שבועיים של שכרון חושים

צוות מחקר ממרכז הפלסטיקה והגומי, בראשותו של ד"ר דן לויטוס, פיתחו קפסולות זעירות של מערכת פולימרית, המכילות תמצית של כל מרכיבי פרח הקנאביס. קפסולות אלה מאפשרות שחרור מבוקר של החומרים הפעילים והשפעה תרפויטית לאורך זמן

תמונה 1: תהליך melt printing  – ההתגבשות של הקפסולות הזעירות על המשטח המיוחד.

מרכז הפלסטיקה והגומי הישראלי תומך, מדי שנה, בפרויקטים ובמחקרים בתחומים שונים ומגוונים. בין הפרויקטים ניתן למצוא הן כאלה שיש להם פוטנציאל יישומי מיידי, והן מחקרים מדעיים או אקדמיים, שנוכחותם המעשית בשטח תתבטא בטווחי זמן ארוכים יותר.

מחקר עדכני בתחום הרפואי פורסם לאחרונה בכתב העת Applied Materials & Interfaces של איגוד הכימיה האמריקני (ACS). במחקר, שנוהל על ידי ד"ר דן לויטוס, חוקר בכיר במרכז הפלסטיקה והגומי ובמחלקה להנדסת חומרים פולימריים בשנקר, פותחה מערכת פולימרית חדשנית להעברת החומרים הפעילים של פרח הקנאביס כולו.

למרכיבי צמח הקנאביס השפעות רפואיות מיטיבות ידועות והם משמשים להקלה במקרים של כאבים כרוניים, סרטן, פרקינסון, אפילפסיה, פוסט טראומה ועוד. במרבית המקרים, נעשה שימוש בחומרים פעילים בודדים ולא בכל מרכיבי הפרח. צריכת החומרים מתבצעת, בדרך כלל, בשאיפה (עישון) או בבליעה של תמיסה. המחקר הנוכחי בדק את היישומיות של יצירת קפסולות זעירות של מערכת פולימרית, המכילות את כל חלקי הפרח, וכתוצאה מכך את כל המרכיבים הפעילים, המיועדות להזרקה תת עורית.

כל המרכיבים בקפסולה זעירה אחת

בשלב הראשון הופקה תמצית ממרכיבי פרח קנאביס נקבה שנטחן במלואו. התמצית עורבבה בטמפרטורה עם PCL (polycaprolactone). ההיתך והוזרקה בטכניקה של melt printing על משטח שאין לו זווית הרטבה טובה עם החומר, כך שנוצרו ספירות זעירות שהתגבשו עם התקררותן (תמונה 1).

בדיקת אפקט השחרור של מרכיבי הקנאביס

אפקט השחרור של מרכיבי הקנאביס מהקפסולות הזעירות נבדק במעבדה in-vitro וכן in-vivo, בניסוי מבוקר שהתבצע על עכברים. בניסוי החוץ גופי נבדקה, בזמנים קבועים מראש, נוכחות החומרים הפעילים בתמיסה בה שהו הקפסולות, וכן תועדו השינויים במורפולוגיית פני השטח שלהן. בניסוי השני הוזרק החומר, תת עורית, לגופם של עכברים. נוכחות החומרים הפעילים נבדקה בדמם של העכברים בפרקי זמן קבועים. כמו כן, נבדקה השפעתה של התרופה על התקפים שנוצרו אצל העכברים באופן מלאכותי.

תמונה 2: אפקט תרפויטי מתמשך של שחרור תמצית קנאביס מקפסולות ייחודיות במשך 14 יום.
פתרון ייחודי לשחרור מבוקר

הקפסולות הייחודיות שחררו את החומרים הפעילים של הקנביס ישירות לזרם הדם במשך כשבועיים. משך זמן זה ארוך בהשוואה לאלטרנטיביות אחרות בשוק, המספקות בדרך כלל השפעה לשעות ספורות בלבד. קפסולות אלו מאפשרות שימוש בכל החומרים הפעילים של הצמח. תוצאות טיפול זה הראו שיפור משמעותי בתכיפות ובחומרת ההתקפים לעומת שימוש בשמן קנאביס נקי. טכנולוגיה זו עשויה לסייע לחולים המטופלים בצמח הקנאביס ליהנות מהשפעתו התרפויטית באופן מיטבי.

מרכז הפלסטיקה והגומי לישראל ממשיך לעמוד לרשות התעשייה במחקרים תוך תמיכה נרחבת למחקרים יישומיים ואקדמיים כאחד.

למידע נוסף:

עודד מרוז, מנכ"ל מרכז הפלסטיקה והגומי, 050-478-2782, [email protected]