אופל פלסטיק בחגיגה כפולה ועגולה

אופל פלסטיק חוגגת 20 שנים של פעילות ואליה מצטרפת יזומי עם 10 שנים של הצלחה בשוק הישראלי

אומנם אנו, כישראלים, אוהבים להתבלט יותר מאשר גודלנו היחסי אבל אם נודה על האמת, אנחנו רק נקודה קטנה במפת העולם. לכן, אין זה מובן מאליו כשחברה ישראלית מקבלת פרס עולמי מיזומי, ענקית ההזרקה הסינית, על הצלחה יוצאת דופן במכירת מכונות הזרקה בשראל.

השנה 2015. אופל פלסטיק מכרה למעלה מ-70 מכונות בשוק הישראלי. הישג זה העפיל על כל סוכני החברה בשאר מדינות העולם והוא יוצא דופן במיוחד מכיוון שהוא מגיע שנים בודדות בלבד מאז שהחברה החלה את פעילותה בישראל. הצלחה זו לא הייתה חד פעמית, ובחמש שנים האחרונות נכנסו לשוק הישראלי יותר מכונות יזומי מאשר מכל חברה אחרת.

עבודת כפיים וחריצות יוצאת דופן

את תעשיית הפלסטיק מכיר עופר צ'בוטרו, מייסד אופל פלסטיק, מקרוב. עוד כנער השתלב ברצפת ייצור במחלקת בניית התבניות. כתזכורת מתמדת לתחילת הדרך מחזיק עופר על שולחנו את תלוש השכר הראשון שקיבל, עוד אז, על סך 528 ₪.

עם הניסיון שצבר, ורצון גדול ליוזמה ועשייה, הקים עופר ב-1999, ביחד עם אביו ז"ל את החברה הראשונה שהתמקדה בליטוש תבניות. העסק התאפיין בעבודת כפיים קשה וחריצות יוצאת דופן המאפיינת את עבודתו עד היום. לאחר שנתיים חלה קפיצת מדרגה וב-2001 הוקמה יחד עם שותף, שרון פסח, חברת 'אופל תבניות' שהתמקדה בבניית תבניות (תמונה 1). קפיצת מדרגה נוספת התרחשה שנים ספורות לאחר מכן, כאשר ב-2006 הוקמה 'אופל פלסטיק' המוכרת לנו כיום.

תמונה 1: עופר צ'בוטרו, מיסד אופל פלסטיק, בסדנת העבודה של אופל תבניות, 2001.

שווה לבדוק לעומק

בתחילת דרכה תפקדה החברה כחברה יצרנית קטנה להזרקה בקבלנות משנה. כניסה זו, מעולם התבניות לעולם ההזרקה והמיכון, הייתה יריית הפתיחה לעשור וחצי של התפתחות מואצת ששינתה לא רק את פני החברה עצמה, אלא את פני תעשיית הפלסטיק הישראלית כולה.

"תוך כדי הקמת מערך הייצור עבור החברה", מספר עופר, "רכשנו ציוד, בין השאר מסין. מהר מאוד הבנו שיש משהו במדינה הזו ובתעשייה שלה ששווה לבדוק לעומק ולהנגישו לשוק הישראלי. לאחר סיורים בתערוכות מקומיות בסין וסקר יצרנים, החלטנו כבר שנה לאחר מכן, ב-2007, להתרחב ולהקים במקביל לזרוע הייצור גם זרוע שיווק אשר התמקדה תחילה בעיקר בציוד שניוני. ההתפתחות הבאה והמתבקשת הייתה להיכנס גם לתחום מכונות ההזרקה וכך, לאחר חיפושים נרחבים, התחברנו ליזומי. במשך כמה שנים התנהלו בהצלחה שני תחומים אלו במקביל בחברה אך ב-2011 התקבלה החלטה אסטרטגית לזנוח את הצד הייצורי ולהתמקד בצד המסחרי בלבד".

המספרים מדברים בעד עצמם

לפני 10 שנים בדיוק, ב-2009, נחתם בין אופל פלסטיק ויזומי הסכם שיווק ובלעדיות בישראל. כאשר בשנה הראשונה לכניסתה, ב-2010, נכנסו לעבודה 10 מכונות חדשות.

"כבר מהרגע הראשון נוצרה כימיה יוצאת דופן, אמון ואפילו יחס מועדף בינינו ובין בעלי החברה, Mr. James", מספר עופר. "הבעלים התייחס ברצינות רבה לשוק הישראלי והעמיד לרשותנו את כל השירות והתמיכה שהיינו צריכים. עם הזמן ראינו שעומד לפנינו ספק אמין, איכותי המדייק בהתחייבויותיו ובלוחות הזמנים".

