמיד יותר מעניינות ומאתגרות. לצורך כך עומדים לרשות החוקרים מיגוון כלים אנליטיים ומיקרוסקופיה אופטית ואלקטרונית מתקדמת". בנוסף עובדת המעבדה בתנובות בשיתוף פעולה מלא עם המעבדה הפיזקלית המתקדמת במפעל החברה באלון תבור.

על מנת לקבל  צבע מדויק, יש להתחשב בכמה שיותר פרטים על המוצר: עוביו, תהליך הייצור, טמפ' העיבוד, התנאים אליהם הוא יהיה חשוף והמטריצה הפולימרית שבה יהיה הצבע, וכן התנאים הפיזיקליים העתידיים אליהם המוצר יהיה חשוף. לאחר הניתוח האנליטי והכנת הפיגמנט מבצעים בתוסף סימולציה הקרובה ככול הניתן גם לייצור התעשייתי וגם לצורת העבודה האמיתית עם הצבע.

תמונה 2: קו תרכוב מעבדתי לצורך ניסיונות והכנת דוגמאות צבע.

קטנים וחמודים

בשלב זה בסיור אנחנו זונחים לרגע את השולחן העגול ונכנסים לסדנת עבודה המהווה את חלומו המתוק של כל מהנדס/ת צעיר/ה. קווי פיילוט רבים, קטנים וחמודים, עומדים שם לצורך הבדיקות. מספר מכונות הזרקה מתקדמות, עומדות בשורה מאחורה – להזרקות דקות ועבות דופן. אקסטרודר פיה שטוחה (CAST) וכן בניפוח (BLOWN), ,עומדים לפניהם יחד עם Filter test ומכבש חום להקצפה. וחלילה שלא נשכח את קווי התרכוב המעבדתיים, התואמים לקווי הייצור עצמם, את מכשיר ה-MFI, תנורי הייבוש ותנורי השריפה וכן את מערגלת (Roll mill) לערבוב פיגמנטים שבה הכל מתחיל.

תמונה 3: קו פיילוט מעבדתי, אקסטרוזיה בניפוח.

מחשב הצבע של תוסף

החברה המחזיקה במחשבי צבע מתקדמים מסוגם העובדים ללא הפסקה. למעשה, מדובר בספקטרופוטומטר שקורא את הדוגמא ומפרק אותה לקורדינטות הצבע (LAB – Lightness, A – green to red, B – blue to yellow) ולחוזק הצביעה. לאחר מכן, מציע המחשב הצבע את השילוב הנכון של הפיגמנטים. רוב פיתוחי הצבע מתבצעים על ידי מחשבי הצבע שמאפשרים בחירת פיגמנטים בצורה אופטימלית ובכך מאפשרים להגיע לגוון המדויק ביותר עם יתר התכונות הנדרשות. כל זה מאפשר לתוסף לתפור לכל לקוח את החליפה המתאימה במיוחד בשבילו, תוך זמן תגובה מהיר ושירותיות גבוהה. במקרה של אפקטים מיוחדים – ההתאמה נעשית ע"י עין אנושית מיומנת של מתאמי החברה.

תוסף לטובת הסביבה

"לאחרונה, עולה הדרישה להתאמות צבע לחומר ממוחזר. תוסף, בשיתוף פעולה עם התעשיה כולה, מייצרת תרכיזי צבע ותוספים משפרי תהליך לחומרים ממוחזרים", מספר תמיר  ומדגיש כי מניסיונו זה הכיוון שאליו השוק מתקדם, ולא מעבר לפולימרים ביו-מתכלים שמחירם יקר בהרבה. "התאמות צבע לחומרים אלו יותר מאתגרות מחומר בתולי והן משתנות ממנת ייצור אחת לשנייה. תוסף תומכת בכך ויכולה להציע את התיסוף הנכון לכל מנה ומנה. ליישומים אלו אנחנו יכולים להציע גם סופחי ריח ומשפרי זרימה". פתרון נוסף שמציעה החברה, המעודד קיימות, הוא מקציפים המאפשרים הורדת משקל משמעותית של החלק הסופי.

תעשיית הפלסטיק תובענית בנושא הרגולציה ואישורי מזון ודורשת עקיבות אחורה עד ליצרן חומר הגלם. המוצרים שתוסף מספקת תוסף מוכרת לכלל לקוחותיה עומדים בכל הרגולציות המחמירות ביותר על פי דרישת הלקוח. "אנחנו לא חותמת גומי", מבהיר תמיר, "כל ספק שלנו נדרש להעביר את האישורים המתאימים ולא נכנסים אלינו חומרים ללא אישורים אלו. בנוסף, צוות המעבדה מתעדכן באופן שוטף בכל שינויים רגולטוריים.

לא רק על הצבע לבדו – סיירת המו"פ 

מלבד חדר קווי הפיילוט, התרכוב, מחשב הצבע ושולחן האור, עמלים בתוסף גם על המו"פ העתידי. זה נעשה תוך הסתכלות רחבה לא רק לעולם הצבע אלא גם לעולמות אחרים, מתוך ראייה ארוכת טווח לצרכי השוק. בין הפיתוחים הרבים, והמעניינים, שיצאו מבית מלאכה זה ניתן למנות מוצרים כמו: סמני לייזר, סמנים לגילוי שאריות פלסטיק, תרכיזי ריח, סופחי ריח לחומרים ממוחזרים, AF, חומרי ניקוי חדשניים ועוד ועוד.

אז מה בעתיד?

תמיר מספר כי על מנת לתת מענה לדרישות של התעשיות השונות בשוק ומתוך רצון להמשיך להיות מעבדת הדגל בתחום הפלסטיק, המעבדה מתחדשת, גדלה, ומרחיבה את יכולותיה כל הזמן בארץ ובעולם. כמו כן, תוסף שואפת להמשיך ולהעמיק את נוכחותה בענף הרכב. "עבודה ביישומים אלו מצריכה עמידה בתקינה מתקדמת ואנחנו כבר נמצאים שם", מספר תמיר.
מטרות נוספות כוללות: המשך הרחבת סל המוצרים בתחום הקיימות ואיכות הסביבה, המשך פיתוח חומרי ניקוי שיקטינו משמעותית את זמני המעבר בין סדרות ייצור, ופיתוח תרכיזי ריח שכיום נעשה בהם שימוש מועט יחסית, ככל הנראה בשל חוסר ידע של התעשיה.
מטרה נוספת היא תמיכה רציפה ומתמשכת של המעבדות בישראל בחברות הבנות בחו"ל הן בנושאי רגולציה והן בנושאי התאמות צבעים ופתרונות טכנולוגיים, כיאה למעבדת דגל.