ואכן, תגובת השוק הישראלי ליזומי הסינית הייתה חיובית והמספרים מדברים בעד עצמם. כיום, 10 שנים לאחר תחילת הפעילות בישראל, ניתן להגיד כי בשוק הישראלי אין כמעט אף חברה, קטנה כגדולה, שאינה לקוחה של אופל פלסטיק. מספר הלקוחות עומד על כ-200 חברות, מתחומים שונים כדוגמת נטפים, רימוני, נען דן ואחרים. במהלך השנים נמכרו בישראל מעל ל-500 מכונות ועד היום, גם הוותיקות שבמכונות, נמצאות במצב עבודה.

חווית לקוח חדשה

את ההצלחה בשוק זוקף עופר לשינוי ביחס ובשרות ללקוחות: "כשפתחנו את החברה החלטנו ליצר ללקוח חוויה שונה ממה שהוא הורגל אליו בעבר", מספר עופר. "לא עוד מכונה 'ערומה', קשיי מימון, צורך להתמודד עצמאית עם בירוקרטיות ההובלה היבשתית והימית ואחריות מוגבלת לשנה בלבד".

במטרה להקל כמה שניתן על הלקוח שינו באופל פלסטיק את כללי המשחק שהיו מקובלים בשוק. "הרחבנו את אחריות המכונות ל-24 חודשים וקיבלנו החלטה אסטרטגית שאנחנו לא מחזיקים אנשי מכירות. את המשאבים שהתפנו ניצלנו להגדלת מערך השירות. שירות נוסף בו היינו חלוצים הוא בתחום המימון. כך אפשרנו ללקוחותינו להנות מציוד חדש מבלי להעיב על תזרים המזומנים ועל החוב לבנקים. כך גם חברות קטנות, שמעולם לא קנו מכונות חדשות, יכולות לצמוח ולהתפתח. מתן האשראי הזה נובע מתוך אמונה גדולה ואמיתית בלקוחות וגם בענף הפלסטיק הישראלי".

מתגברים על הסכמי הסחר

לאור ההצלחה של אופל פלסטיק ויזומי בישראל, חברות ישראליות, שהחלו להתרחב ולהקים מערכי ייצור בארה"ב, הביעו רצון להמשיך ולקבל שירות מאופל גם מעבר לים. ביניהן ניתן למנות את חי פלסטיק וסטארפלסט. לאחרונה, עלו יחסי ארה"ב וסין על שרטון והדבר השפיע גם על פעילות אופל. "הסכמי הסחר בין המדינות פגעו ביכולת שלנו למכור מכונות בתחילת 2019 בארה"ב. העלנו את הבעיה ליזומי וזו לקחה את הנושא ברצינות. מנהליה נפגשו עם מנהל הסחר העולמי בממשל הסיני ותוצאות הפגישה היו חיוביות. הם העמידו לרשותנו חבילת הטבות וכלים שעוזרים לנו להתגבר על הבעיה. כיום, ניתן להגיד שהמשבר מאחורינו ושתי מכונות של 1200 טון כבר נמכרו ועתידות להגיע לחברת חי-פלסט בארה"ב עוד השנה".

ומה בעתיד?

"השרות תמיד עומד בראש מעיינינו ואנחנו משקיעים בתחום באופן תמידי על מנת לשמר ולשפר אותו", אומר עופר. הדבר נכון גם לאופל פלסטיק וגם ליזומי שבשנת 2020 עתידה לפתוח מרכז לוגיסטי בצרפת שיאפשר לה להתקרב ללקוחותיה באזור. "גם אנחנו נרוויח מכך", מבטיח עופר מכיוון שחלקי החילוף יגיעו ממרכז זה ויאפשרו קיצור זמנים משמעותי.

נאחל לאופל ויזומי בהצלחה ושנים רבות ונוספות של עשייה מבורכת בשוק הישראלי.

אופל פלסטיק, תעודת זהות:

  • אופל נוסדה ב-1999, מציינת 20 שנים של פעילות החברה.
  • מייצגת את יזומי, ענקית ההזרקה מסין ב-10 שנים האחרונות.
  • מכונות יזומי הן הנמכרות ביותר בישראל 5 שנים ברציפות.
  • מעל ל-500 מכונות הזרקה נמצאות בעבודה בארץ.
  • בשנת 2015 – זכתה אופל בפרס יוקרתי כספק המוביל של יזומי בעולם עם מספר שיא של 70 מכונות.
  • לחברה שני מרכזי פעילות:
    • 500 מ"ר של משרדים, חדר תצוגה ומחסן חלקי החילוף, במשמר השבעה – בתחנת הדלק פז תאומים בכביש גהה.
    • 1000 מ"ר של מחסן, מלאים וציוד בכפר טרומן.
  • הרכב החברה:
    • עופר צ'בוטרו – מנכ"ל
    • אורן בר – מנהל התפעול והמכירות, משנה למנכ"ל. מנהל מחלקת ניפוח ואקסטרוזיה
    • מאיר צ'בוטרו – מהנדס אלקטרוניקה וסמנכ"ל. אחראי על הצד הטכנולוגי והפיתוח
    • שירלי לקס – מנהלת הייבוא. בקשר רציף מול המפעלים בחו"ל והלקוחות בישראל
    • 5 אנשי שירות במשרה מלאה.